شرایط درمان ارتودنسی

ارتودنسی درمانی است که در طی آن، به صاف و مرتب کردن دندان‌ها، پرداخته می‌شود. بسیاری از افراد هستند که از ناهنجاری‌های دندانی رنج می‌برند. این افراد نه تنها از ظاهر خود راضی نیستند بلکه عدم درمان وضعیت دندان‌هایشان، باعث ایجاد برخی از بیماری‌ها در آن ها می‌شود. افرادی که دچار ناهنجاری‌های دندانی هستند به قدری زیاد شده اند که معمولاً در هر خانواده‌ای یک نفر را خواهیم یافت که نیاز به ارتودنسی دارد. برای انجام ارتودنسی فرد باید دارای شرایطی مناسب با شرایط درمان ارتودنسی باشد تا نتیجه درمان وی، مطلوب باشد. در ابتدا باید بدانید که نیاز به ارتودنسی دارید یا خیر، سپس شرایط جسمی شما برای انجام ارتودنسی، توسط ارتودنتیست بررسی می‌شود. مواردی که باعث اختلال در انجام ارتودنسی می‌شود، پیش از درمان رفع می‌گردد و سپس ارتودنسی آغاز می‌شود.

آیا من به ارتودنسی نیاز دارم؟

اگر دچار برهم ریختگی دندان‌ها هستید و دندان‌هایتان همپوشانی دارند، یکی از کاندیدای این درمان محسوب می‌شوید. بسیاری از افراد خودشان می‌توانند تشخیص دهند که نیاز به ارتودنسی دارند یا خیر، اما در برخی موارد، نوع ناهنجاری متفاوت است و نیاز به تشخیص ارتودنتیست دارد. بدین منظور باید به ارتودنتیست مراجعه کنید تا وی، با در نظر گرفتن شرایط شما، بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

سلامت لثه

یکی از شرایطی که در درمان ارتودنسی مطرح است، سلامت لثه می‌باشد. فردی که از سلامت لثه برخوردار است می‌تواند درمان ارتودنسی را انجام دهد اما فردی که از مشکلات لثه رنج می‌برد، در ابتدا باید به درمان لثه خود بپردازد و سپس اقدام به ارتودنسی کند.

تراکم استخوان‌های فکین

در انجام ارتودنسی، تراکم استخوان‌های فکین بسیار مهم است. یکی از دلایلی که ارتودنسی در سن کم را بهتر از سنین بالا می‌دانند، همین مورد است. درواقع ارتودنسی به سن و سال خاصی مربوط نمی‌شود و همه افرادی که دندان دارند و شرایط لثه و استخوانی مناسبی دارند، می‌توانند از این درمان استفاده کنند.

رفع مشکلات دندانی پیش از انجام ارتودنسی

پیش از انجام ارتودنسی باید تمام دندان‌ها، در سالم‌ترین حالت خود قرار گیرند. از آن جایی که ارتودنسی یک درمان طولانی مدت است، اگر دندان‌هایتان پیش از انجام ارتودنسی دچار پوسیدگی و مواردی از این قبیل باشند، باید فوراً درمان شوند و سپس درمان ارتودنسی انجام گیرد. در غیر این صورت، در طی درمان ارتودنسی، شاهد از بین رفتن دندان‌ها خواهیم بود. پیش از انجام ارتودنسی، دندان‌ها جرم‌گیری می‌شوند و پوسیدگی‌های دندانی ترمیم می‌شود.

کشیدن دندان‌ها

در ابتدا متخصص ارتودنسی با بررسی شرایط دندانی شما، طرح درمان را مشخص می‌کند. گاهی در این طرح نیاز به کشیدن دندان‌های سالم است. با این که شنیدن این موضوع برای بسیاری از افراد غم انگیز است اما مطمئن باشید که یک ارتودنتیست تمام شرایط را در نظر گرفته و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، این طرح را ارائه داده است. در طی درمان، جایگاه دندان کشیده شده، پر می‌شود، از این رو نیازی به نگرانی نیست.

نیاز به جراحی فک

از همان ابتدا ارتودنتیست می‌تواند تشخیص دهد که فرد پس از ارتودنسی نیاز به جراحی فک دارد یا خیر. ارتودنسی به رفع ناهنجاری‌های دندانی می‌پردازد و در نهایت برای روی هم قرار گرفتن صحیح دندان‌ها، در این افراد نیاز به جراحی فک خواهیم داشت. با انجام جراحی فک و طی شدن دوره نقاهت آن، نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

تعیین نوع درمان ارتودنسی بعد از احراز شرایط درمانی

اگر فردی تمام شرایط لازمه برای انجام درمان ارتودنسی را داشته باشد، می‌تواند نوع درمان خود را انتخاب کند. درواقع بسیاری از افراد به دلیل وجود جایگاه اجتماعی خود، از انجام درمان ارتودنسی سرباز می‌زنند. به این دلیل که وجود سیم و براکت را نامناسب شرایط فعلی خود می‌دانند. برای مثال افرادی که سخنرانی دارند و یا مراسم عروسی و … دارند، ترجیح می‌دهند بدون تجهیزات ارتودنسی در جمع ظاهر شوند. این درحالی است که با پیشرفت علم ارتودنسی، روش های نوین ارتودنسی پیدا شده است که با انجام ارتودنسی نامرئی، لینگوال، ارتودنسی متحرک و … به این مشکلات پایان داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید