بیماران ارتودنسی چه رژیم غذایی باید داشته باشند؟

به دلیل اهمیت و طولانی بودن درمان ارتودنسی، رعایت رژیم غذایی از اهمیت برخوردار است. مراقبت‌های این درمان با تغییراتی در رژیم غذایی همراه است تا به دندان‌ها و براکت‌ها آسیبی وارد نشود. برخی از غذاها ممکن است به براکت‌ها صدمه بزنند یا مشکلاتی را به وجود ‌آورند. ممکن است روند ارتودنسی نیز به تأخیر بیفتد. در طی این دوره بهتر است برخی از موارد رعایت شود تا زودتر به نتیجه مطلوب رسید.

بیمار در هفته اول شرایط سختی دارد و بهتر است حتماً از غذاهای نرم استفاده کند. شاید در نگاه اول به نظر برسد که براکت‌ها محکم‌تر از آن هستند که بشکنند یا سیم‌های آنها ممکن است خم شود، اما به طور قطع محدودیت‌هایی برای فرد در غذا خوردن برای مراقبت بیشتر به وجود خواهد آمد. براکت‌ها نمی‌توانند در برابر فشار برخی از مواد غذایی مقاومت کنند. حتی ممکن است به سادگی از جای خود در بیایند و بشکنند.

به دلیل حساسیت دندان‌ها، وقتی براکت‌ها در دهان هستند باید از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند خودداری شود. این مواد روی دندان‌ها می‌چسبند که باید با مسواک زدن و دهانشویه آنها را تمیز کرد. البته درباره کسانی که ارتودنسی متحرک دارند قضیه کاملاً فرق می‌کند و آنها می‌توانند در زمان خوردن و آشامیدن براکت‌ها را از دهان خارج کنند.

چه غذایی‌هایی را نباید در طول درمان ارتودنسی مصرف کرد؟

به طور معمول، خوردن غذاهای سفت و چسبنده و همچنین غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند در این دوره منع می‌شود. بهترین راه حل استفاده از غذاهای نرم است که بعد از آن هم براکت‌ها به سادگی قابل تمیز کردن باشند.

جویدن یخ و خوراکی‌های سفتی مثل آبنبات‌های جویدنی به طور قطع ممنوع است. خوردن غذاهای چسبنده مانند انواع شکلات آسیب زا هستند. مصرف غذاهای سفت و خشک مانند چیپس، هویج و آجیل ممکن است در اثر بی احتیاطی موجب دردسر شوند.

مهم‌ترین مسئله در رژیم غذایی درمان ارتودنسی مصرف شکر است. مصرف غذاهای پر شکر ممکن است مشکلات جدی برای فرد ایجاد کنند. به دلیل این که این غذاها این پتانسیل را دارند که پلاک‌های میکروبی را جمع کنند. ترکیب پلاک و شکر در دهان اسید تولید می‌کند که نتیجه آن لثه‌های متورم و همچنین ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها و در نهایت نیز پوسیدگی دندان‌ها است. اما استفاده از دهان شویه و مسواک زدن می‌تواند از تمام این مشکلات پیشگیری کند.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت گاز زدن خوراکی‌هایی است که با دندان‌های جلو انجام می‌شود. بهتر است آنها را به برش‌های کوچک تبدیل کرد. برخی افراد عادت به جویدن اشیای غیر خوراکی دارند که دوران ارتودنسی بهترین زمان برای این است که این عادت خود را برای همیشه کنار بگذارند. نوشیدنی‌ها گازدار مانند سودا، کولا، اسپرایت و همچنین نوشیدنی‌های قند دار، آب لیمو، قهوه و چای بهتر است در این دوره مصرف نشوند.

 چطور می‌توان غذاهای مورد علاقه را در درمان ارتودنسی مصرف کرد؟

برای این که در طول این دوره خیلی به بیمار سخت نگذرد، می‌تواند خوراکی‌هایی را که دوست دارد بخورد، اما طریق مصرف آنها با حالت معمول فرق خواهد کرد. مثلاً می‌تواند میوه‌های سفت را به قطعات کوچک برش دهد و بعد بخورد. یا آجیل‌ها را آسیاب کند و در شیر بریزد و نوش جان کند. برخی خوارکی‌ها مثل هویج هم با آبپز کردن برای بیمار قابل استفاده می‌شوند. خیلی از خوردنی‌ها مانند شکلات، شیرینی و آبنبات هم با مکیدن می‌تواند از خوردن آنها لذت ببرد.

در کل مهم‌ترین مسئله در طول درمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان است که همیشه و در همه جا فرد باید تمام و کمال این کار را انجام دهد و توصیه‌های ارتودنتیست را جدی بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید