چگونه با کمک ارتودنسی به لبخندی زیبا برسیم؟

به چه دلایلی باید ارتودنسی کنیم

حتماً اولین موردی که در فواید درمان ارتودنسی به ذهنتان خطور می­کند، زیبا شدن لبخند و داشتن دندان­های ردیف و یکدست است. کاملاً درست است، خیلی­ها برای بازسازی لبخند خود رو به ارتودنسی می­آورند. در واقع، دندان­هایی که به قول معروف، “کج و کوله” باشد اعتماد به نفس را از فرد گرفته و او ترجیح می­دهد، کمتر دندان­های نامنظم خود را به نمایش بگذارد. اما در این مطلب می­خواهیم علاوه بر زیبایی لبخند، دیگر فواید ارتودنسی را برایتان بازگو کنیم. یا شفاف­تر بگوییم، قصد داریم پاسخ سؤالات برخی از افراد که چرا باید ارتودنسی انجام دهیم را جواب خواهیم داد.

تعریف خلاصه از ارتودنسی

قبل از اینکه با فواید ارتودنسی آشنا شوید، بهتر است کمی هم درباره خود ارتودنسی بدانید. ارتودنسی از دو کلمه تشکیل شده که کنار هم قرار گرفتن آنها معنی ارتودنسی را می­رساند. “ارتو  به معنی درست و مرتب، “دنسی” به معنی دندان است. این دو در کنار هم مفهوم درست و مرتب کردن دندان را دارند. ارتودنسی تنها مرتب کردن دندان هم نیست، بلکه به کمک ارتودنسی می­توان نمای قسمت پایین صورت و موقعیت لب­ها را بهبود بخشید.

چرا ارتودنسی کنیم؟

خیلی از افراد با اینکه مشکلاتی در ترتیب دندان­ها دارند، اما باز از انجام ارتودنسی خودداری می‌کنند. اما در پاسخ سؤال اینکه چرا ارتودنسی کنیم؟ اجازه دهید فواید ارتودنسی را برایتان بگوییم؛ چون باتوجه به فواید ارتودنسی به این سؤال هم ناخودآگاه جواب داده می­شود. فواید ارتودنسی عبارت­اند از:

بهبود در تمیز کردن دندان و افزایش طول عمر

یکی از امور برای رعایت بهداشت فردی، مسواک زدن و تمیز شدن دندان­هاست. تمیزی دندان و درست مسواک کردن نقش بسزایی در سلامت شخص دارد. اگر دندان­ها روی هم افتاده و کج باشند، به درستی نمی­توان دندان­ها را تمیز کرد و این خود عواقبی را به همراه دارد. بنابراین، برای اینکه دندان­ها به درستی مسواک شوند، باید مرتب و منظم باشند. افرادی که از کج و نامرتب بودن دندان­ها رنج می­برند، می­توانند با ارتودنسی به این مشکل خود پایان دهند. با ارتودنسی به بهبود این مشکل کمک، و از بروز عوارضی مانند پوسیدگی دندان، عفونت لثه­ها و برخی مشکلات دیگر پیشگیری کنید.

درمان مشکلات عضلانی

گاهی افراد عادت دارند تا با یک طرف غذای خود را می­جوند، یا برخی فک کوچک داشته و همیشه با دردهای شدید و مشکلات عضلانی رو به رو هستند. کسانی­که این مشکلات را دارند بعد از ارتودنسی مشکلاتشان درمان شده و از دردهای سابق خبری نخواهد بود. زمانی که فرد ارتودنسی انجام می­دهد، دیگر عاداتی مانند یک طرف غذا خوردن را ترک کرده و مجبورند به طرز صحیحی غذا را بجوند. در نتیجه، می­توان یکی دیگر از فواید ارتودنسی را بهبود سیستم جونده و درمان مشکلات عضلانی دانست.

درمان مشکلات گوارشی

زمانی که فک و دندان­های فردی در حالت آندربایت یا حتی خط میانی نادرست باشد، دندان­های بالا و پایین در تماس نخواهند بود و به طور حتم، مشکلاتی در زمان جویدن و هضم غذا صورت می­گیرد. نتیجه این دو، به مشکلات گوارشی و معده درد ختم می­شود. افراد بعد از انجام ارتودنسی، چینش و وضعیت دندان­های­ آنها اصلاح شده و با اصلاح وضعیت دندان، جویدن و هضم غذا بهبود می­یابد.

افزایش اعتماد به نفس

یکی دیگر از فواید ارتودنسی که در ابتدا مطلب هم به آن اشاره کرده­ایم، بازسازی لبخند و ردیف و مرتب شدن دندان­هاست. در واقع، اینها دلایلی هستند که سبب افزایش اعتماد به نفس در افراد می­شوند. این افراد قبلاً دارای دندان­های کج و نامنظم بودند، اما در حال حاضر، بعد از ارتودنسی صاحب دندان­های یکدست و مرتب هستند. آیا واقعاً هیجان انگیز نیست؟

درمان اختلالات در خواب شبانه

گاهی اوقات، کج بودن دندان­ها سبب اختلالاتی در دهان، گلو و حتی زبان شده که محدودیت­هایی را در هنگام خواب به همراه دارند. این اختلالات سطح اکسیژن خون را کم می‌کنند که این خود خطراتی را به همراه دارد. حتی در برخی مواقع، مسیر عبور هوا قطع و تنگی نفس صورت می­گیرد. از عوارض اختلالات در خواب شبانه را می­توان به آریتمی قلب، سکته مغزی، حمله قلبی اشاره کرد. راحت­ترین روش برای رهایی از این خطرات، انجام ارتودنسی است. از فواید ارتودنسی این بوده که، فضای داخلی دهان شخص باز شده و جریان هوا به مقدار قابل توجهی زیاد می­شود.

هماهنگ کردن اجزای صورت

برطرف کردن ناهماهنگی میان فک و اسکلت صورت، یکی دیگر از فواید ارتودنسی است. این امر برای کودکان در حال رشد بسیار مهم و بااهمیت خواهد بود. افرادی که ارتودنسی انجام می­دهند، موقعیت نادرست فک­شان اصلاح می­گردد.

نکته مهم: بعد از ارتودنسی سریعاً انتظار مرتب شدن دندان­ها را نداشته باشید. گاهی، جابجا شدن یک دندان ماه­ها زمان لازم دارد.

در چه مواقعی فرد نیاز به ارتودنسی دارد؟

  • فاصله: در صورتی­که، دندان­ها کوچک باشد و همین کوچک بودن دندان سبب فاصله بین دندان­ها شود.
  • شلوغی و روی هم افتادن دندان­ها
  • جلو بودن بیش از حد دندان­های فک بالا که اصطلاحاً به این حالت دیپ بایت یا اوربایت گویند.
  • زمانی که دندان­های فک بالا با فک پایین نامتقارن باشند و خط میانی نادرستی ایجاد کنند.
  • اگر چند دندان پایینی در حالت بسته بودن در سطح داخلی دندان فک بالا قرار گیرد.
  • در حالت جویدن، دندان­های پایین جلوتر از دندان­های بالا بوده که این حالت را آندربایت می­نامند.

زمان مناسب برای مراجعه ارتودنسی

زمان مناسب جهت انجام ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. چون علاوه بر صرفه جویی در هزینه­ها، شما مطمئن هستید که در زمان مناسبی ارتودنسی را انجام داده و از آن، نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. بهترین سن برای مراجعه ارتودنسی ۱۲سالگی است. اما اگر کودکان، علاوه بر مشکل نامرتب بودن دندان مشکل فک و دهان داشتند، باید برای جراحی فک دختران ۹ سالگی و پسران ۱۱ سالگی مراجعه کنند.

آماده سازی قبل از ارتودنسی

اگر شخصی بخواهد از فواید ارتودنسی بهره ببرد و نتیجه مطلوبی بگیرد، باید مراحل آماده سازی ارتودنسی را رعایت کند. مراحل آماده سازی شامل جرم گیری، ترمیم دندان­های پوسیده، کشیدن برخی دندان­ها می­شود. اما این موضوع به همین جا ختم نشده و بیمار باید، بعد از ارتودنسی به بهداشت و همچنین رژیم غذایی خود توجه ویژه­ای داشته باشد.

مسواک زدن در زمان ارتودنسی

یکی از نکات مهم در زمان ارتودنسی، مسواک زدن به طرز صحیح است. برای مسواک کردن مهم این بوده که ابتدا مسواک ارتودنسی، روی براکت­ها را به خوبی تمیز کند و سپس مسواک به سمت بالا چرخیده، بالا و زیر براکت­ها هم حسابی تمیز شوند. هر دو قسمت براکت­ها را باید تمیز کرد. این کار را ­می­بایست تا آخر دهان به همین شیوه ادامه داد. مخصوصاً جایی­که لثه و دندان به هم می­چسبند باید حتماً تمیز گردد. در غیر این­صورت، التهابات و عوارضی در پی دارند.

در این مطلب با فواید ارتودنسی آشنا شده­اید، اما باید بدانید که برای انجام ارتودنسی حتماً به یک متخصص و پزشک باتجربه مراجعه کنید. زیرا اگر ارتودنسی اصولی و علمی انجام نگیرد، بجای فواید ارتودنسی شاهد عوارض و خطرات زیادی خواهید بود و در بدترین شرایط دوباره دندان­ها به حالت قبل برمی­گردند. در نتیجه علاوه بر اینکه بیمار باید بهداشت را رعایت کند، در انتخاب پزشک معالج هم باید توجه ویژه­ای شود. با ارتودنسی لبخند زیبایی به عزیزانتان هدیه دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید