ترمیم دندان قبل یا بعد از ارتودنسی؟

ترمیم دندان و درمان ارتودنسی

بسیاری از افرادی که قصد درمان ارتودنسی و اصلاح نا مرتب بودن دندان هایشان را دارند، دچار پوسیدگی و عفونت دندان هم هستند. این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که آیا باید این پوسیدگی ها را قبل از شروع ارتودنسی درمان کرد یا می توان ترمیم آن ها را به بعد از اتمام دوره ارتودنسی موکول کرد؟

بهتر است قبل از هر کاری با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. ممکن است پوسیدگی دندان شما بسیار زیاد باشد و دندانپزشک مجبور به کشیدن کامل دندان شما بشود. از طرفی ممکن است پوسیدگی دندان شما زیاد نباشد، ولی متخصص ارتودنسی تصمیم بگیرد برای اصلاح نا مرتب بودن دندان های شما، دندان پوسیده را بکشد، در این صورت اگر قبل از ارتودنسی آن دندان را ترمیم کنید متحمل صرف  هزینه های اضافی و بی جهت شده اید.

ممکن است دندان های شما نیاز به پر کردن و ترمیم داشته باشد و وجود براکت های ارتودنسی مانع از انجام کار بشود و  محل پوسیدگی را مسدود کرده باشد. در این حالت حتما باید قبل از شروع درمان ارتودنسی ، از متخصص دندانپزشکی بخواهید تا دندان های شما را از نظر وجود پوسیدگی بررسی کند.

آیا پر کردن دندان در حین  درمان ارتودنسی امکان پذیر است؟

بله! البته در صورتی که قبل از شروع دوره ارتودنسی با متخصص مشورت کرده باشید و او با توجه به وضعیت دندان های شما سیم و براکت ها را متصل کرده باشد، امکان پر کردن دندان ها همزمان با دستگاه ارتودنسی وجود دارد. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که اتصال براکت ها محل پوسیدگی دندان ها را مسدود نمی کند، دستگاه ارتودنسی را روی دندان های شما نصب خواهد کرد ، سپس شما می توانید هر زمان که مایل هستید دندان های خود را ترمیم کنید. ترمیم دندان های پوسیده در دوره درمان ارتودنسی مانند ترمیم معمولی دندان هاست.

 

مزیت های پر کردن دندان قبل از ارتودنسی

اگر با مشورت دندان پزشک تصمیم گرفتید که قبل از شروع ارتودنسی پوسیدگی دندان خود را ترمیم کنید، می توانید مطمئن باشید که در طول دوره ارتودنسی که بین 18 ماه تا سه سال طول می کشد، نواحی پوسیده ی دندان های شما گسترش پیدا نمی کنند و نیازی نخواهید داشت تا با وجود سیم و براکت های ارتودنسی دندان های خود را ترمیم کنید.

البته همان طور که گفته شد گاهی ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که دندان پوسیده شما را قبل از ارتودنسی ترمیم نماید؛ بنابراین حتما قبل از هر اقدامی با دندانپزشک و متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

بهداشت دندان ها در طول دوره درمان ارتودنسی

باید توجه داشته باشید که انجام هرگونه عملیات دندانپزشکی با وجود مجموعه سیم ها و براکت ها مشکل است. بنابراین باید به دقت دندان های خود را نظافت کنید و پس از هروعده غذایی با مسواک بین دندانی مخصوص ارتودنسی تمام سطوح دندان ها را تمیز کنید و نخ بکشید تا مانع از پوسیدگی دندان ها شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید