ارتودنسی در سنین بالا چگونه انجام می‌پذیرد؟

تفاوت بین ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند ارتودنسی در دوران کودکی بهتر از بزرگسالی است؟ حتی گاهی این شنیده ها به یک باور غلط نیز تبدیل می‌شود و برخی را به این فکر سوق می‌دهد که ارتودنسی فقط مخصوص کودکان است و هیچ بزرگسالی نباید از آن استفاده کند چرا که برای بزرگسالان بی فایده است. با این که این حرف کاملاً بی اساس است و ارتودنسی بزرگسالان نتیجه ای مطلوب برای بیماران به همراه خواهد داشت اما به طور کلی مشکلاتی برای درمان ارتودنسی در بزرگسالان وجود دارد که در کودکان کمتر دیده می‌شود. از این رو ارتودنسی در کودکی بهتر از بزرگسالی است. با تفاوت‌های بین ارتودنسی کودکان و بزرگسالان آشنا شوید.

تفاوت استخوان بندی فک ها

استخوان بندی فک های کودکان نسبت به بزرگسالان نرم تر است و قابلیت حرکت دندان ها در آن بسیار ساده تر است. درواقع مدت زمان ارتودنسی در کودکان به دلیل جابجایی سریع تر دندان‌ها، کاهش می‌یابد. از طرفی رشد استخوان‌های فک کودکان را می‌توان از همان ابتدا کنترل کرد. در این صورت اگر کودک دچار ناهنجاری‌های فکی باشد، با ارتودنسی می‌توان به‌سادگی آن را برطرف کرد اما اگر مشکلات فکی در سن بزرگسالی درمان شود، باید علاوه بر ارتودنسی، به جراحی های فک نیز تن داد.

مشکلات لثه ای

یکی از شرایط انجام ارتودنسی، سالم بودن لثه ها است. این مشکل در کودکان وجود ندارد اما بسیاری از بزرگسالان را درگیر خود کرده است. در این صورت بزرگسال باید پیش از انجام ارتودنسی تمام مشکلات لثه ای خود را برطرف کند تا درمان ارتودنسی نتیجه بخش باشد. این مشکلات شامل تحلیل لثه و عفونت لثه و … می‌شود.

ترمیم دندان‌ها در بزرگسالی

دندان‌های بزرگسالان نسبت به کودکان دارای پوسیدگی های بیشتری است. افرادی که در بزرگسالی اقدام به درمان ارتودنسی می‌کنند، باید دندان‌های خود را پیش از ارتودنسی، ترمیم و جرم‌گیری کنند تا در دوره ارتودنسی اختلالی ایجاد نشود. این در حالی است که کودکان اغلب از این مرحله سریع تر عبور می‌کنند و نیازی به ترمیم های اساسی و عصب کشی و … ندارند.

عدم وجود دندان در بزرگسالی

گاهی مواقع بزرگسالانی که ارتودنسی انجام می‌دهند، یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. در این صورت، درمان سخت تر خواهد بود چرا که استخوان‌های فک در جایگاه دندان‌های از دست رفته، تحلیل می‌روند و جابجایی دندان‌ها در این مکان سخت‌تر خواهد بود. از این رو ممکن است ارتودنتیست با کمک استخوان پروتزی، این بخش را ترمیم کند.

جایگاه اجتماعی

کارهایی که یک کودک با ارتودنسی انجام می‌دهد با بزرگسالان متفاوت است. درواقع بسیاری از بزرگسالان به دلیل جایگاه اجتماعی خود، نمی‌توانند به خوبی ارتودنسی کنند اما ارتودنسی در کودکان و نوجوانان نه تنها باعث نازیبایی شان نمی‌شود بلکه به یک مد در بین بسیاری از آن ها تبدیل می‌شود.

ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

ارتودنسی در کودکی باعث ایجاد اعتماد به نفس در بزرگسالی می‌شود. تصور کنید که کودکی با دندان‌های برهم ریخته و نامرتب، در بین دوستانش حاضر شود. اگر این کودک اختلالات فکی داشته باشد، بی شک زیبایی چهره اش تحت تأثیر این اختلال قرار خواهد گرفت. اگر این کودک به این باور برسد که چهره زیبایی ندارد و با همین باور ذهنی رشد کند، در بزرگسالی دچار اختلالات جمع گریزی، کمبود اعتماد به نفس و عدم رضایت از خود میرسد. اگر ارتودنسی در کودکی انجام شود، سال های کودکی و نوجوانی با آسودگی خیال برای آن ها طی می‌شود. با این حال اگر فرد در کودکی ارتودنسی نکرده است، در بزرگسالی حتماً باید این درمان را انجام دهد. ارتودنسی در بزرگسالی نیز می‌تواند مجدداً اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند.

کلام آخر

به قول قدیمی ها ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است! برای ارتودنسی نیز اگر تاکنون اقدام نکرده اید و پا به سن بزرگسالی گذاشته اید، فوراً اقدام به این درمان کنید. ارتودنسی نه تنها باعث زیبایی چهره فرد می‌شود بلکه باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی می‌شود که ممکن است آینده فرد را در خطر قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید