ارتودنسی و انواع روش های درمان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که روبروی آینه ایستاده باشید و بدون هیچ دلیلی به خود لبخند بزنید و خود را مهمان یک جمله ی تعریفی و زیبا نمایید. جمله ای که حس خوشایندی به شما می دهد.

لبخندی که هر چه زیباتر باشد لذت بیشتری به شما می دهد زیرا چهره ی شما را دلنشین تر می کند، اولا برای خودتان در میهمانی آینه و بعد برای افرادی که در میهمانی دوستان با شما مواجه میشوند.

اما گاه این لبخندِ صدف گونه ی شما بدلیل قرار گرفتن نامنظم دندان ها از جذابیت کمتری برخوردار می شود و شما را از تمام این لذت محروم می کند.

اما جای نگرانی نیست، به وسیله ی علم دندانپزشکی و تکنولوژی های مدرن امکانی ایجاد شده تا شما بتوانید این نقیصه را برطرف نمایید و هم لبخند زیبایی داشته باشید و هم از معضلات دیگری همچون هضم نامناسب غذا، پوسیدگی های شدید بدلیل سخت بودن رعایت بهداشت دندان ها و …. نجات پیدا کنید و سلامت و زیبایی را با هم داشته باشید.

همانطور که همه می دانیم این امکان ویژه و خاص ارتودنسی نام دارد.

شیوه ای درمانی که طی مراحل مختلف، دندان های نامنظم را به جایگاه مناسب خود بر می گرداند، به این گونه که با بررسی های اولیه که توسط پزشک متخصص ارتودنسی انجام می شود، وضعیت قرارگیری اولیه دندان ها مشخص می شود و شیوه ی درمانی طی یک روند زمان بر طراحی می شود.

گاه پزشک مجبور است حتی از جراحی استفاده کند و یا یک یا چند دندان اضافه را بکشد تا فضای مناسب برای حرکت بقیه ی دندان ها مهیا شود اما تمامی این مسائل وابسته به نظر پزشک متخصص است.

در این درمان شیوه های گوناگونی وجود دارد که به تعدادی از آن اشاره می کنیم.

ارتودنسی ثابت:

در این نوع از درمان از نگین های فلزی که از جنس استنلس استیل هستند استفاده می شود که زنگ نمی زنند، به دندان ها متصل می شوند و با سیم ها و کش های مخصوص با هم ارتباط دارند و باعث حرکت دندان ها به وضعیت مطلوب می شوند.

ارتودنسی ثابت با براکت های شفاف:

در این نوع از ارتودنسی از براکت هایی از جنس سرامیکی و همرنگ با دندان استفاده می شود و تنها تفاوت آن با شیوه ی سنتی در همین است و کمتر در دید است و بیشتر بزرگسالانی از این درمان هستند استفاده می کنند.

ارتودنسی دیمون:

این نوع از ارتودنسی توانسته محبوبیت بیشتری به دست آورد زیرا از یک مکانیسم کشویی ویژه به جای کش استفاده می نماید که  قابلیت تنظیم خود به خود را دارد و روند درمان را تسریع می بخشد و فشار کمتر، اصطکاک کمتر و جنبش کمتری به دندان ها وارد می کند و درد کمتری نسبت به شیوه های دیگر دارد و رعایت بهداشت آن نیز سهل تر است.

ارتودنسی زبانه یا داخل دندانی:

در این شیوه که همانند شیوه سنتی است، تمامی براکت ها و سیم ها در پشت دندان ها نصب می شود و همین امر باعث می شود که تنظیم آن و رعایت بهداشت آن سخت شود و شما مجبور شوید تعداد دفعات بیشتری به پزشک مراجعه کنید و البته هزینه ی بیشتری دارد و زمان درمان طولانی شود.

ارتودنسی متحرک:

در این نوع از ارتودنسی در حقیقت از یک قالب شفاف پلاستیکی استفاده می شود و قابل جابجایی است و می توانید در هنگام مصرف غذا و مسواک زدن آن را از دهان خارج کنید.

این نوع از درمان نیز محبوبیت زیادی دارد زیرا تقریبا نامرئی است و هیچ جلوه ی خاصی ندارد.

ارتودنسی فانکشنال:

برای بیمارانی استفاده می شود که فک بالا جلوتر از فک پایین است و توسط پلاک های متحرک فانکشنال انجام می شود و هم توسط دستگاه های ثابت.

تذکر این نکته مهم است که در آغاز درمان ارتودنسی، ناراحتی هایی برای فرد بیمار ایجاد می شود که به مرور زمان برطرف می شود.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است و شما باید آموزش های لازم در این زمینه را ببینید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب نمایید و از لبخندتان در آینه لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید