بدبویی دهان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟ درمان چیست؟

بدبویی دهان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟ درمان چیست؟

بوی بد دهان هم برای خود فرد و هم برای افرادی که با او معاشرت می‌کنند، بسیار آزار دهنده است. به همین دلیل هم افرادی که به این مشکل دچار هستند، برای درمان آن باید به دنبال منشأ ایجاد آن باشند. بدبویی دهان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که بسته به دلیل آن، راه حل‌های متفاوتی دارد.

اگر دهان خشک شود، پلاک‌ها روی دندان‌ها رشد می‌کنند که ممکن است کم کم مشکلات بیشتری هم برای دندان‌ها به وجود بیایند در نهایت به بدبویی دهان منجر خواهد شد.

برای این که متوجه شوید دهان شما بو می‌دهد یا نه، می‌توانید دست‌هایتان را جلوی بینی و دهان خود بگذارید و هوای دهان را به بیرون بدهید. شاید بوی خوبی از آن به مشام نرسد. ممکن است به دلیل خوردن غذاهایی مثل سیر، ترشی، پیاز یا غذاهای دیگر باشد، اما این بوها موقتی هستند و به زودی بر طرف خواهند شد. ولی برخی از بوها ماندگاری دارند و فرد را کلافه می‌کنند.

بدبویی دهان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟ درمان چیست؟  بدبویی دهان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟ درمان چیست؟

عفونت دندان و لثه از دلایل مهم بدبویی دهان

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بوی بد در دهان وجود مشکلات دندانی و عفونت‌ها هستند. به این ترتیب در زمان خروج هوا از دهان باکتری‌های حاوی بوی بد در هوا پخش می‌شوند.

تمیز نگه داشتن دهان و دندان و رعایت بهداشت می‌تواند این مشکل را تا حدودی رفع کند. البته بهترین کار در زمان عفونت‌های شدید مراجعه به دندانپزشک است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در مواردی می‌تواند راه درمان این معضل باشد. مسواک زبان و پاک کردن آن نیز مؤثر خواهد بود. غذاهایی که روی زبان و دندان‌ها باقی بمانند ممکن است به ایجاد پلاک و بیماری‌های لثه و دندان منجر شود.

هر ضایعه دندانی ممکن است موجب بوی بد دهان شود. ممکن است دندان عقلی که هنوز کامل در نیامده است به دلیل ماندن غذا و نداشتن دسترسی برای تمیز کردن آن یکی از دلایل ایجاد این بد بویی باشد. آبسه دندان نیز از دیگر علل مهم بوی بد دهان است. بیمارهای لثه نیز می‌توانند منجر به بدبویی دهان شوند.

همان طور که گفتیم برای پیشگیری از ایجاد این مشکلات مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند در بسیاری از موارد مؤثر باشد. بهتر است پیش از این که مشکلات دهان و دندان جدی شود، برای درمان آن اقدام شود. بوی بد دهان می‌توان علامتی باشد تا شما با توجه به آن بتوانید از ایجاد مشکلات شدیدتر جلوگیری کنید.

دیگر علل بدیویی دهان کدامند؟

گرفتاری‌های سینوسی، مخاط بینی و لوزه‌ها: اگر فرد دچار مشکلات سینوسی باشد، ممکن است مخاط آلوده به گلوی فرد برسد و با تنفس در آن قسمت انباشته شود که به بوی بد دهان منجر خواهند شد. مواد غذایی که در لوزه‌ها می‌مانند و همچنین التهابات لوزه‌ها از دلایل دیگر ایجاد بوی بد دهان هستند.

مشکلات گوارشی: بازگشت اسید معده به طرف مری و آمدن آن به دهان نیز می‌تواند بوی بد ایجاد کند. به علاوه ممکن است به ایجاد حساسیت در دندان‌ها در برابر سرما و گرما و بیماری‌های سینوسی شود.

مصرف دخانیات: کسانی که سیگار می‌کشند، به ویژه آنها که سال‌ها است گرفتار هستند، بدون شک دچار بوی بد دهان به طور مداوم و همیشگی هستند. کشیدن سیگار موجب خشکی دهان، بیماری‌های لثه و عفونت نیز خواهد شد. بهتر است این افراد مراقبت بیشتری از دندان‌های خود داشته باشند و به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنند.

داشتن دندان مصنوعی: دندان‌های مصنوعی نیز ممکن است در دهان موجب بوی بد شوند. البته اگر از آنها به خوبی مراقبت شود، این احتمال کمتر خواهد شد. این دندان‌ها می‌تواند محل مناسبی برای رویش انواع قارچ، پلاک و باکتری باشد. با مراقبت صحیح از آنها می‌توان جلوی این عارضه را گرفت.

 

 

 

1 دیدگاه دربارهٔ «»

دیدگاه‌ خود را بنویسید