متخصص ارتودنسی کیست؟

آیا برای ارتودنسی باید به متخصص مراجعه کنیم؟

ضرورت مراجعه به ارتودنتیست برای درمان ارتودنسی

قطعاً برخورداری از دندان‌های سفید و مرتب در داشتن لبخندی زیبا بسیار مؤثر خواهد بود. راز داشتن لبخندی زیبا در دستان ماهر ارتودنتیست یا همان متخصص ارتودنسی است. متأسفانه بعضی از افراد از اهمیت مراجعه به متخصص، برای درمان ارتودنسی بی‌خبرند. متأسفانه در چند سال اخیر، برخی از بیماران به دلیل پایین‌تر بودن هزینه‌های دریافتی درمان، که از سوی دندان‌پزشکان اخذ می‌شود، درمان ارتودنسی خود را به دندان‌پزشکان می سپرند و اهمیت مراجعه به ارتودنتیست را نادیده می‌گیرند؛ درصورتی‌که مطلوب است هر کاری به دست متخصصان همان عرصه انجام پذیرد. دندان‌پزشکان پس از اخذ مدرک، دوره‌های عمومی را به‌منظور آشنایی با تخصص ارتودنسی سپری می‌کنند که این کلاس‌ها موجب کسب مهارت و افزایش تخصص آن‌ها نخواهد شد؛ به عبارتی می‌توان گفت این دوره‌های کوتاه‌مدت هیچ‌گونه تضمینی بر صحت و سلامت راهکار درمانی که از سوی دندان‌پزشکان ارائه می‌شود، نخواهد بود. متخصصین ارتودنسی با گذراندن دوره‌های ویژه پس از اخذ مدارک دندان‌پزشکی از سطح معلومات و علم بیشتری به نسبت دندان‌پزشکان برخوردار هستند؛ از همین رو می‌توان با خیالی آسوده کلیه ناهنجاری‌های دهان و دندان را بدون هیچ‌گونه نگرانی به آن‌ها سپرد و از داشتن لبخندی زیبا، دندان‌هایی سالم و مرتب در آینده مطمئن بود.

آیا برای ارتودنسی باید به متخصص مراجعه کنیم؟  آیا برای ارتودنسی باید به متخصص مراجعه کنیم؟

لزوم مراجعه به ارتودنتیست برای درمان ناهنجاری‌های فکی و دندانی

گاهی اختلالات و ناهنجاری‌های فک و صورت دچار پیچیدگی‌های خاصی است که تنها متخصصین ارتودنتیست قادر به رفع و درمان آن خواهند بود. لزوم مراجعه به ارتودنتیست امری بسیار ضروری است که بسیاری از افراد بر آن واقف نیستند. ارتودنسی از زیرشاخه‌های تخصصی علم دندان‌پزشکی قلمداد می‌شود که وظیفه اصلی آن‌ها برطرف نمودن کلیه عارضه‌ها و اختلالات موجود در دندان و فک می‌باشد. متخصصین ارتودنسی، پس از پشت سر گذاشتن دوره 6 ساله دندان‌پزشکی، ملزم هستند به‌منظور دست‌یابی به تخصص ارتودنسی، دست‌کم 3 سال دیگر را تحت برنامه‌های آموزشی رزیدنتی سپری نمایند. ایشان ازآن‌پس قادر خواهند بود تا عملکرد فک و دندان بیماران را به‌خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و پس‌ازآن، طرح‌ریزی‌های لازم را برای درمان بیماران انجام دهند. متخصصین ارتودنسی با توجه به وضعیت بیمار و بررسی ناهنجاری‌های دهانی یکی از شیوه‌های درمان ارتودنسی ثابت یا متحرک را انتخاب می‌کنند. آن چیزی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که متخصصین ارتودنسی پیش از هر چیزی به وضعیت دندان‌ها، فک‌ها و عضلات توجه می‌نمایند، به عبارتی در گام نخست وضعیت و عملکرد دهان و دندان را بررسی می‌نمایند و در گام بعدی به جنبه‌های زیبایی آن می‌پردازند. از همین رو می‌توانید با خیال آسوده سلامت و زیبایی دهان و دندان خود را به ارتودنتیست‌ها بسپارید.

ارتودنتیست‌ها اطلاعات جامعی در رابطه با طیف گسترده ابزار و تجهیزات ارتودنسی دارند، لذا قادرند بهترین شیوه درمانی را با توجه به نیاز و درخواست شما و بررسی‌های خود تجویز نمایند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در این عرصه براکت ها و پلاک‌های نگهدارنده در انواع و اقسام متنوع عرضه‌شده است که می‌توان از آن‌ها بهره برد. به‌طورکلی به افراد توصیه می‌شود، به‌منظور معاینه و درمان به متخصصین کاربلد و حاذق مراجعه نمایند تا دوره درمان با کمترین میزان ریسک و خطرپذیری طی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید