مشکلات احتمالی حین درمان

نکات مهم بعد از پایان ارتودنسی

ارتودنسی یک درمان طولانی مدت است که اول از هر چیزی به صبوری بیمار و همراهی وی، بستگی دارد. اگر شما تا پایان درمان صبور باشید، بی شک به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. اولین چیزی که برای شما بعد از اتمام ارتودنسی کمی عجیب است و شاید تا چند روز به آن عادت نداشته باشید، عدم وجود تجهیزات ارتودنسی در دهانتان است. حدوداً دو تا سه سال با این تجهیزات زندگی کرده‌اید و به یک باره، وسایل ارتودنسی کوله بار خود را برای همیشه بسته اند و می‌روند. کمی طول می‌کشد تا زندگی شما به روال سابق بازگردد. احساس می‌کنید که فضای بیشتری در دهانتان دارید و زمانی که دندان‌هایتان را با زبان لمس می‌کنید، نرمی و صافی آن ها را مشاهده می‌کنید. دیگر خبری از سیم و براکت و کش و دیگر تجهیزات ارتودنسی نیست اما با موارد دیگری مواجه هستید که در این دوران باید مدیریت کنید تا درمان ارتودنسی شما کامل شود.

استفاده از نگهدارنده ها یا ریتینر

بعد از اتمام دوره ارتودنسی، ارتودنتیست به بیمار، ریتینر یا نگهدارنده را تجویز می‌کند تا ادامه درمان ارتودنسی تکمیل شود. درواقع نگهدارنده ها مهمترین عامل برای ثابت شدن دندان‌های ارتودنسی شده اند. از آن جایی که دندان‌ها و ریشه هایشان در طول این دو تا سه سال، چندین بار حرکت کرده اند، هنوز ریشه های دندان‌ها در میان استخوان‌های فک، به ثبات نرسیده‌اند. از این رو ریتینرها پا به میان گذاشته اند تا با ثابت نگاه داشتن دندان‌ها، بعد از درمان ارتودنسی، این فرایند را تکمیل کنند. استفاده از ریتینرها آسان است. طبق دستور پزشک باید در زمان‌های خاصی از آن ها استفاده کنید و پس از مدتی، تنها در طول شب، باید از آن ها استفاده کنید. ریتینرها را در جایگاه مشخصی هنگام خروج از دهان قرار دهید. هنگام غذا خوردن آن ها را از دهان خارج کنید و بعد از مسواک زدن، مجدداً آن ها را بر روی دندان‌ها قرار دهید.

ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها

یکی دیگر از مواردی که در پایان ارتودنسی گاهی مشاهده می‌شود، وجود پوسیدگی دندان‌ها است. رعایت بهداشت دهان در دوره ارتودنسی بسیار اهمیت دارد و در صورتی که این بهداشت به خوبی رعایت نشود، شاهد پوسیدگی دندان‌ها هستیم. برای این افراد انجام جرم گیری و ترمیم بعد از دوران ارتودنسی، بسیار اهمیت دارد. حال اگر فردی در این دوره بهداشت دهان خود را رعایت کند، باز هم معمولاً بعد از برداشت ارتودنسی، شاهد دندان‌های زرد و لکه دار خواهد بود. در این مورد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان‌های صاف و یکدست خود را به صورت حرفه ای سفید کنید.

حساس شدن دندان‌ها

بعد از برداشتن تجهیزات ارتودنسی، ممکن است دندان‌هایتان کمی حساس شود. این حساسیت به مینای دندان و گاهی موارد ریشه دندان‌ها باز می‌گردد. از آنجایی که براکت ها روی مینای دندان قرار می گرفت، به عنوان یک محافظ روی مینای دندان عمل می‌کرد. با برداشتن براکت ها، دندان‌ها دچار حساسیت می‌شوند. ریشه دندان‌ها نیز به دلیل جابجایی‌هایی که در این دوره داشته است، کمی حساس خواهد شد. همه این موارد بعد از چند روز بر طرف می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید، مراقبت از دندان‌هایتان پس از اتمام دوره ارتودنسی است.

تحلیل لثه پس از درمان

در موارد بسیار کمی پس از اتمام دوره ارتودنسی، شاهد تحلیل لثه خواهیم بود. تحلیل لثه به دلیل افت بافت‌های اطراف لثه ایجاد می‌شود و در این صورت ممکن است، ریشه دندان مشخص شود. اگر چنین علائمی را مشاهده می‌کنید، حتماً به یک متخصص لثه مراجعه کنید تا با راهکارهایی که ارائه می‌دهد، از این مشکل رهایی یابید. استفاده از مسواک‌های الکتریکی با موی نرم، برای این افراد توصیه می‌شود.

ویزیت‌های منظم و مراجعه به دندانپزشک

پس از اتمام دوره ارتودنسی، حتماً باید در زمان‌های مشخصی به ارتودنتیست مراجعه کنید تا ارتودنتیست، وضعیت کلی دندان‌هایتان را بررسی کند. مراجعه به دندانپزشک هر چند ماه یکبار برای ایجاد اطمینان از نتیجه درمان، ضروری است. در این صورت اگر تغییرات ناخواسته ای ایجاد شود، می‌توانید از همان ابتدا، از هر گونه اختلال پیشگیری کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید