رژیم غذایی بیماران در زمان ارتودنسی چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی در درمان ارتودنسی

یکی از مشکلاتی که بیماران تحت درمان ارتودنسی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند طولانی بودن این دوره است. بیشترین عامل مؤثر در نتیجه ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار است. اما مراقبت از دندان‌ها تنها شامل بهداشت نمی‌شود و تأثیر تغذیه در این دوره را نیز نباید دست کم گرفت.

مراقبت از براکت‌ها دشوار است، به ویژه در روزهای اولیه که بیمار به حضور آنها عادت ندارد و می‌خواهد مانند قبل به خوردن ادامه دهد. اما این نکته مهم را باید بداند که انتخاب خوراکی‌ها و غذاها باید از روی سفتی، چسبندگی و نرمی آنها صورت گیرد. به همین دلیل، برخی از غذا منع مصرف دارند و مصرف برخی دیگر توصیه می‌شود.

البته این مشکلات مربوط به افرادی است که از براکت‌های ثابت استفاده می‌کنند، براکت‌های متحرک در زمان غذا خوردن از دهان خارج می‌شوند و مشکلات ارتودنسی ثابت را ندارند. لازم نیست بیماران زیاد به خودشان سخت بگیرند، کافی است نکاتی که در ادامه آمده است در زمان خوردن مد نظر داشته باشند تا بتوانند این دوره را به سلامت به پایان برسانند.

 

بیماران با وجود ارتودنسی چه مواد غذایی را نمی‌توانند بخورند؟

  • مواد غذایی شیرین

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که طی این دوره باید با احتیاط مصرف شوند، شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرین هستند. خوردن غذاهای دارای مقدار شکر زیاد ممنوع است. مواد غذایی شیرین موجب از بین رفتن مینای دندان می‌شود که در نهایت به پوسیده شدن دندان‌ها منجر خواهد شد. تمیز کردن دندا‌ن‌ها و دهان با وجود براکت‌ها سخت‌تر از حالت عادی است و به همین دلیل بیمار باید به مصرف خوراکی‌ها در این زمان حساس باشد.

  • مواد غذایی سفت

یکی دیگر از مواد غذایی مهم در طی درمان ارتودنسی خوراکی‌های سفت هستند. شکستن آجیل، یخ یا مواد سفت دیگر با دندان در این دوره ممنوع است. حتی در برخی موارد ممکن است موجب شکسته شدن و آسیب دیدن براکت‌ها شوند.

خوردن ذرت، آجیل، آب نبات و شکلات، آدامس، یخ و چیپس را در این دوره فراموش کنید و تا پایان درمان صبر کنید. گوشت‌های چسبیده به استخوان‌ها نباید با وجود وسایل ارتودنسی جویده شوند. گاز زدن سیب، هویج، نان باگت، بیسکویت و نان سفت و نان پیتزا را هم به بعد از درمان موکول کنید.

  • مواد غذایی چسبنده

یکی دیگر از مواد غذایی که نباید در زمان ارتودنسی استفاده شوند، مواد خوراکی با خاصیت چسبندگی هستند. به عنوان مثال می‌توان آدامس، شکلات، تافی‌، کارامل‌، گز، سوهان، بلال و آبنبات را نام برد. این مواد به براکت‌ها می‌چسبند و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. همچنین ممکن است موجب آسیب دیدن براکت‌ها و سیم‌ها شوند.

چگونه می‌توان این مواد غذایی را مصرف کرد؟

با توجه به طولانی بودن دوره درمان، برای این که به بیمار خیلی سخت نگذرد، او می‌تواند مواد غذایی مورد علاقه خود را بخورد، اما نه به حالت معمول بلکه به شیوه‌ای متفاوت. یکی از بهترین راه‌ حل‌ها برای این بیماران تبدیل قطعات بزرگ خوراکی‌ها به قطعات کوچک است. آسیاب کردن آجیل‌ها، آب پز کردن هویج و مکیدن آب نبات و شکلات می‌توانند طی کردن این درمان را برای بیمار راحت‌تر کنند.

 

بیماران با وجود ارتودنسی چه مواد غذایی را می‌توانند بخورند؟

کیک‌ها و کلوچه‌های نرم و شیرینی‌های آردی آسیبی به براکت‌ها وارد نمی‌کنند. موز، سوپ، نان نرم، ماکارونی، نودل، برنج، پوره سیب‌ زمینی، اسفناج و پنیر از مواد غذایی هستند که بیمار با خیال آسوده می‌تواند از خوردن آنها لذت ببرد.

مصرف غلات، سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها و لبنیات برای تمام افراد لازم است. در این دوره نیز فرد نباید از خوردن آنها غافل شود. همان طور که گفتیم خیلی از خوراکی‌ها را با ریز کردن و تبدیل کردن به قطعات کوچک‌تر می‌توان به راحتی مصرف کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید