فیس ماسک چیست و چه کاربردی دارد؟

فیس ماسک چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با فیس ماسک

فیس ماسک دستگاهی خارج دهانی است که برای درمان ارتودنسی به کار می‌رود. این دستگاه در اصل برای اصلاح رشد ناهنجاری‌ عقب بودن فک بالایی در کودکان 7 تا 10 ساله و برای تحریک رشد آن استفاده می‌شود. فیس ماسک در افرادی که فک بالایی عقب رفته دارند و به نظر می‌رسد فک پایین جلو آمده است و شدت مشکلشان خفیف است درمان مناسبی است و به این ترتیب دیگر در سنین بالاتر به جراحی نیاز نخواهند داشت. هدف اصلی استفاده از این دستگاه پایین و جلو کشیدن فک بالایی است.

فیس ماسک در واقع ارتودنسی متحرکی است که اگر فک بالا رشد کافی نداشته باشد برای اصلاح آن از این دستگاه استفاده می‌شود. فیس ماسک میله‌ای فلزی است که به پدهای روی پیشانی و چانه وصل می‌شود و به بندها، کش‌ها و براکت‌های بالایی گیر داده می‌شود. فیس ماسک باید چند ساعت در روز استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. استفاده از این دستگاه ممکن است با درد و التهاب همراه باشد و مدت زمانی طول می‌کشد تا بیمار به آن عادت کند.

فیس ماسک یک تکه است و جنس بدنه آن از استیل ضد زنگ است. این دستگاه از سه جزء هدکپ، قاب صورت و اتصالات هدگیر تشکیل شده است. پدهایی که روی چانه و پیشانی قرار می‌گیرند و همچنین قسمت عرضی متصل به براکت‌های داخل دهان همگی قابلیت تنظیم شدن دارند. میله فلزی این دستگاه مانند یک چهارچوب، پیشانی و چانه را نگه می‌دارد. نیروی خارجی که به عقب و جلو قابل هدایت است، به وسیله دو کش وارد می‌شود که به قلاب‌های قرار گرفته روی دستگاه ثابت یا متحرک منتقل می‌شود.

فیس ماسک چیست و چه کاربردی دارد؟  فیس ماسک چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین زمان استفاده از فیس ماسک از 6 عصر تا 6 صبح است. این دستگاه باید حداقل 18 ساعت در طول شبانه روز مورد استفاده قرار گیرد. نیرویی که از طرف کش‌های این دستگاه وارد می‌شود بسیار زیاد هستند. نباید فیس ماسک را پیش از خواب استفاده کرد زیرا موجب درد بیشتری خواهد شد و بهتر است آن را از بعد از ظهر به کار برد تا نتیجه مطلوب‌تری به دست آید.

برای تمیز کردن این دستگاه می‌توان از پارچه مرطوب یا پدهای ضد عفونی کننده استفاده کرد. پدهای پیشانی و چانه قابل تعویض هستند. خوردن آدامس، تافی و آب نبات و خوراکی‌هایی شبیه به اینها در زمان استفاده از این دستگاه ممنوع است. بررسی کش‌ها برای محکم بودن آنها ضروری است که کار تنظیم آنها توسط ارتودنتیست انجام می‌شود.

یکی از مشکلات این دستگاه این است که ممکن است به صورت یا چشم بیمار در اثر ضربه یا باز کردن آن آسیب وارد شود. بیمار نباید هرگز خودسرانه تغییراتی در دستگاه ایجاد کند. فیس ماسک از دو جز تشکیل می‌شود. قسمت اول دو کمان سیمی ضخیم هستند که به هم لحیم شده‌اند و در مکان معلومی به سیستم دندانی فک بالا وصل می‌شوند و قسمت دیگر با یک تسمه ویژه به پشت سر بیمار یا پشت گردن متصل می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات فیس ماسک تحریک چانه بیمار است. برای اینکه از واکنش تماسی پوست ناشی از استفاده از چانه بند (به خصوص در فصل گرما) جلوگیری شود، می‌توان از پودر تالک یا پودر بچه استفاده کرد. پیدا بودن این دستگاه روی صورت از دیگر مشکلات آن است.

مراقبت‌های لازم درمان با فیس ماسک

  • استفاده از فیس ماسک با توجه به زمانی است که ارتودنتیست توصیه می‌کند و به کار بردن متناوب و نا مرتب آن باعث بروز مشکلاتی مانند درد و لق شدن دندان‌ها خواهد شد.
  • برای حفظ سلامت دندان‌ها، پس از صرف غذا باید دستگاه را جدا کنید و مسواک بزنید.
  • اگر مشکلی برای دستگاه پیش آمد با ارتودنتیست تماس بگیرید.

همکاری بیمار با ارتودنتیست در زمان استفاده از این دستگاه بسیار مهم است.

1 دیدگاه دربارهٔ «فیس ماسک چیست و چه کاربردی دارد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید