متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی کیست؟

ارتودنتیست

همان‌طور که می‌دانید به مرتب نمودن دندان‌های به‌هم‌ریخته و برطرف نمودن اختلالات دهانی و ناهنجاری‌های فکی، ارتودنسی گفته می‌شود. هدف اصلی از درمان ارتودنسی، ایجاد لبخند دل‌چسب و زیبا و مرتفع نمودن اختلالاتی هم چون: مشکلات تنفسی، بلعی و… می‌باشد. داشتن لبخند زیبا، تصویری دل‌نشین از شما در ذهن مخاطب حک خواهد نمود. در این مقاله سعی نموده‌ایم اطلاعات مفیدی در مورد وجه تمایز دندان‌پزشک و متخصص ارتودنسی در اختیارتان قرار دهیم. اگر تمایل دارید که با وظایف ارتودنسیت بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

متخصص ارتودنسی چه دوره‌هایی را سپری می‌نماید؟

متخصصین ارتودنسی یا ارتودنسیت ها پس از گذراندن دوره‌ای 6 ساله، مدرک دندان‌پزشکی عمومی اخذ خواهند نمود و پس‌ازآن به‌منظور کسب تخصص درزمینه ارتودنسی، دوره‌ای 3 الی 4 ساله را طی می‌کنند. این افراد پس از ارائه یک پایان‌نامه تحقیقاتی با موضوع ارتودنسی، به‌عنوان یک متخصص ارتودنسی شناخته می‌شوند و پس‌ازآن قادر هستند به‌منظور درمان ناهنجاری‌های دهان، دندان و فک اقدام نمایند. یک ارتودنسیت مجرب موظف است به‌منظور ارتقاء دانش خود، هرچند سال یک‌مرتبه تکنیک‌های جدید این عرصه را فراگیرد و دوره‌هایی را با عنوان بازآموزی حرفه‌ای بگذراند. به عبارتی، می‌توان گفت: متخصصین ارتودنسی، دندان‌پزشکانی هستند که تخصصی بیش از جراحی عمومی دارند.

توجه مهم: کلیه متقاضیانی که قصد انجام ارتودنسی دارند، باید به این نکته توجه فرمایند که در زمان مراجعه به پزشک، به‌عنوان “متخصص ارتودنسی” بر سر در مطب دندان‌پزشکی توجه فرمایند. این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند ارتودنسی دندان خود را به دندان‌پزشک عمومی بسپارند. پایین‌تر بودن هزینه ارتودنسی دندان‌پزشکان عمومی، اصلی‌ترین عامل این تمایل به‌حساب می‌آید؛ اما باید به این نکته توجه داشت که در صورت درمان نادرست ارتودنسی توسط دندان‌پزشک عمومی، دوره درمان در بیمار به میزان چشم‌گیری افزایش می‌باید. بر طبق آمار کسب‌شده بسیاری از افرادی که برای درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان به دندان‌پزشک مراجعه کرده‌اند، نه‌تنها مشکلشان رفع نشده است بلکه با ناهنجاری‌های جدیدی روبه‌رو شده‌اند. لذا به‌منظور جلوگیری از وقوع احتمالات و رسیدن به‌تناسب و زیبایی میان اجزای صورت و داشتن خنده‌ای زیبا، دندان‌های خود را به یک متخصص ارتودنسی بسپارید!

به‌منظور تشخیص درست دندان‌پزشک از متخصص ارتودنسی، کلیدواژه: “متخصص ارتودنسی” را بر سر درب مطب دندان‌پزشک جستجو نمایید و از مراجعه به مطب به دندان‌پزشکانی که بر تابلوی دندان‌پزشکی خود، عناوینی هم چون: ارتودنسی و زیبایی را درج نموده‌اند، پرهیز نمایند. چنین دندان‌پزشکانی، تخصص آکادمیکی درزمینه ارتودنسی ندارند.

متخصص ارتودنسی کیست؟  متخصص ارتودنسی کیست؟

متقاضیان گرامی می‌توانند با مراجعه به انجمن ارتودنسیت های ایران، با اعضا و متخصصین این انجمن آشنا شوند.

تفاوت دندان‌پزشک و متخصص ارتودنسی

به‌طورکلی می‌توان گفت افتراق دندان‌پزشک عمومی و متخصص ارتودنسی با توجه به میزان تخصص و خدمات درمانی که ارائه می‌دهند، مشخص می‌شود. اگرچه در چند سال اخیر برخی از دندان‌پزشکان عمومی با قرار دادن براکت بر روی دندان بیماران، در ذهن دیگران به‌عنوان یک ارتودنتیست تلقی شده‌اند اما حقیقت با آن چیزی که مشاهده می‌کنید کاملاً مغایر است. ممکن است مراجعه به یک دندان‌پزشک به‌منظور رفع ناهنجاری‌های فکی و دندانی و درمان ارتودنسی با عواقب بسیار ناگواری همراه باشد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای درمان ارتودنسی هستند؟

  • افرادی که دندان‌های منحرف دارند و یا دچار شلوغی دندانها هستند.
  • بیمارانی که دندان‌هایشان دچار آور بایت یا آندر بایت شده است.
  • افرادی که به علت نحوه قرارگیری دندان‌ها، دچار اختلال در تکلم یا خوردن غذا هستند.
  • افرادی که به دلیل اختلالات دهان، فک و دندان به عارضه‌هایی چون سردرد یا مشکلات تنفسی دچار شده‌اند.

افرادی که دارای یکی از موارد ذکرشده هستند، می‌توانند به‌منظور مشاوره و درمان به متخصصین ارتودنسی مراجعه نمایند.

توجه:

متقاضیان درمان ارتودنسی باید به این نکته توجه داشته باشند که به‌تازگی دوره‌هایی با عنوان آموزش ارتودنسی فراگیر شده است. متأسفانه این دوره‌های کوتاه‌مدت، بار تخصصی آن‌چنانی به همراه ندارند و آموزش‌ها در این دوره ها، صرفاً تئوری خواهد بود. از همین رو، عموماً درمان‌هایی که از سوی دانش‌آموختگان این دوره انجام‌شده است، ضعیف و ناقص بوده است؛ از همین رو بیمار پس از مدتی با عوارض ناگواری هم چون آسیب‌دیدگی ریشه دندان مواجه شده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید