بوی بد دهان چه عللی دارد؟

بوی بد دهان 

شاید تا به حال با افرادی مواجه شده باشید که به بدبویی دهان دچار هستند. این مشکل علاوه بر اینکه موجب اذیت شدن فرد می شود، برای اطرافیان هم اذیت کننده خواهد بود. نزدیک به 30 درصد افراد به بدبویی دهان و یا تنفس بدبو دچار هستند. برخی از افراد بر این باورند که بدبویی دهان فقط از مشکلات گوارش و معده نشات میگیرد و هیچ گونه درمانی هم برای آن وجود ندارد. در صورتی که این باور درست نیست.  مشکلات گوارشی یکی از علل بدبویی دهان هستند و بر طبق نظر متخصصین ارتودنسی و دندانپزشکان بیشترین علل بدبویی دهان به مشکلات دهان و دندان وابسته است. بیماری های لثه، پوسیده شدن دندان ها، عفونت لثه و ابسه از جمله رایج ترین مشکلاتی هستند که ضمن بدمزه کردن دهان به بدبویی آن نیز منجر می شوند.

با بوی بد دهان چه کنم؟

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از بوی بد دهانتان رنج می برید، در نخستین گام باید به بهداشت دهان و دندانتان حساس باشید. شاید با رعایت بهداشت مشکل بدبویی دهانتان برای همیشه رفع شود. در صورتی که با رعایت بهداشت هم این مشکل پابرجا ماند باید با مراجعه به متخصص، علت را به صورت حرفه ای جویا شوید. 

علل مختلف بدبویی دهان

بدبویی دهان میتواند علل مختلفی داشته باشد، گاهی اوقات خشکی دهان بر اثر استرس، کم آب شدن بدن، روزه گرفتن و یا خوردن سیر، پیاز و یا مشروبات الکلی می تواند عامل بدبویی دهان باشد که عموما این موارد بوی بد دائمی دهان را سبب نمی شوند.

دندان هایی که دچار پوسیدگی شده اند و یا دندان هایی که به صورت نامناسب ترمیم، پر و یا روکش شده اند هم میتواند یکی دیگر از علل بوی بد دهان افراد باشد.

گاهی اوقات بی توجهی به بهداشت دندانها و عدم استفاده از نخ دندان، موجب گیر کردن بقایای مواد خوراکی مابین دندان ها می شود. باقی ماندن مواد خوراکی مابین دندان ها موجب فاسد شدن آنها می شود که این مسئله بوی بد دهان را در پی خواهد داشت.

  

افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، برخی دیگر از کسانی هستند که از بدبویی دهانشان ناراحت هستند. افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند باید بیش از سایرین نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندانشان حساس باشند. زیرا هر گونه غفلت در این رابطه، می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت دندان هایشان وارد کند. براکت های ثابت ارتونسی اگر به خوبی تمیز نشوند، می توانند محل مناسبی برای تجمع مواد غذایی و ایجاد بوی نامطلوب دهان باشند. به افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند توصیه می شود در مورد نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان و پاکسازی براکت های ثابت ارتودنسی با ارتودنتیست خود صحبت کنند. متخصصین ارتودنسی قبل از نصب براکت های ثابت ارتودنسی، دندان های بیماران را جرم گیری می کنند و وضعیت دندان ها را بررسی کرده و در صورت وجود پوسیدگی نسبت به رفع آن اقدام میکنند. با این کار ضمن محافظت از دندان ها از بروز بوی بد دهان نیز جلوگیری می کنند. 

چگونه بر بوی بد دهان غلبه کنم؟

همان طور که گفته شد، عوامل زیادی موجب بدبویی دهان می شود اما به طور معمول بیماری های اطراف دهان از رایج ترین علل ابتلا به این مشکل هستند. تسطیح ریشه و پوسته کردن ان یکی از راه های درمانی برای رهایی از بوی بد دهان است. در این روش سطح ریشه دندان ها به خوبی تمیز شده و از باکتری ها زدوده می شود. لیزر درمانی لثه از دیگر روش هایی است که برای مهار بوی بد دهان کاربرد دارد. در این روش لیزر بر سطح لثه تابانده می شود تا باکتری هایی که زیر خط لثه قرار گرفته اند، بدون درد از بین بروند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید