رایج‌ترین مشکلات در حین درمان ارتودنسی کدامند؟

درمان ارتودنسی 

درمان‌هایی که طولانی هستند، مانند ارتودنسی، به طور حتم به همکاری بیمار نیاز دارند و مهم‌ترین بخش آن مراقبت و رعایت بهداشت است. دندانپزشک متخصص پیش از انجام ارتودنسی به طور کامل برای بیمار توضیح خواهد داد که این درمان چه پیامدهایی برای بیمار خواهد داشت. همچنین، نحوه نگهداری از وسایل ارتودنسی و براکت‌ها را آموزش خواهد داد. مشکلات افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند با افرادی که ارتودنسی متحرک دارند، متفاوت خواهد بود.

اگر بیمار به تمام توصیه‌ها به خوبی گوش دهد و آنها را با دقت انجام دهد، دوره درمان را به سلامت پشت سر خواهد گذاشت. البته در برخی موارد ممکن است حوادث موجب آسیب زدن به براکت‌ها شود که غیر قابل پیش بینی هستند. در این موارد باید برای اصلاح به دندانپزشک مراجعه شود.

بیمار باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که تمام مشکلاتی که در طی این مدت برای فرد به وجود می‌آید به درمان ارتودنسی نسبت ندهد. در برخی موارد تنها این عوارض با این درمان هم زمان شده‌اند. با مراجعه منظم نزد ارتودنتیست می‌توان از این عوارض کاست.

احساس درد و ناراحتی

درست است که آستانه درد در افراد متفاوت است، اما شروع این درمان به طور معمول با درد همراه است. درد در روزهای ابتدایی تا زمانی که براکت‌ها تنظیم شوند ادامه خواهد داشت. به این ترتیب فرد در زمان غذا خوردن با مشکل مواجه خواهد شد. استفاده از غذاهای نرم و قرص مسکن می‌توانند در کاهش درد مؤثر باشد.

لق شدن دندان‌ها

لق شدن دندان‌ها اصلاً در طی این درمان غیر طبیعی نیست. مکانیسم این درمان حکم می‌کند دندان‌ها برای جا به جا شدن و حرکت کمی لقی داشته باشند. حرکت دندان‌ها مستلزم تحلیل استخوان اطراف آنها است که موجب لق شدن دندان‌ها می‌شود.

 

کبودی و خراش پوشش مخاطی دهان

افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند ممکن است در روزهای اول درمان کبودی‌ها و خراش‌هایی در مخاط دهانشان ایجاد شود. برای رفع این مشکلات به کار بردن موم محافظ توصیه می‌شود. بعد از گذشت یک هفته و سازش دهان با براکت‌ها این مشکلات بر طرف خواهند شد.

درد مفصل فک

این درمان در برخی افراد ممکن است با مشکلات خاص مانند درد مفصل، محدود شدن حرکت‌ها، درد عضلات فک و در نهایت صدا دادن آن همراه باشد. درد در گوش و سر نیز در این موارد بروز می‌کند.

ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها و عفونت لثه

مهم‌ترین نکته در ایجاد این لکه‌ها رعایت نکردن اصول بهداشتی است که موجب تورم و التهاب لثه خواهد شد. مواد غذایی باقی مانده در اطراف براکت‌ها دلیل اصلی ایجاد این عوارض هستند. مسواک زدن مرتب و کشیدن نخ دندان به طور منظم در پیشگیری از این مشکلات بسیار مؤثر است.

حتی عدم رعایت بهداشت با وجود براکت‌ها به بروز عفونت نیز منجر خواهد شد. عفونت‌ها روند درمان را پیچیده می‌کند. سرعت جا به جایی دندان‌ها کند خواهد شد و روند درمان مختل می‌شود. عفونت‌های شدید گاهی آسیب‌های جبران ناپذیری را به بافت‌ها وارد می‌کند.

تحلیل ریشه‌ها

احتمال تحلیل رفتن ریشه‌ها در این درمان شایع است. در واقع طول ریشه دندان‌ها کوتاه می‌شود که موجب کوتاه شدن عمر دندان‌ها خواهد شد. تعداد افرادی که مستعد این مشکل هستند کم نیست. با مراجعه منظم نزد متخصص و تحت نظر بودن از این مشکلات پیشگیری خواهد شد.

بازگشت ناهنجاری‌های ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد را دچار استرس در طی این درمان می‌کند، بازگشت دندان‌ها بعد از اتمام درمان به جای اول است. این که دندان‌ها تمایل به بازگشت دارند انکار ناپذیر است. اما پس از اتمام دوره با استفاده از ابزارهایی مانند نگهدارنده‌ها می‌توان جای دندان‌ها را تثبیت کرد. نگهدارنده‌ها به طور موقت برای یک تا سه ماه تجویز می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید