در چه سنی به منظور درمان ارتودنسی اقدام کنیم؟

تصورات غلط درباره ارتودنسی

ارتودنسی روشی است که با آن، ناهنجاری‌های دندانی اصلاح می‌شود و در نهایت، وضعیت ظاهری دندان‌ها، به شکل نرمال و معمولی در می‌آید. این روش مدت زمان زیادی است که مورد استفاده قرار گرفته است اما آگاهی نسبت به آن؛ چند سالی است که بیشتر از گذشته شده است. با این حال همچنان تصورات غلطی درباره ارتودنسی در جامعه وجود دارد. متأسفانه این تصورات باعث می‌شود، بسیاری از افراد از انجام ارتودنسی منصرف شوند و در نتیجه، سال‌های سال با دندان‌های بهم ریخته و مشکلاتی که بعد از آن به وجود می‌آید، دست و پنجه نرم کنند. در ادامه با تصورات غلطی که درباره ارتودنسی وجود دارد، آشنا می‌شویم.

  1. ارتودنسی فقط برای کودکان و نوجوانان است!

شاید شایع‌ترین تصور غلط درباره ارتودنسی، همین مورد باشد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که انجام ارتودنسی در بزرگسالی غیر ممکن است و ارتودنسی محدود به سن خاصی است. با این که انجام ارتودنسی در سنین کودکی و نوجوانی بهتر است اما ارتودنسی یک درمان مناسب برای همه سنین است. تا زمانی که دندانی وجود داشته باشد و لثه فرد سالم باشد، می‌توان ارتودنسی را انجام داد.

  1. بعد از انجام ارتودنسی، مجدداً وضعیت دندان‌ها تغییر می‌کند

یک باور غلط دیگر که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است، همین موضوع است. بسیاری گمان می‌کنند بعد از انجام ارتودنسی، اگر تجهیزات ارتودنسی از دهانشان خارج شود، بعد از مدت کوتاهی مجدداً دندان‌ها بهم ریخته می‌شوند. بله. این تصور تا زمانی درست است که بعد از اتمام ارتودنسی، فرد از نگهدارنده استفاده نکند. نگهدارنده ها بعد از اتمام ارتودنسی موجب ثابت شدن دندان‌ها می‌شوند و به هیچ عنوان دندان‌های ثابت شده، به حالت قبل باز نمی گردند.

  1. در درمان ارتودنسی، باید از بریس فلزی استفاده کرد!

ارتودنسی روش‌های گوناگونی دارد. گاهی افرادی که در سنین بالاتر هستند، به دلیل جایگاه اجتماعی و کاری خود، تمایل ندارند از ارتودنسی فلزی استفاده کنند. اگر این افراد این دیدگاه را به ارتودنسی داشته باشند، هیچ گاه این عمل را انجام نمی‌دهند. در صورتی که ارتودنسی انواع گوناگونی دارد و تنها شایع‌ترین روش آن، استفاده از بریس های فلزی است. ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی از انواع روش‌های ارتودنسی است.

  1. ارتودنسی هزینه بالایی دارد!

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از افراد حتی اقدام به انجام ارتودنسی نمی‌کنند، هزینه‌های بالای مربوط به این درمان است. بله، هزینه‌های ارتودنسی به صورت معمول بالا است اما تمام هزینه‌های مربوط به آن را در یک جلسه پرداخت نمی‌کنید و از طرفی، اگر با شرکت بیمه خود تماس بگیرید، می‌توانید از هزینه‌هایی که بیمه برای درمان ارتودنسی پرداخت می‌کند، آگاه شوید. به ارتودنسی به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید. انجام ارتودنسی باعث می‌شود از بسیاری از پوسیدگی‌های دندانی که به خاطر موقعیت بد دندان‌ها ایجاد می‌شود، کاسته شود و از انجام هزینه‌های مربوط به ترمیم دندان‌ها و عصب کشی، صرفه جویی شود. از طرفی انجام ارتودنسی زودهنگام باعث می‌شود عمل جویدن غذا بهتر انجام شود و از پیدایش مشکلات گوارشی کاسته شود.

  1. با ارتودنسی نمی‌توان چیزی خورد!

با ارتودنسی می‌توان مواد غذایی زیادی را خورد اما مواد غذایی سفت مثل ته دیگ، بلال و … را نمی‌توان خورد. خب بهتر است انتخاب کنید! سلامتی و زیبایی یا خوردن چند نوع غذای خاص در طول مدت درمان ارتودنسی. افرادی که ارتودنسی می‌کنند، تقریباً همه چیز را به راحتی می‌خورند و تفاوتشان با دیگران، در رعایت دوچندان بهداشت دهانشان است. این افراد باید بعد از خوردن هر وعده غذایی، دندان‌هایشان را مسواک کنند تا اطراف بریس ها، به طور کامل از پلاک‌های دندانی پاکسازی شود.

  1. بریس های فلزی در فرودگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند!

بسیاری از افراد که در طول سال چندین بار سفر هوایی دارند، با خود گمان می‌کنند که بریس ها، باعث تحریک سیستم امنیتی فرودگاه‌ها می‌شود. از این رو از انجام درمان ارتودنسی، سر باز می‌زنند. این یک تصور اشتباه است. بریس ها بسیار سبک هستند و به هیچ عنوان سیستم امنیتی فرودگاه را فعال نمی‌کنند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید