ارتودنسی و دندان‌های غایب

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که یک یا چند دندان غایب در دهان دارید. اگر این چنین است در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن توضیح این مشکل، علل، عوارض و راه درمان آن را شرح دهیم.

به چه دندان‌هایی غایب گفته می‌شود؟

اگر در دهانتان دندانی دارید که بخشی از آن توسط لثه یا استخوان پوشانده شده است، به آن دندان غایب گفته می‌شود. حال سؤال اینجاست که چرا برخی از دندان‌ها غایب می‌شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که علل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شود. از بین رفتن دندان‌های شیری در زمان نامناسب، دندان‌های متراکم و نبود فضای مناسب برای رشد دندان‌های جدید و قرار گرفتن جوانه دندان در شرایطی نامطلوب از جمله مهم‌ترین علل شکل‌گیری دندان‌های غایب به شمار می‌روند.

دندان‌های غایب چه عوارض و مشکلاتی را در پی دارند؟

شاید در نگاه اول هیچ گونه مشکل حادی در مورد دندان‌های غایب به چشم نخورد. اما این مشکل می‌تواند صدمات زیادی به سلامت افراد وارد کند. در ادامه برخی از اصلی‌ترین عوارض دندان‌های غایب را ذکر خواهیم کرد.

  • آسیب رسیدن به ریشه دندان‌های مجاور از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض دندان‌های غایب به شمار می‌رود.
  • تحت تأثیر قرار دادن چهره و از دست رفتن زیبایی لبخند از دیگر مضرات دندان‌های غایب به شمار می‌رود. افراد بیمار مجبور هستند تا فضای خالی نامطلوبی را مابین دندان‌های خود تحمل کنند. بر طبق آمار دومین دندان فک فوقانی و دندان آسیای کوچک دوم در فک تحتانی از اصلی‌ترین دندان‌های غایب در میان بیماران شناخته شده‌اند. لذا همان طور که مشهود است، غیبت دندان دوم فک فوقانی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر طرح لبخند بیماران داشته باشد.
  • افرادی که دندان‌های غایب در دهان دارند، باید انتظار عفونت، ظهور کیست و… را داشته باشند. به همین جهت به تمامی بیماران توصیه می‌شود در صورت مشاهده دندان‌های غایب در اولین فرصت به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند.
  • آسیب رسیدن به حفره سینوس‌ها از دیگر معایب و مضرات دندان‌های غایب به حساب می‌آید. این دندان‌ها می‌توانند صدمات جدی به حفره سینوس‌ها وارد کنند.
  • آسیب‌پذیر شدن دندان‌های دیگر و فراهم شدن بستری به منظور سایش زودهنگام آن‌ها از دیگر عوارض دندان‌های غایب است.

آیا می‌توان برای دندان‌های غایب درمانی در نظر گرفت؟

عده‌ای از بیماران تصور می‌کنند که هیچ راه چاره‌ای برای دندان‌های غایب وجود ندارد. در صورتی که با درمان‌های مناسب و به جا می‌توان عملکرد دندان‌ها را بهبود بخشید و از سلامت دندان‌ها و اعتماد به نفس بیماران به خوبی محافظت کرد.

بیماران باید این نکته را به خاطر داشته باشند که درمان دندان‌های غایب در میان درمان‌های حساس و پیچیده جای دارد. لذا توصیه می‌شود تا به منظور رسیدن به نتایج مطلوب به تخصص، تبحر و بررسی‌های دقیق یک ارتودنتیست رجوع شود.

به طور کلی می‌توان برای دندان‌های غایب دو نوع درمان در نظر گرفت. به نحوی که فاصله خالی مابین دندان‌ها به طور مناسب پوشانده شود. این درمان‌ها عبارتند از:

  • استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی. با کمک این دستگاه‌ها می‌توان دندان‌های مجاور دندان‌های غایب را به یکدیگر نزدیک کرد و تا جای ممکن فضای خالی مابین دندان‌ها را رفع نمود.
  • کمک گرفتن از ایمپلنت، بریج و یا پروتز. با کمک این روش می‌توان طرح لبخند را به بهترین شکل ممکن اصلاح نمود. به گونه ای که هیچ گونه فضای خالی مابین دندان‌ها باقی نماند.

نکات قابل توجه:

  • در صورتی که به درمان ایمپلنت علاقمند هستید و تمایل دارید تا فضای خالی ناشی از دندان‌های غایب را با کمک ایمپلنت پر کنید، باید به خوبی به تشخیص و تصمیم‌های متخصص ارتودنسی توجه داشته باشید. شاید لازم باشد پیش از ایمپلنت مدت زمانی را صرف درمان ارتودنسی کنید تا فضای لازم برای کاشت دندان در لثه فراهم شود.
  • البته در بسیاری از موارد متخصص ارتودنسی درمان ارتودنسی را به منظور پرکردن فاصله بین دندانی کافی می داند. در این شرایط می‌توان با کمک ابزار ارتودنسی در یک بازه درمانی زمانی مشخص تمامی فاصله‌های به وجود آمده بر اثر دندان‌های غایب را پوشاند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید