نامرتبی و کجی شدید دندان‌ها را چطور رفع کنیم؟

نامرتبی دندان‌ها 

همواره لبخند به لب داشتن مورد تحسین قرار گرفته و همه ما می‌دانیم زیبایی چهره با لبخند افزایش پیدا می‌کند، بنابراین برای داشتن لبخندی زیبا به فاکتورهایی نیاز داریم که مهم‌ترین آن داشتن دندان‌های مرتب و درخشان است.

به دلایل مختلف برخی افراد دندان‌های صاف و مرتب ندارند و از رنگ زرد آنها نیز رنج می‌برند که در این صورت باید به فکر درمان و راه چاره باشند.

سطح ناصاف دندان‌های نامرتب فقط ظاهر و زیبایی افراد را به چالش نمی‌کشند، جویدن غذا سخت شده، فرد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند، از طرف دیگر به راحتی تمیز نمی‌شوند و باعث بوی بد دهان می‌شوند.

خوشبختانه با پیشرفت روزافزون علم دندانپزشکی و همچنین پیشنهادهای متنوع متخصصان زیبایی، برای داشتن لبخند زیبا که دندان‌های سفید و مرتب شما بدرخشد، هموار شده است. افراد با ظاهری آراسته و زیبا دارای آرامش و اعتماد به نفس بیشتری هستند و این نکته در روند زندگی و فعالیت‌های اجتماعی فرد تأثیر شگرفی دارد.

  

نکاتی درباره درمان‌های غیر از ارتودنسی برای نظم بخشیدن به دندان‌ها

  • یکی از روش‌های مرتب کردن دندان، تراشیدن و پر کردن دندان با مواد ترمیمی است. به این شکل که دندان‌های بیرون زده را می‌تراشند و دندان‌های فرو رفته و کوتاه‌تر را با کامپوزیت پر، صاف و مرتب می‌کنند.
  • روش درمانی دیگری که این روزها برای مرتب کردن دندان، طرف داران زیادی دارد، استفاده از کامپوزیت و باندهایی با ویژگی کاربردی‌تر است که نگرانی بیماران را در زمینه سلامت دندانشان برطرف می‌کند، زیرا نیازی به تراش دندان ندارد.
  • مواد جدیدی که دندانپزشکان اخیراً از آنها استفاده می‌کنند حاوی فلوراید بوده و سطح دندان‌ها را به طور یکسان پر می‌کنند به این ترتیب دندان‌های درخشان و یک دستی خواهید داشت.
  • اغلب متخصصان دندانپزشک با مرتب کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی مخالفند، چون معتقدند تراشیدن و از بین بردن سطح مینای دندان، موجب پوسیدگی می‌شود و عمر آنها را کاهش می‌دهد.

درمان دندان‌های نامرتب با ارتودنسی

بهترین راهی که برای مرتب کردن دندان‌های کج و معوج به ذهن می‌رسد، درمان از طریق ارتودنسی است. با این روش ریشه و تاج دندان از جای خود حرکت می‌کند و به مرور زمان مرتب می‌شود.

عارضه نامرتبی دندان در افراد متفاوت است و درجه‌های مختلفی دارد، بنابراین، طول درمان به روش ارتودنسی برای هر فرد بین 1 تا 2 سال متغیر است.

ارتودنسی برخلاف گفته‌های متداول محدودیت سنی ندارد، اگر در سن رشد انجام شود موجب تغییر در رشد دو فک می‌شود و در سن بالاتر به دلیل این که استخوان‌ها رشد کرده‌اند، طول درمان کمی طولانی تر خواهد بود.

برای ظاهر ناخوشایند پلاک‌های ارتودنسی چاره‌ای اندیشیده شده است و نوع شفاف آن وجود دارد که بیماران در سنین بالا ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. این نوع پلاک‌ها از جنس پلاستیک و شفاف هستند و روش جدید بدون استفاده از سیم برای مرتب کردن دندان‌ها است و هنگام غذا خوردن می‌توانید به راحتی از دهانتان خارج کنید و بعد از غذا و مسواک زدن دوباره روی دندانتان بگذارید.

با انجام درمان ارتودنسی مهم‌ترین تأکید روی رعایت بهداشت دهان و دندان است و دقت، تمرکز و وسواس بیش از پیش بیمار ضرورت دارد. توجه داشته باشید ارتودنسی هم دارای معایبی است که شاید با دانستن آنها این روش درمانی را فراموش کنید و به سراغ درمان دیگری بروید.

ارتودنسی با وجود این که درمان مناسب و تأیید شده‌ای برای مرتب کردن دندان‌ها محسوب می‌شود، ایرادهایی دارد: از قبیل طولانی بودن مدت درمان، ظاهر ناخوشایند در طول درمان، احتمال پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در طی درمان که باید برای این موارد مراقبت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

در نهایت این ارتودنتیست یا دندانپزشک معالج است که با بررسی دندان‌ها تشخیص می‌دهد چه درمانی را برای فرد تجویز کند که دندان‌ها به خوبی مرتب شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید