وجه تمایز ارتودنسی ثابت و متحرک

آیا با وجود دندان‌های روکش شده می‌توان ارتودنسی را انجام داد؟

وظیفه ارتودنسی صاف و ردیف کردن دندان‌ها است. اگر ارتودنسی در سنین کودکی انجام شود، بسیاری از مشکلاتی را که در بزرگسالی باعث کاهش سرعت روند درمان می‌شوند، به همراه ندارد. البته این بدین معنا نیست که ارتودنسی تنها مختص کودکان است بلکه بزرگسالانی که شرایط لازم برای ارتودنسی را داشته باشند می‌توانند از این درمان استفاده کنند. معمولاً بزرگسالان دارای دندان‌های ترمیمی و عصب کشی شده هستند. ممکن است افرادی دندان‌هایشان ایمپلنت شده باشد و یا دارای روکش باشد. سؤال اینجاست که آیا می‌توان در این افراد، درمان ارتودنسی را انجام داد؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با ارتودنسی دندان‌های روکش شده بیشتر آشنا شوید.

ارتودنسی دندان‌های روکش شده

علم ارتودنسی به حدی پیشرفت کرده است که حتی اگر دندان‌های ایمپلنت شده داشته باشید، می‌توانید به سادگی درمان ارتودنسی را انجام دهید و هیچ مشکلی برای دندان ایمپلنت شما ایجاد نشود. دندان‌های روکش شده نیز از این دسته اند. اگر از دندان‌های روکش شده استفاده می‌کنید، به ویژه دندان‌هایی که در شش ماه اخیر روکش شده اند، باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید تا برنامه درمانی شما را با شرایط شما پیش ببرد. ارتودنتیست با در نظر گرفتن شرایط شما، با راهکارهای دیگری ارتودنسی را انجام می‌دهد. معمولاً دندان روکش شده در طی درمان ارتودنسی، بدون هیچ آسیبی باقی می‌ماند.

بررسی مقاومت دندان روکش شده

دندانی که روکش شده است باید تا حد امکان مقاومت داشته باشد تا در طول ارتودنسی، روکش آن تعویض نشود. بدین منظور باید مورد بررسی قرار گیرد تا تحمل نیروهای لازم را داشته باشد. گاهی اوقات بیمار به دلیل مقاومت کم دندان روکش شده، مجبور به تعویض نوع روکش دندانی اش می‌شود. در صورتی که مقاومت دندان روکش شده خوب باشد، ارتودنسی به سادگی انجام می‌شود.

چه زمانی دندان‌هایمان را روکش کنیم؟

افرادی که قصد ارتودنسی دارند و زمان برای روکش کردن دندان‌هایشان دارند، بهتر است روکش دندان‌هایشان را به بعد از ارتودنسی موکول کنند. با این که می‌توان با دندان‌های روکش شده ارتودنسی کرد اما مشکلات خاصی نیز سر راه بیمار و ارتودنتیست قرار می‌گیرد که بهتر است از آن پیشگیری شود. روکش کردن دندان‌ها می‌تواند به منظور سفید کردن دندانی که تغییر رنگ داده است انجام شود و یا به عنوان تقویت یک دندان که مستعد ترک خوردن است، مورد استفاده قرار گیرد. بیشترین دلیل روکش دندان، بحث زیبایی دندان‌ها است که معمولاً روی دندان‌هایی که بخش عظیمی از تاج خود را از دست داده اند قرار می‌گیرد. اگر نیاز فوری به روکش کردن دندان‌هایتان دارید، در ابتدا دندان‌هایتان را روکش کنید و سپس ارتودنسی کنید اما به ارتودنتیست خود اطلاع دهید تا ارتودنتیست از وجود دندان‌های روکش شده شما مطلع باشد.

مشکلاتی که ارتودنتیست با دندان روکش شده دارد، چیست؟

از آن جایی که دندان‌های روکش شده از مواد خاصی تهیه می‌شوند، چسباندن بریس ها به آن کمی دشوارتر از سایر دندان‌ها است. با این حال استفاده از چسب مخصوصی در ارتودنسی این مشکل را برطرف کرده است. اگر استفاده از این چسب کارساز نباشد بهترین راه ارتودنسی در این افراد، استفاده از ارتودنسی نامرئی متحرک است. ارتودنسی متحرک نیاز به چسب ندارد و به خوبی جوابگوی بیمار است. در ارتودنسی نامرئی باید به این نکته توجه کنید که نتیجه گیری مطلوب، بستگی به همکاری شما دارد. استفاده از ارتودنسی باید مطابق دستور ارتودنتیست باشد تا در پایان ارتودنسی، دندان‌های صاف و ردیف شده داشته باشید.

اگر دندان روکش شده، ایمپلنت باشد، کمی وضعیت دشوارتر است. چرا که دندان‌های ایمپلنت شده قادر به حرکت نیستند و حرکت دیگر دندان‌ها را محدود می کنند. یک ارتودنتیست ماهر می‌تواند از دندان‌های ایمپلنت شده به عنوان تکیه گاه استفاده کند و شرایط درمانی را به طور ویژه ای نتیجه بخش رقم بزند. اگر شما دندان‌های روکش دار شده دارید، نگران نباشید. کافی است به ارتودنتیست خود اعتماد کنید. متخصصین ارتودنسی وضعیت مشابه وضعیت دندان‌های شما را بسیار زیاد دیده‌اند و به راحتی می‌توانند فرایند درمانی شما را انجام پذیر کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید