درمان ارتودنسی چه قدر طول می کشد؟

سالیانه افراد بسیاری در سراسر دنیا تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند و عده ای فراوانی نیز قصد شروع این نوع از درمان را دارند. اما با توجه به نوع این درمان و آشکار بودن آن این سوال پیش می آید که طول درمان ارتودنسی چقدر است و فرد تا چه مدت باید این ابزار درمان را در فضای دهان خود داشته باشد.

پاسخ دادن به این سوال مهم مستلزم بررسی موارد گوناگون توسط دندانپزشک است و بهترین فرد برای پاسخ اوست که با بررسی های گوناگون و با توجه به وضعیت فرد بیمار زمان را مشخص می نماید که میتواند برای هر فرد متفاوت باشد.

شرایط و عوامل موثر در طول درمان ارتودنسی

 نوع و شدت ناهنجاری فک و دندان:

درجه شدت، که به آن مال‌اکلوژن (اختلالات فکی و دندانی)  هم گفته می‌شود، یکی از عوامل تعیین کننده طول مدت درمان ارتودنسی است. در مواردی که دندان‌ها شلوغ هستند یا بیرون زده‌اند و بدون کمک لب‌ها در دهان جا نمی‌گیرند، مدت زمان درمان ارتودنسی اهمیت می‌یابد. همچنین، زمانی که فک‌های بالا و پایین با تأخیر رشد کنند یا به صورت هماهنگ رشد نکرده باشند نیز مرتب کردن دندان‌ها بیشتر طول می‌کشد. برای همین، همه بیماران از لحاظ الگوهای اسکلتی و دندانی ارزیابی می‌شوند تا درجه شدت مال‌اکلوژن در آن‌ها مشخص شود.‌

 سن درمان:

سنی که در آن درمان ارتودنسی انجام می‌دهید نقش زیادی در تعیین طول مدت درمان ایفا می‌کند. هر چه جوان‌تر باشید براکت سریع‌تر می‌تواند دندان‌های شما را حرکت دهد. علت این است که بافت‌ها و استخوان‌های کودکان هنوز در حال رشد است و سازگاری آن با تغییراتی که اعمال می‌شود، سریع‌تر بوده و به زمان کمتری نیاز دارد. از طرفی بافت‌ها در صورتی که کاملاً سالم باشند، واکنش آنها به اعمال نیرو بسیار بهتر خواهد بود و از طرفی سلامت لثه و استخوان با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این حال فرایند مکانیکی مورد استفاده برای حرکت دادن دندان‌ها در کودکان و بزرگسالان تفاوتی ندارد بنابراین در صورتی که سن رشد تمام شده باشد، تفاوت زیادی بین افراد جوان و مسن وجود ندارد

نوع براکت مورد استفاده در درمان:

امروزه انواع مختلف براکت و سیستم ارتودنسی برای افراد و شرایط مختلف وجود دارد. انتخاب نوع براکت ممکن است بر روند درمان و سرعت آن تأثیر بگذارد. برخی از سیستم‌های براکت مانند براکت فلزی سریع‌تر و کارآمدتر عمل می‌کنند. با این حال برخی بیماران ترجیح می‌دهند از براکت سرامیکی یا نامرئی استفاده کنند اگرچه طول درمان کمی بیشتر می‌شود.

بهداشت و سلامت دهان و دندان:

در دورانی که براکت در دهان دارید، ارتودنتیست دستورالعملی برای مراقبت از سلامت دندان‌ها و لثه به شما می‌دهد. رعایت این دستورالعمل کمک می‌کند در طول درمان دچار عفونت لثه و مشکلات دیگر نشوید چرا که هر گونه مشکلی که در دهانتان ایجاد شود، می‌تواند درمان را طولانی‌تر کند. التهاب لثه و پوسیدگی دندان ناشی از ضعف بهداشت باعث می‌شوند ارتودنتیست سرعت درمان را کاهش دهد تا مشکلات دندانی شما را برطرف نماید.

مصرف دارو:

برخی از داروها می‌تواند بر سرعت حرکت دندان تأثیر بگذارند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپیرین در صورتی که زیاد مصرف شوند، می‌توانند سرعت  حرکت دندان را کند کنند. همچنین در مورد فلوراید، استروژن، کورتیکو استروئید و داروهای سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی نیز این امر صادق است. از طرفی داروهایی مانند هورمون تیروئید و ویتامین دی نرخ حرکت دندان را افزایش می‌دهند. با این حال بدون تجویز پزشک هرگز نباید مصرف دارویی را متوقف و یا شروع نمایید.

انجمن ارتودنتیستهای ایران با بهره گیری از حضور دندان پزشکان حاذق و با تجربه و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته این امکان را مهیا می کند تا شما با خیالی آسوده طول درمان ارتودنسی خود را طی نمایید و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به لبخندی دلنشین تر از قبل دست پیدا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید