تا چه میزان امکان بازگشت عارضه‌های دهان و دندان پس از درمان ارتودنسی وجود دارد؟

تا چه میزان امکان بازگشت عارضه‌های دهان و دندان پس از درمان ارتودنسی وجود دارد؟

 بازگشت عارضه‌های دندانی پس از درمان ارتودنسی

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان نامرتبی دندان‌ها ارتودنسی است که سال‌ها است، دندانپزشکان بسیاری آن را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در سال‌های گذشته این درمان تنها برای کودکان به کار می‌رفت، اما چند سالی است که برای بزرگ‌ترها هم استفاده می‌شود و نتایج خوبی هم از آن گرفته می‌شود. اما نگرانی که همیشه ذهن بیماران را به خود مشغول می‌کرده این است که آیا امکان بازگشت عارضه‌های دهان و دندان وجود دارد؟ یعنی چند درصد ممکن است پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی دندان‌ها به شکل اولیه بازگردند؟ این نگرانی باعث می‌شود خیلی از افراد حتی با این تفکر هرگز اقدام به انجام این درمان نکنند.

اما باید خاطر نشان کرد که به طور کل اگر این روش درمان توسط متخصص ارتودنسی صورت گیرد و شیوه درست و مطمئن انجام شود، امکان برگشت آن به 5 درصد هم نمی‌رسد. یادآوری این نکته نیز مهم است که تغییرات دندانی مربوط به افزایش سن و رشد، بازگشت درمان ارتودنسی محسوب نمی‌شوند. این تغییرات به طور عمده چند سال پس از درمان ارتودنسی به طور ناچیز ممکن است اتفاق بیفتند. مشکلاتی که بازگشت درمان ارتودنسی به حساب می‌آیند، مواردی هستند که 6 ماه بعد از باز کردن دستگاه‌های ارتودنسی پدیدار می‌شوند.

تا چه میزان امکان بازگشت عارضه‌های دهان و دندان پس از درمان ارتودنسی وجود دارد؟  تا چه میزان امکان بازگشت عارضه‌های دهان و دندان پس از درمان ارتودنسی وجود دارد؟

چه مشکلاتی پس از درمان ارتودنسی بازمی‌گردند؟

وقتی درمان ارتودنسی طی یا پیش از بلوغ باشد، با ادامه رشد ممکن است ناهنجاری ارتودنسی دوباره خود را نشان ‌دهد. در افراد با فک پایین جلو آمده حتی در موارد با بهترین درمان هم خطر بازگشت وجود دارد. ارتودنتیست از خطر بازگشت این عارضه آگاه است و مزایا و خطرات آن را به والدین بیمار خواهد گفت و در نهایت نیز با توافق درمان را شروع می‌کند.

مواردی هم وجود دارد که ارتودنتیست به دلایل صرفاً زیباتر و طبیعی‌تر شدن اقدامی برای کشیدن دندان‌ها نمی‌کند و شیوه درمان را بر اساس بدون کشیدن دندان برنامه ریزی می‌کند. او با آگاهی از این موضوع، در صورت بازگشت، طرح دوباره‌ای را این بار با کشیدن دندان یا جراحی فک به بیمار توصیه می‌کند.

کسانی که برای درمان ارتودنسی دندان کشیده‌اند، بازگشت درمان به طور عمده با باز شدن فضا در قسمت دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد که در این موارد، بسته به مقدار فضای باز شده و شکل و اندازه دندان‌ها، درمان دوباره توصیه می‌گردد.

هدف ارتودنتیست این نیست که تمام ‌دندان‌ها را به هر قیمتی که شده در یک محل ثابت کند، بلکه منظور هماهنگی بین اجزا است که در نهایت به وسیله دندان‌ها، استخوان فک، عضلات و بافت‌های نرم انجام می‌شود.

در طی درمان ارتودنسی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بهتر است میوه‌ها را به همراه هسته در دهان خود نگذارید.
  • عادات ناپسند جویدن ناخن و اشیای دیگر مانند مداد را در این دوران برای همیشه ترک کنید.
  • در زمان مسواک زدن مراقب باشید که به سیم‌ها و براکت‌ها آسیبی وارد نشود.
  • مراقب وارد آمدن ضربه به دهان خود باشید که ممکن است علاوه بر شکستن براکت‌ها به لب و بافت‌های بدن جراحاتی را وارد کند.
  • نباید نسبت به نگهداری براکت‌ها بی‌توجه بود. برای جلوگیری از شکستن و گم شدن باید آنها را در جعبه مخصوص گذاشت.
  • پلاک‌های متحرک را در زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، در یک لیوان پر از آب نگهداری کنید تا تغییر حجم ندهند.
  • در زمان بازی و ورزش و به ویژه ورزش‌هایی که امکان ضربه مستقیم به هدگیر وجود دارد، توصیه می‌شود که آن را از دهان خارج کنید، زیرا امکان بروز آسیب‌های جدی وجود دارد.

ارتودنیست‌های باتجربه بهترین پیشنهادها را برای شما خواهند داشت که از این درمان پردردسر و پرهزینه بهترین نتیجه عاید شما شود و هرگز به بازگشت عارضه‌ها فکر نکنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید