درمان اختلالات و ناهنجاری های فکی با کمک ارتودنسی

درمان اختلالات و ناهنجاری های فکی با کمک ارتودنسی

اختلالات و ناهنجاری های فک چه مشکلاتی هستند؟

دندان ها از مهم ترین آیتم های زیبایی در چهره افراد هستند که البته در بسیاری موارد نیز دچار مشکلاتی می شوند و کیفیت و ظاهر خود را از دست می دهند. این مشکلات بسیار پیچیده هستند و حل آن ها نیازمند زمان است. فک ها به دلیل ارتباط مستقیمی که با دندان ها دارند، شدیداً متأثر از ظاهر و ترتیب دندان ها هستند و همین طور نیز دندان ها متأثر از فک ها هستند. اختلالات و ناهنجاری های فکی دهانی به دلیل شیوع بالایی که در بین افراد دارند، ارتودنتیست ها را به این فکر انداخت که آن ها را از طریق اصلاح دندان ها تا حدودی برطرف کنند. ناهنجاری های فکی و دهانی زمانی اتفاق می افتند که فک بالا و پایین با هم جور نشوند، اما این همه ماجرا نیست. گاهی زاویه فک ها با جمجه نیز می تواند مشکلات فکی و دهانی را برای افراد به وجود بیاورد. اختلالات فکی و دهانی علاوه بر این که ظاهر فرد را نازیبا می کنند، در الگوی تنفس، نحوه تغذیه و تکلم او تأثیرات زیاد و بسیار منفی می گذارند.

اختلالات فکی و دهانی می توانند علل مختلفی داشته باشند و از سنین مختلف حتی در دوران جنینی در فرد بروز کنند. پزشکان پس از انجام تحقیقات گسترده بر روی این بیماری و پیدایش آن در دوران جنینی به این نتیجه رسیدند که مصرف سیگار، الکل، برخی از داروهای شیمیایی و عادات غذایی نامناسب می تواند به ابتلای نوزاد به این مشکلات منجر شود. در سنین کودکی و بزرگسالی نیز فرد امکان ابتلا به این مشکلات را دارد. همچنین، در اثر ضرباتی که به صورت وارد می شود نیز احتمال ابتلا به ناهنجاری و اختلالات فک وجود دارد.

شیوه های درمان اختلالات و ناهنجاری های فکی

به طور کل درمان های مختلفی برای اختلالات و ناهنجاری های فکی و دهانی وجود دارد که ارتودنتیست و یا پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار بهینه ترین و مؤثرترین آن را برای او به کار می برد. اولین اقدامی که در درمان ناهنجاری های فکی انجام شده، اصلاح این مشکلات به وسیله عمل جراحی بوده است. این عمل در نهایت نتایج شگفت انگیزی بر ظاهر بیمار و کیفیت زندگی او می گذارد، اما به دلیل سخت بودن فرآیند آن بسیاری از افراد از انجام آن اجتناب دارند. همچنین، این راهکار به دلیل عوارضی که ممکن است برای بیمار پیش بیاورد، برای کودکان خیلی مناسب نیست. جراحی به دلیل مراقبت هایی که نیاز دارد برای افرادی که مشاغل سخت دارند و یا ورزشکار حرفه ای هستند مناسب نخواهد بود، چرا که در صورت انجام عمل بر روی فک ها، آن ها به مدت طولانی نباید تکان بخورند و یا جابجا شوند. اگر عمل جراحی فک پس از سن رشد در فرد انجام شود احتمال موفقیت آن پایین است.

درمان اختلالات و ناهنجاری های فکی با کمک ارتودنسی  درمان اختلالات و ناهنجاری های فکی با کمک ارتودنسی

ارتودنسی چگونه به درمان اختلالات و ناهنجاری های فکی کمک می کند؟

یکی از بهترین و کم عوارض ترین درمان هایی که برای برطرف سازی مشکلات و اختلالات فکی پیشنهاد می شود، ارتودنسی است. این که چه شیوه ای از ارتودنسی برای این نوع از درمان استفاده شود کاملاً به درجه ناهنجاری در فک ها و دندان ها بستگی دارد. اما می توان حدس زد که به دلیل شدید بودن ناهنجاری ها و اختلالات فکی، ارتودنتیست ها باید از درمان های ارتودنسی ثابت استفاده کنند که مدت اثر کوتاه تری دارد و به واسطه نوع سیم و براکت هایش، فشار بیشتری را به فک در جهت مخالف اعمال می کند تا موجب جایگیری صحیح  فک او در مدت زمان کوتاه تری بشود.

ارتودنسی با حل مشکلات فکی و دهانی کمک زیادی به بالا بردن کیفیت زندگی افراد می کند. این شیوه درمانی با حداقل عوارض ممکن، بیشترین نتیجه را در درمان اختلالات فکی برای بیمار به همراه می آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید