آیا ارتودنسی دردناک است

شاید آشناترین شیوه ی درمان در علم دندانپزشکی که افراد مختلف در مورد آن اطلاعاتی دارند ارتودنسی باشد و دلیل آن را نیز می توان شکل ظاهری آن دانست که از سیم و براکت در آن استفاده می شود.

سیم و براکتی که چه در ذهن بیننده و چه آن که قرار است تحت درمان قرار بگیرد این سوال را تداعی می کند که آیا استفاده از این وسایل برای فرد ملال آور و ناراحت کننده نیست؟ آیا این شیوه ی درمانی که ظاهری خاص و ویژه دارد دردناک هم هست؟

مطلبی که باید در ابتدای پاسخ به این سوالات به آن اشاره کرد این است که به هرحال ، رفع هر نقیصه و عیبی همراه با درد می باشد ، اما میزان این درد در موارد و موضوعات مختلف ، متفاوت است.

ارتودنسی یک درمان زمان بر است و از آن جا که دندان های نامنظم با بریس و سیم تحت فشار قرار می گیرند تا در جایگاه مناسب قرار بگیرند، بنابراین این کشش و فشار لاجرم کمی دردناک است.

هرچند دستگاه های پیشرفته میزان این کشش و فشار را مشخص می کنند و برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

درد ناشی از ارتودنسی مطمئنا یک درد عذاب آور و شدید نیست و شاید بتوان گفت یک احساس ناخوشایند برای قرار گرفتن جسمی خارجی در دهان است که بعد از چند روز برای فرد تحت درمان عادی و طبیعی می شود و هیچ حس درد و نامطلوبی ندارد.

متخصص ارتودنسی با بررسی هایی که انجام می دهد و با توجه به شرایط بیمار ممکن است برای تحمل درد اقدام به تجویز مسکن کند که البته فقط متخصص این چنین اختیاری را دارد و باید از مصرف خودسرانه ی دارو خصوصا آسپرین اجتناب کرد.

ممکن است فرد هیچ احساس دردی نداشته باشد اما دکتر تشخیص دهد برای کاهش حس نامطلوب در فرد باید آدامس های بدون قند یا موم ارتودنسی استفاده شود تا انطباقی بین لثه ها و دندان ها با براکت وسیم ارتودنسی ایجاد شود.

وجود موم های مخصوص که متخصص همراه ارتودنسی در اختیار فرد قرار می دهد تا در صورت احساس درد در نقاط دردناک قرار دهد.

نکته ی دیگر آنکه استفاده از دهان شویه ها نیز می تواند کمک زیادی به کاهش این حس ناخوشایند در گونه ها و لثه ها بکند.

و اینکه شما می توانید با رعایت چند توصیه ی کوچک که در ادامه می گویم مسیر درمان ارتودنسی را هرچه راحت تر پشت سر بگذارید.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین نکته در مسیر درمان ارتودنسی و کاهش درد محسوب می شود که برخی از افراد به خاطر سخت بودن رعایت این بهداشت از آن منصرف می شوند و همین باعث ایجاد التهابات و عفونت های لثه می شود و مشکلات بسیاری را برای فرد تحت درمان ایجاد می کند.
  • توصیه ی می شود در طول درمان مخصوصا روزهای اول از غذاهای نرم ، لبنیات و نوشیدنی های خنک استقاده شود و از غذاهای سخت و سفت و چسبنده پرهیز شود.

رعایت این نکات ساده و البته مهم باعث می شود که طول درمان شما با کمترین تنش و مشکل طی شود و پس از مدتی لذت برخورداری از دندان های منظم و زیبا بهره مند شوید و دیگران را به لبخندی شیرین و زیبا میهمان کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید