تغییر رنگ کش های ارتودنسی

کاربرد کش های ارتودنسی

همان طور که می دانید در درمان ارتودنسی از مجموعه ای از براکت ها و سیم ها استفاده می شود. گاهی دندانپزشک تصمیم میگیرد جهت تسریع درمان یا اصلاح برخی اشکالات دندانی از کش در درمان ارتودنسی استفاده کند. در ارتودنسی از انواع مختلفی از کش ها استفاده می شود. می توانید رنگ کش ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و از رنگ های مختلف استفاده کنید. اما محل قرار گیری کش ها را فقط متخصص دندانپزشک تعیین می کند.

فشاری که کش های ارتودنسی به دندان ها وارد می کنند می تواند دندان ها را در جهت مورد نظر دندانپزشک به حرکت در آورد تا شکل نامناسب و نا بجایی و در هم ریختگی دندان ها  اصلاح شود.

انواع کش ارتودنسی:

اورینگ O-ring

اورینگ دسته ای از کش های حلقه ای شکل است که دور تک تک براکت ها قرار می گیرد و سیم ها را درون براکت ها محکم نگه می دارد. اورینگ ها در رنگ های متنوعی عرضه می شوند.

رابر بند یا الاستیک ارتودنسی

اگر دندان پزشک بخواهد یکی از دندان ها به دیگری فشار وارد کند و به وسیله این فشار، جای نامناسب و بدشکلی دندان را  اصلاح کند از الاستیک یا رابر بند استفاده می کند. برای اتصال کش به براکت، الاستیک را به هوک یا قلاب براکت متصل می کنند. الاستیک ها یا رابربندها نیز در رنگ های متنوعی تولید و عرضه می شوند. رنگ کش های ارتودنسی را می توانید خودتان انتخاب کنید ولی باید بدانید که تماس با مواد غذایی ممکن است  موجب تغییر رنگ کش های ارتودنسی روشن یا شفاف بشوند و نمای نامناسبی در دهان شما ایجاد کنند.

 

انواع کش ارتودنسی از نظر شکل اتصال:

الاستیک کلاس 2

این نوع پیکربندی الاستیک در ارتودنسی معمولا برای عقب کشیدن دندان های بالایی و جلو کشیدن دندان های ردیف پایین استفاده می شود. در این حالت کش از قلاب دندان نیش بالایی به قلاب دندان آسیای پایین وصل می شود.

الاستیک مثلثی

این نوع پیکربندی الاستیک برای به حرکت درآوردن دندان های بالایی به سمت عقب و به حرکت درآوردن دندان های پایینی به سمت جلو استفاده می شود. در این حالت کش از  قلاب دندان نیش بالایی به قلاب دندان آسیای پایین و قلاب دندان نیش پایین متصل می شود و شکلی مثلثی به وجود می آورد.

الاستیک کلاس 3

این نوع پیکربندی الاستیک باعث تسریع حرکت دندان های بالایی به سمت جلو و حرکت دندان های پایین به سمت عقب می شود. در این حالت کش، از قلاب دندان نیش پایین به دندان آسیای بالا متصل می شود.

الاستیک کلاس 1

این نوع درمان با الاستیک به منظور کاهش فاصله بین دندان ها استفاده می شود . در این روش ، الاستیک از  قلاب دندان آسیای بالا به سمت قلاب دندان نیش بالا کشیده می شود.

الاستیک جعبه ای

در این حالت حرکت دندان ها برای روی هم قرار گرفتن درست، مد نظر است. در این روش کش به قلاب دو دندان در ردیف بالا و دو دندان در ردیف پایین متصل می شود.

الاستیک مثلثی پیشین

این نوع پیکر بندی برای مواقعی کاربرد دارد که دندان های جلویی ردیف بالا روی دندان های جلویی ردیف پایین قرار نمی گیرند. به این حالت اوپن بایت گفته می شود. در این حالت الاستیک از قلاب دندان نیش بالا به قلاب دندان های آسیای دوم و دندان نیش ردیف پایین متصل می شود.

انواع کش ارتودنسی

کش های ارتودنسی در انوع مختلفی عرضه می شوند و  قطر های متفاوتی دارند که قدرت کشش آنها بر حسب اندازه قطر تعیین می شود و همانطور که قبلا نیز گفتیم،کش های ارتودنسی رنگ های متفاوتی دارد. تغییر رنگ کش های ارتودنسی به مرور اتفاق میافتد و نگران کننده نیست و در هنگام معاینات دوره ای قابل تعویض می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید