دانستنی هایی در مورد ارتودنسی دیمون

دانستنی هایی در مورد ارتودنسی دیمون

ارتودنسی چه کمکی به اصلاح عیوب دندانی می کند؟

امروزه بیشتر افراد تا حدودی با مزایا و معایب ارتودنسی آشنا هستند و از ویژگی های این درمان نیز اطلاعاتی را کسب کرده اند. بسیاری از افراد با انگیزه زیبایی و یا درمانی اقدام به انجام درمان ارتودنسی می کنند و ارتودنتیست ها نیز با ارائه و پیشنهاد درمان متناسب با سن و سایر ویژگی های هر فرد آن ها را در کسب بهترین نتیجه از این درمان یاری می کنند.

شیوه های انجام ارتودنسی نیز همانند سایر درمان های پزشکی از پیشرفت جا نمانده اند و روز به روز بر کارآیی آن ها افزوده شده است، ضمن این که عوارض جانبی درمان ارتودنسی امروزه بسیار کمتر از سابق است.

دانستنی هایی در مورد ارتودنسی دیمون  دانستنی هایی در مورد ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون چیست؟

یکی از جدید ترین شیوه های ارتودنسی که توسط ارتودنتیست های ایرانی نیز انجام می گیرد، دیمون هست. ارتودنسی دیمون به دلیل کارآیی بالایی که دارد نسبت به سایر انواع ارتودنسی از مزیت های بیشتری برخوردار است.

ارتودنسی دیمون چه مزایایی نسبت به سایر روش های ارتودنسی دارد؟

ارتودنتیست ها در ارتودنسی دیمون از بریس هایی استفاده می کنند که به طور خودکار باز و بسته می شوند، بر خلاف انواع مرسوم بریس ها که ثابت هستند در این نوع از درمان ارتودنسی، سیم ها به مروز زمان و طی فرآیند درمان با شکل و قرار گیری دندان ها تنظیم می شوند. ایده ساخت ارتودنسی دیمون در سال 1935 داده شد اما بریس های نسل اول آن در سال 1996 به بازار عرضه شدند.

در سیستم دیمون به دلیل باز و بسته شدن بریس ها امکان تمیز کردن بیشتر دندان ها وجود دارد و در نتیجه تجمع باکتری کمتری اتفاق می افتد.

باز و بسته شدن بریس ها درمان ارتودنسی به این شیوه را ساده تر و اثر بخش تر می کند، ضمن این که با اعمال فشار کمتر، درد ناشی از درمان را نیز تا حدودی کاهش می دهد.

یکی از ویژگی های ارتودنسی دیمون این است که به دلیل مراجعات کمتر وقت و هزینه کمتری صرف می شود. به دلیل متحرک و تاشو بودن بریس ها در این نوع از درمان ارتودنسی، اصطکاک کمتری بر روی دندان ها ایجاد می شود، فشار کمتری به دندان ها وارد می گردد و ریشه دندان ها حفظ می شود. همچنین دوره درمان در این نوع از ارتودنسی کمی کوتاه تر از شیوه های قدیمی و معمول ارتودنسی است. یکی از خصوصیات این نوع از ارتودنسی این است که برخلاف شیوه های معمول موجب دستخوردگی و کوتاه شدن ریشه دندان ها طی فرآیند درمان نمی شود.

سیستم دیمون به دلیل همخوانی بیشتری که با ساختار صورت و فک بیمار دارد برای درمان گزینه مناسب تری است چرا که عوارض جانبی و مشکلات بیمار از جمله درد و اشکال در جویدن را به حداقل می رساند.

همچنین به دلیل شفاف بودن بریس ها این نوع از ابزار ارتودنسی زیبایی ظاهری بیشتری دارد و کمتر در دهان نمایان است.

به این خاطر که نیروهای وارد شده از جانب این نوع از ارتودنسی تدریجی و آرام تر هستند، نیاز به چکاپ های مداوم همانند انواع معمول ندارند. این مسئله برای کسانی که زمان زیادی برای ملاقات با ارتودنتیست خود ندارند یک مزیت بزرگ محسوب می شود، همچنین دردهای ناشی از دستکاری ارتودنتیست نیز تا حدودی کاهش می یابد.

بسیاری از افراد به سمت ارتودنسی دیمون تمایل پیدا می کنند چرا که در این روش کشیدن دندان ها برای جا باز کردن بقیه ردیف دندان در فک به حداقل و یا حتی صفر می رسد. این شیوه با این امکان خود باعث می شود تا سلامت دندان ها بیشتر حفظ شده و دندان های بیشتری در دهان فرد باقی بماند.

در کل علاوه بر تسهیل درمان با شیوه ارتودنسی دیمون، عوارض جانبی این کار نیز کاهش می یابد اما باید گفت که به دلیل برتری های زیاد این سیستم، هزینه اجرای آن برای افراد بیشتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید