آیا رسیدن به لبخندی زیبا یک رؤیا است؟

رویای رسیدن به لبخندی زیبا 

در دنیای امروز زیبایی بخش مهمی از زندگی بسیاری از انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. دیگر زمان آن که فقط خواننده‌ها و هنرپیشه‌ها که مدام در معرض دید بودند و به ظاهر خود اهمیت می‌دانند گذشته است؛ امروز بسیاری از مردم عادی به اندازه سوپر استارها به ظاهر خود اهمیت می‌دهند و دوست دارند با ظاهر خود روی افراد تأثیر گذار باشند. یکی از ظواهر زیبایی لبخند است. هیچ کس منکر تأثیر جادویی یک لبخند زیبا نیست. حتی با یک لبخند جذاب می‌توان کارهایی که به نظر غیر ممکن می‌آید را به ممکن تبدیل کرد.

در پی خواست مخاطبان برای زیبایی راه حل‌هایی زیادی نیز از طرف متخصصان و پزشکان و دندانپزشکان ارائه شده است که به سادگی افراد را به خواسته‌شان می‌رساند. شاید روزی داشتن یک لبخند زیبا برای افرادی که دندان‌های بسیار نا مرتب داشتند و یا از اختلالات شدید فکی و دهانی رنج می‌بردند، یک رؤیا بود، اما دیگر یک رؤیا نیست و کافی است سری به یک متخصص بزند تا راه‌های زیادی برای درمان پیش رویش قرار بگیرد.

آیا رسیدن به لبخندی زیبا یک رؤیا است؟  آیا رسیدن به لبخندی زیبا یک رؤیا است؟

بسیاری از ناهنجاری‌های فکی و دهانی با ارتودنسی قابل درمان هستند. حتی دیگر مثل گذشته نیست که ارتودنسی فقط برای کودکان قابل انجام بود، بلکه افراد در بزرگسالی نیز می‌توانند برای ارتودنسی و رفع نواقص خود اقدام کنند و به خواسته خود دست یابند. حتی در مواردی ممکن است به جراحی هم نیاز نداشته باشند.

طرح اصلاح لبخند جزء درمان‌هایی است که توسط دندانپزشکان متخصص برای تمام افراد با هر ویژگی قابل اجرا خواهد بود. برای این کار ممکن است نیاز باشد دندانپزشک تغییراتی را در شکل لثه، طول و فاصله‌ دندان‌ها و برجستگی‌های آنها به وجود بیاورد.

طرح لبخند با راه‌های درمانی زیادی مانند بلیچینگ، لمینیت، ونیر، کامپوزیت و… قابل انجام است. البته تشخیص طرح درمان کاملاً به نظر دندانپزشک متخصص وابسته است. ممکن است پیش از انجام این‌ها درمان‌های اساسی‌‌تر مانند ارتودنسی برای فرد در نظر گرفته شود. اگر فرد مشکلات مهم‌تر داشته باشد در ابتدا باید بر طرف شوند و سپس روی طرح لبخند او کار خواهد شد. شکل چهره و صورت، خواسته فرد و سن و جنسیت از دیگر عواملی هستند که در انتخاب طرح لبخند مؤثرند.

 

یک لبخند زیبا چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین نکته در تشخیص لبخند اندازه دندان‌ها است. برای این که یک لبخند زیبا به نظر برسد، نسبت عرض و طول دندان باید 75 تا 80 درصد باشد. به عنوان مثال در صورتی که عرض دندان‌های وسطی 8 میلی متر است، طول آنها باید 10 میلی متر باشد.

مورد دیگر زاویه قرار گرفتن دندان‌ها است. تمام دندان‌های بالایی باید یک شیب ملایم به طرف خط وسط داشته باشند. در بهترین حالت دندان‌ها باید به حالت قرینه نسبت به هم قرار داشته باشند. رنگ دندان‌ها نیز از اهمیت برخوردار است. این که رنگ آنها یک دست باشد خود بر زیبایی تأثیر دارد. با بسیاری از درمان‌ها مانند بلیچینگ و لمینیت رنگ دندان‌ها قابل تغییر خواهد بود.

در لبخند زیبا 1 تا 3 میلی متر از لثه نمایان می‌شود و اگر این اندازه بیشتر یا کمتر شود از جذابیت آن کم خواهد شد. مورد دیگر در زیبا به نظر رسیدن لبخند، فاصله بین دندان‌ها است. به طور قطع اگر فاصله بیشتر از حد معمول بین دندان‌ها وجود داشته باشد، باید توسط درمان‌های پیشنهادی دندانپزشک رفع شود.

هارمونی دندان‌ها نیز از اهمیت برخوردار است. هر دندانی که از خط وسط فاصله می‌گیرد، عرض آن باید معادل 2/3 دندان پیشین خود باشد. مورد دیگر درباره افرادی که می‌خواهند لبخند زیبا داشته باشند، وجود آمالگام‌های قدیمی است که سایه‌های تیره‌ای را روی دندان ایجاد می‌کند که از زیبایی دندان‌ها خواهد کاست. روکش‌‌ها و ترمیم‌های قدیمی هم ممکن است نمای خوبی در دهان نداشته باشند که باید راه چاره‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید