با مزایا و معایب ارتودنسی سریع آشنا شوید

مزایا و معایب ارتودنسی 

ارتودنسی سریع از اصطلاحاتی است که حتماً به گوش همه ما آشنا است. طولانی بودن درمان ارتودنسی از مواردی است که ممکن است مانع از مراجعه افراد برای انجام آن شود. به طور معمول، در ارتودنسی ممکن است بیمار مجبور باشد وسایل ارتودنسی را حداقل یک سال در دهان خود تحمل کند.

اما ارتودنسی سریع راهکاری است که برای بیماران کم طاقت استفاده می‌شود و به دلیل این که در عرض چند ماه بیمار به نتیجه مطلوب می‌رسد، در بین افراد بزرگ سال طرف داران زیادی دارد.

این روش درمانی برای کوتاه‌تر کردن پروسه درمان جراحی مختصری نیز دارد که این زمان را 3 تا 8 ماه می‌کاهد. این جراحی به این ترتیب است که ارتودنتیست لثه‌ها و استخوان‌ها را می‌تراشد و شکل می‌دهد و به این ترتیب حرکت دندان‌ها و اصلاح موقعیت آنها به زمان کمتری نیاز خواهد داشت و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

البته مورد قابل توجهی که درباره این درمان وجود دارد این است که این درمان روی دندان‌های جلویی متمرکز است و برای همه افراد مناسب نیست و بیشتر برای افرادی که از خط لبخند خود ناراضی هستند قابل استفاده است. همچنین، انحراف و کجی دندان‌ها، نامنظمی‌های جزئی دندان‌های پیشین و به هم فشردگی‌های کم و فاصله‌های بین دندانی جزئی به شیوه ارتودنسی سریع قابل درمان هستند.

برای مشکلات حاد، ناهنجاری‌ها، به هم ریختگی‌ها و به هم فشردگی‌های شدید به احتمال زیادی کاربردی ندارد. نباید فراموش شود که رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوره درمانی الزامی است.

براکت‌های سرامیکی، براکت‌‌های زبانی و براکت‌های فلزی در این درمان قابل استفاده هستند. این که چه نوع براکتی برای فرد بیمار استفاده شود به طور قطع بیشتر به تشخیص و تجویز ارتودنتیست بستگی دارد تا سلیقه بیمار و حتماً بیمار باید به این نکته توجه داشته باشد که در صورتی نتیجه مطلوب را خواهد داشت که به توصیه‌های دندانپزشک معالج خود گوش دهد. نکته مهم دیگر که به طور قطع ارتودنتیست به آن توجه دارد این است که هرگز نباید سلامت دندان‌های بیمار را فدای زیبایی بکند و هر طرح درمانی که برای بیمار در نظر می‌گیرد در درجه اول باید به سلامتی فکر کند.

 

مزایای ارتودنسی سریع کدامند؟

  • مهم‌ترین مزیت ارتودنسی سریع همان طور که اشاره کردیم، کوتاه بودن زمان درمان است که برای خیلی از افراد مزیت پر اهمیتی محسوب می‌شود.
  • با این درمان علاوه بر زیبایی، سلامت دندان‌ها نیز مانند ارتودنسی معمولی حفظ خواهد شد.
  • تکلم افراد نیز با اصلاح دندان‌ها بهبود خواهد یافت.
  • اختلالات در خوردن و جویدن نیز با این ارتودنسی قابل درمان است.
  • امکان استفاده از سه نوع براکت فلزی، زبانی و سرامیکی در این ارتودنسی وجود دارد که برای افرادی که با وجود براکت‌ها در دهان مشکل دارند، مزیت خوبی است.

معایب ارتودنسی سریع کدامند؟

  • همان طور که گفتیم پیش از ارتودنسی بیمار به جراحی نیاز دارد. درست است که این جراحی سرپایی است و با بی حسی انجام می‌شود، اما با درد و ناراحتی برای بیمار همراه است.
  • یکی از نکات مهم دیگر که از معایب این شیوه به حساب می‌آید این است که برای تمام مشکلات و اختلالات قابل استفاده نیست و به موارد کمی محدود می‌شود و بیشتر مشکلات دندان‌های جلویی را رفع می‌کند.
  • دندان‌ها در این شیوه سریع‌تر از ارتودنسی معمولی حرکت می‌کنند که موجب احساس خارش در دندان‌ها خواهد شد که آزار دهنده است.
  • فواصل زمانی مراجعه بیمار نسبت به ارتودنسی معمولی کمتر است و همین مسئله رفت و آمد به مطب ممکن است برخی افراد را دچار مشکلات کند.
  • بیمار هزینه بیشتری باید بابت این درمان بدهد و بیمه این عمل را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. درمان ارتودنسی از درمان‌های گران قیمت است که اضافه شدن هزینه ارتودنسی سریع برای خیلی از افراد قابل پرداخت نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید