چگونه فواصل بین دندانی را بدون ارتودنسی بر طرف کنیم؟

فواصل بین دندانی 

به طور طبیعی بین دندان‌ها فاصله وجود دارد. اما این تناسب فاصله در بین دندان‌ها، در برخی افراد خیلی رعایت نشده است؛ مثلاً برخی دندان‌های به هم فشرده دارند و برخی فاصله بین دندان‌های آنها زیادتر از اندازه معمول است. اما بیشترین عارضه‌ای که دارند نا زیبا کردن چهره و لبخند است. به ویژه که فواصل در میان دندان‌های فک بالا باشد. فاصله‌ها در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند.

چرا بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود؟

  • وجود دندان غایب در دهان یکی از این دلایل است.
  • ابتلا به بیماری‌های لثه که موجب تحلیل رفتن استخوان فکی می‌شود، از مهم‌ترین دلایل ایجاد فاصله است. در این بیماری دندان‌ها در نهایت لق می‌شوند و احتمال افتادن آنها وجود دارد.
  • زبان زدن به دندا‌ن‌های قدامی فک بالا یکی دیگر از علل ایجاد فاصله بین دندان‌ها است.
  • مکیدن انگشت نیز علاوه بر ایجاد مشکل دیپ بایت، موجب فاصله دار شدن دندان‌های پیشین نیز خواهد شد.
  • در صورتی که فرنوم بزرگ باشد بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود (فرنوم بافتی است که لثه و لب را به هم وصل می‌کند).
  • اگر اتصال ماهیچه‌ای که لب را به لثه متصل می‌کند متفاوت باشد، فاصله دار شدن دندان‌ها را در پی خواهد داشت.
  • فاصله افتادن بین دندان‌ها در زمان کودکی نیز به دلیل رشد و بزرگ شدن فک‌ها اتفاق می‌افتد. اما ممکن است به طور موقتی باشد.
  • در موارد نادری نیز فاصله بین دندانی می‌تواند نشانه وجود یک بیماری خطرناک و وجود تومور باشد که با عمل جراحی قابل برداشت است.

 

  

فواصل بین دندان‌ها چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؟

فاصله بین دندان‌ها ممکن است سلامت لثه‌ها را به خطر بیاندازد. در زمان غذا خوردن، ذرات غذا در فضای ایجاد شده بین دندان‌ها می‌رود، به این ترتیب این لثه است که غذاها را خرد می‌کند نه دندان. در ضمن، فاصله بین دندان‌ها در اثر گذر زمان بیشتر می‌شود.

به همین دلایل، برای از میان برداشتن این فاصله‌ها باید اقدام شود. یکی از بهترین روش‌های درمانی برای این کار ارتودنسی است. اما به جز آن دندانپزشک‌ها روش‌های دیگری را نیز توصیه می‌کنند.

بهترین شیوه‌های درمان فاصله بین دندانی بدون ارتودنسی کدامند؟

  • ونیر،  برای اصلاح فاصله بین دندانی ونیر روشی عالی است. از این روش در شرایطی استفاده می‌شود که خطر دیگری سلامت دهان یا دندان را تهدید نکند. ونیر، این پوسته نازک، روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. مزیت ونیز انتخاب رنگ و اندازه و فرم آن به دلخواه بیمار است.
  • باندینگ، این روش برای از بین بردن فاصله‌های کم مناسب است. در باندینگ ماده‌ای رزینی روی سطح دندان‌ها چسبانده و فاصله بین دندان‌ها با آن پر می‌شود.
  • لمینت، برای اصلاح فاصله بین دندان‌ها همراه با تغییر رنگ و اصلاح فرم دندان‌ها لمینت روشی ایده آل است.
  • روش ترمیمی، فاصله کمتر از 2 میلی متر با این روش پر می‌شود.
  • روکش، در این روش نیز فاصله‌ها با روکش پر می‌شوند. ممکن است موجب شود دندان‌ها اندازه‌ای بزرگ‌تر از حد معمول داشته باشند.

 

چگونه از فاصله دار شدن دندان‌ها پیشگیری کنیم؟

اگر عامل ایجاد فاصله‌ها نقص‌های بین دندانی‌ باشد، راهی برای پیشگیری وجود ندارد. اما در موارد دیگر با رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن به موقع و کشیدن نخ دندان می‌توان مانع از ایجاد برخی فواصل شد. ترک عادات نادرست مانند مکیدن انگشت زیر نظر دندانپزشک نیز می‌تواند از عوامل پیشگیری باشد.

البته ضربه زدن زبان به دندان‌ها شاید قابل کنترل توسط بیمار نباشد. همچنین، اگر بیماری‌های تحلیلی لثه زود تشخیص داده شوند، احتمال پیشگیری از ایجاد فواصل وجود دارد.

اگر فرد به طور مداوم تحت نظر دندانپزشک یا ارتودنتیست باشد، این فواصل خیلی زود تشخیص داده می‌شوند و پیش از این که در اثر گذر زمان بیشتر شوند، برای درمان آنها اقدام خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید