آیا ارتودنسی اینویزیلاین برای همه مناسب است؟

 ارتودنسی اینویزیلاین 

ارتودنسی بهترین درمان برای مرتب کردن دندان‌ها است، اما بعضی از افرادی که به سراغ این درمان می‌روند با ظاهر آن مشکل دارند. یعنی پیدا بودن دستگاه‌های ارتودنسی روی دندان‌ها و تأثیری که در قیافه آنها می‌گذارد، برای برخی قابل تحمل نیست.

اما آیا ممکن است این دستگاه‌ها روی دندان‌ها دیده نشوند؟ یعنی نامرئی شوند؟ خوشبختانه این امکان با ارتودنسی اینویزیلاین امکان پذیر است. پلاک‌های این ارتودنسی روی دندان‌ها دیده نمی‌شوند و نامرئی هستند. به این ترتیب مشکل بسیاری از افراد با این شیوه حل می‌شود. اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که آیا این امکان وجود دارد که همه بتوانند از این مزیت استفاده کنند؟

چرا از ارتودنسی اینویزیلاین استفاده می‌شود؟

  • در این شیوه، از نیرویی ثابت برای حرکت دندان‌ها به طور مؤثر استفاده می‌شود و نیاز است که هر دو هفته یک بار پلاک‌ها تعویض شوند.
  • پلاک این ارتودنسی شفاف است و روی دندان‌ها دیده نمی‌شود. می‌توان گفت مهم‌ترین علت استفاده و مزیت این نوع پلاک‌ها همان دیده نشدن آنها باشد.
  • این پلاک‌ها برای افرادی بیشتر توصیه می‌شود که حرفه و شغلشان به شکلی است که مجبور هستند حرف بزنند و دیده شدن سیم‌های ارتودنسی آنها را اذیت می‌کند.
  • با این روش مشکلاتی مانند کراس‌بایت و آندربایت قابل درمان هستند. همچنین مشکلاتی مانند به هم فشردگی دندان‌ها و فاصله‌های بین دندانی اصلاح می‌شوند.
  • این پلاک‌ها متحرک هستند و همین مسئله موجب می‌شود که نگهداری و تمیز کردن آنها بسیار به سادگی انجام شود. در زمان غذا خوردن و مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان می‌توان آنها را از دهان خارج کرد.
  • بر خلاف ارتودنسی‌های دیگر، روی گفتار و صحبت کردن هیچ تأثیری نمی‌گذارد.
  • این پلاک‌ها بسیار باریک هستند و قطر آنها به باریکی یک خط است و به همین دلیل هیچ مزاحمتی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند و بسیار راحت هستند.
  • این پلاک‌ها دندان‌ها، لثه و گونه را کمتر تحریک می‌کنند.

 

آیا این شیوه درمانی می‌تواند برای همه مناسب باشد؟

این که از چه نوع پلاکی برای درمان ارتودنسی استفاده شود تنها توسط ارتودنتیست تشخیص داده می‌شود. دندان‌ها و لثه باید توسط دندانپزشک معاینه شوند و تصمیم نهایی و طرح درمانی ارتودنسی مختص همان فرد در نظر گرفته خواهد شد.

اما یکی از موارد مهمی که باید درباره این درمان مد نظر داشت این است که برخی مشکلات و ناهنجاری‌های شدید با این براکت‌ها قابل اصلاح و درمان نیستند.  

در ساخت این پلاک‌ها از مواد مرغوب استفاده می‌شود، به همین دلیل قیمت آنها بالا است. نکته مهم دیگر این که هر دو هفته یک بار باید عوض شوند، یعنی این هزینه تا تمام شدن درمان باید هر دو هفته یک بار پرداخت شود. احتمال گم شدن آنها نیز وجود دارد.

به دلیل متحرک بودن این براکت‌ها، برای رسیدن به نتیجه مناسب همکاری بیمار بسیار لازم است. طول درمان به این شیوه به موقعیت دندان‌ها بستگی دارد، به طور معمول مدت درمان ارتودنسی نامرئی ۱۸ تا ۲۴ ماه است.

مراحل درمان ارتودنسی نامرئی چگونه است؟

1- مرحله اول مراجعه به متخصص ارتودنسی است.

2- در صورت تأیید استفاده از این نوع ارتودنسی پس از انجام بررسی‌های لازم، باید از دندان‌ها قالب تهیه شود. این کار با استفاده از گچ مخصوص، فناوری اسکن و یا تصویرهای سه بعدی از درون دهان انجام می‌شود.

3- پلاک‌ها در لابراتوار ساخته می‌شوند. در این درمان همان طور که گفتیم بیمار به چند پلاک نیاز دارد. در صورتی که پلاک اول بدون مشکل در دهان فرد جای بگیرد، متخصص دستور ساخت بقیه پلاک‌ها را خواهد داد.

4- دندانپزشک تا پایان درمان بیمار را تحت نظر خواهد داشت. گاهی لازم است بیمار برای تثبیت از نگهدارنده استفاده کند که در صورت لزوم توسط متخصص برای او تجویز خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید