آشنایی با وجه تمایز ارتودنتیست و دندانپزشک

توصیه‌های مهم متخصصین ارتودنسی

ارتودنسی یکی از شاخه‌های دندانپزشکی است که در طی آن، دندان‌های به هم ریخته مرتب می‌شوند و ناهنجاری‌های فکی، برطرف می‌شود. متخصصین ارتودنسی که با نام ارتودنتیست شناخته می‌شوند، در خصوص درمان ارتودنسی، توصیه‌های مهمی را ارائه داده‌اند که پیش از انجام ارتودنسی و بعد از اتمام آن، باید رعایت شود. رعایت این نکات، باعث تسریع در درمان ارتودنسی می‌شود. هر کدام از موارد گفته شده اگر رعایت نشود، طول درمان ارتودنسی را بیشتر می‌کند.

ارتودنسی در سنین پایین‌تر بهتر است!

این جمله را بارها شنیده‌ایم که ارتودنسی در سنین پایین‌تر بهتر است. دلیل این مورد کاملاً مشخص است. دندان‌های کودکان قابلیت جابجایی راحت‌تری دارد و استخوان‌های فک آن‌ها، هنوز رشد کاملی نداشته‌اند از این رو اگر اختلالات فکی داشته باشند، به راحتی می‌توان بدون جراحی آن‌ها را درمان کرد. درمان ارتودنسی در سن کودکی، سریع‌تر از سنین بزرگسالی انجام می‌گیرد.

تشخیص نوع ارتودنسی را بر عهده ارتودنتیست قرار دهید!

ارتودنسی انواع گوناگونی دارد. تشخیص این که کدام نوع ارتودنسی مناسب شما است، بر عهده ارتودنتیست است. ارتودنتیست شرایط دندان‌ها و فک‌های شما را بررسی می‌کند و بعد از تشخیص روش درمان، طرح درمان را به شما ارائه می‌دهد. دندانپزشک موقعیت اجتماعی و شرایط جسمی شما را در نظر می‌گیرد و اگر نیاز باشد، از ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی نامرئی استفاده می‌کند. در این مورد کاملاً به ارتودنتیست خود اعتماد کنید و نگران نباشید.

رعایت بهداشت دهان در طی درمان ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصین ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان در طی درمان است. فرقی ندارد نوع ارتودنسی شما متحرک یا ثابت باشد، در هر صورت باید بهداشت دهان به خوبی رعایت شود تا فرد دچار پوسیدگی دندان‌ها و از بین رفتن آن‌ها نشود. عدم رعایت بهداشت دهان، فرد را دچار التهاب لثه و بیماری‌های مربوط به آن می‌کند.

الزام استفاده از نگهدارنده ها برای تثبیت دندان‌ها

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، متخصصین ارتودنسی، نگهدارنده های مخصوصی را به بیماران می‌دهند تا دندان‌های بیمار، حرکت نکند. در این دوره که معمولاً یک سال به صورت دائم زمان می‌برد، ریشه‌های دندانی در بین استخوان‌های لثه محکم می‌شود. از آن جایی که این مورد نیازمند همکاری بیمار است باید، بیمار دقیقاً طبق برنامه ارتودنتیست اقدام به خارج سازی نگهدارنده کند. در صورتی که نگهدارنده ها به طرز صحیح استفاده نشوند، دندان‌ها مجدداً دچار به هم ریختگی می‌شوند و نتیجه درمان، بی فایده خواهد بود.

نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی

ممکن است ارتودنتیست شما تشخیص دهد، نیاز به کشیدن دندان دارید. در این صورت، دندان اضافه یا دندانی که در روند درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می‌کند باید کشیده شود. با این که کشیدن دندان‌های سالم، ناراحت کننده است اما لطفاً در این مورد به دندانپزشک خود اعتماد کنید. کشیدن دندان برای تکمیل درمان شما ضروری است.

مراقبت‌های لازم در روزهای اولیه بعد از ویزیت

هر ماه باید موقعیت دندان‌ها بررسی شود و موقعیت براکت ها و فشار وارد شده بر آن، تنظیم شود. معمولاً در روز اول شاهد درد کوتاهی در دندان‌ها هستیم. متخصص به شما قرص مسکنی می‌دهد که درد شما را کمتر می‌کند. از قرص‌های استامینوفن و ایبوپروفن به هیچ عنوان در طول درمان استفاده نکنید چرا که این قرص‌ها، حرکت دندان‌ها را سخت‌تر می‌کند. در خصوص رعایت رژیم غذایی، استفاده از مواد غذایی سخت را کنار بگذارید. خوردن ته دیگ، بلال و آب نبات‌های چسبنده، موجب جابجا شدن براکت ها و تغییر فشار بین دندان‌ها می‌شود.

صبوری در دوره درمان ارتودنسی

دوره درمان ارتودنسی، دوره‌ای طولانی است. تقریباً دو تا سه سال درمان ارتودنسی به طول می‌انجامد. این دوره شدیداً نیازمند صبر بیمار است. اگر بیمار صبوری نکند و از درمان سر باز زند، نه تنها هزینه زیادی را متقبل می‌شود بلکه تغییری در تصحیح دندان‌هایش به وجود نمی‌آید. بیمار باید در این دوره تمام نکات گفته شده را رعایت کند و به ارتودنتیست خود اعتماد کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید