آشنایی با ارتوسرجری

آشنایی با ارتوسرجری

درمان ارتودنسی برای حل چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

امروزه درمان ارتودنسی کاربردهای زیادی در بر طرف کردن مشکلات فک و دهان دارند. برای این که ارتودنتیست تشخیص دهد که چگونه درمانی برای رفع مشکلات و ناهنجاری‌های بیمار مناسب است، باید چند جلسه پیش از شروع درمان فرد را ویزیت کند. با این‌ که بیشتر مشکلات فکی بیماران توسط درمان های ارتودنسی برطرف می شود، اما در برخی موارد به علت شدید بودن ضایعه های فکی ارتودنسی به تنهایی جوابگو نیست. درمان‌های ارتودنسی در حل مشکلات مرتبط با دندان‌ها و فکین در درجات خفیف و متوسط بسیار خوب عمل می کنند. در برخی کیس ها با توجه به افزایش سن و تکامل فکین ناهنجاری های فک با درمان ارتودنسی قابل حل نیست. در این گونه موارد، ارتودنتیست با مشورت یک پزشک متخصص فک و زیبایی باید راهکاری مناسب را برای درمان فرد پیدا کند.

آشنایی با ارتوسرجری  آشنایی با ارتوسرجری

آیا درمان ارتودنسی برای حل مشکلات فک کفایت می‌کند؟

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، ارتودنسی درمان بسیار مطمئنی است. در این که ارتودنسی می‌تواند بسیاری از مشکلات دندانی و فکی را برطرف کند هیچ شکی نیست، اما گاهی شدت ناهنجاری به حدی بالا است که فشارهای خفیف وارد شده از سوی سیم‌ها و ابزار ارتودنسی چاره ساز نیست. در این مواقع، ارتودنتیست به دنبال راهکارها و درمان های مکمل می‌رود. یکی از درمان‌هایی که از گذشته های بسیار دور برای درمان ناهنجاری های فکین استفاده می‌شود، جراحی فک است. این درمان با وجود تمام عوارضی که دارد، درباره بسیاری از افراد با ناهنجاری وسیع فکی بسیار خوب عمل کرده است و بیماران بسیاری هستند که با خلاص شدن از مشکلات این ناهنجاری از عمل جراحی فک خود رضایت بالایی دارند.

ارتوسرجری چیست؟

به درمان‌های ترکیبی که شامل جراحی فک و درمان ارتودنسی باشند، ارتوسرجری گفته می‌شود. فرآیند درمان ارتوسرجری به این ترتیب است که پس از انجام معاینات کامل توسط ارتودنتیست و جراح فک، زمانی که بیمار برای انجام ارتوسرجری مناسب تشخیص داده شد، طرح درمان او ریخته می شود. در بسیاری از موارد ابتدا درمان های ارتودنسی بر روی بیمار انجام می شود. بدین ترتیب که با قرار دادن سیم ها و براکت ها بر روی دندان ها، نظم و موقعیت قرارگیری آن ها بر روی فک های بیمار اصلاح می شود. برای این که بتوان نتایج خوبی از عمل جراحی فک به دست آورد، باید وضعیت دندان ها و ارتباط آن ها با لثه ها و فکین تا حدود زیادی اصلاح شده باشد.

زمانی که ارتودنتیست تشخیص دهد که وضعیت دندان های بیمار به قدر کفایت تثبیت شده است، با خارج کردن ابزارهای ارتودنسی او را برای انجام عمل جراحی فک آماده می‌ کند. درمان ارتودنسی باید یک تا دو سال پیش از انجام عمل در بیمار صورت بگیرد. البته نگهدارنده ها یا ریتینرها به منظور حفظ ثبات کامل در دهان بیمار قرار می‌گیرند تا در حین انجام عمل جراحی فک، پزشک با به هم ریختگی وضعیت دندان ها روبه‌رو نشود.

در چه کیس‌هایی از ارتوسرجری استفاده می‌شود؟

خوشبختانه با پیشرفت دانش ارتودنسی می توان گفت که ارتوسرجری در بسیاری از کیس ها با موفقیت انجام می شود؛ از این رو، نگرانی بابت انجام آن وجود نخواهد داشت. ضرورت معاینه کامل بیمار قبل از انجام چنین درمانی وجود دارد. پس مراجعه به یک ارتودنتیست متعهد و کارآزموده نیاز است تا مشکلات و عوارض حین و پس از ارتوسرجری به حداقل برسد.

مشکلاتی که به وسیله ارتوسرجری انجام می شود، شامل ناهنجاری های اوپن بایت، ناهنجاری اسکلتی کلاس سه و کلاس دو شدید، انحراف فک و دیپ بایت است. تشخیص این ناهنجاری ها بر عهده ارتودنتیست و متخصص جراحی فک است. بهترین سن برای انجام ارتوسرجری از 18 تا 45 سالگی است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید