مراحل انجام درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی در چند جلسه و در طی چه مراحلی انجام می‌شود؟

مراحل انجام درمان ارتودنسی

ما با هدف آگاه سازی هر چه بیشتر بیماران از مراحل و نحوه درمان، اطلاعاتی اجمالی و مفید در این رابطه خدمت همراهان همیشگی ارائه خواهیم کرد. پس همراه ما باشید.

پس از مراجعه به ارتودنسیت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

نخستین گام به‌منظور درمان ارتودنسی مراجعه به یک ارتودنسیت حاذق و متبحر به‌منظور بررسی وضعیت دهان و دندان است؛ ارتودنسیت پس از انجام بررسی‌های لازم، لزوم و یا عدم لزوم درمان را تشخیص خواهد داد. درصورتی‌که مراجعه‌کننده به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد، باید به‌منظور تهیه اسناد و مدارک ارتودنسی اقدام نماید. متخصص ارتودنسی پس از ارائه این مدارک از سوی بیمار، آن‌ها را موردتجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و در طی آن، طرح و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای درمان بیمار  انجام می دهد. ارتودنسی ثابت و متحرک، عنوان دو نوع درمان رایج در ارتودنسی می‌باشد که با توجه به تشخیص ارتودنسیت و شرایط بیمار، تجویز خواهد شد. در صورتی که ارتودنسیت، ارتودنسی ثابت را تجویز نماید باید از براکت ها بدین منظور استفاده شود که در ادامه نحوه کار به صورت مختصر بیان خواهد شد. در گام بعدی، بیمار باید به‌منظور رفع پوسیدگی‌ها و مشکلات دندانی به دندان‌پزشک مراجعه نماید. پس از رفع این مشکل، ارتودنسیت دستگاه‌های مورداستفاده بیمار را پیاده‌سازی خواهد نمود. کار اصلی ارتودنسیت از این مرحله به بعد آغاز خواهد شد. وی با پیاده‌سازی دستگاه‌های ارتودنسی، موجب اعمال نیروی لازم به دندان‌ها خواهد شد که این امر، حرکت کردن دندان‌ها در فضای متناسب و موردنظر را به دنبال خواهد داشت. پس از طی شدن دوره درمان، دستگاه‌های ارتودنسی از دهان خارج خواهند شد و ریتینرهای مخصوصی به‌منظور جلوگیری از جابه‌جایی دندان‌ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان ارتودنسی در چند جلسه و در طی چه مراحلی انجام می‌شود؟  درمان ارتودنسی در چند جلسه و در طی چه مراحلی انجام می‌شود؟

مراحل درمان ارتودنسی

همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد، نخستین کاری که باید پس از مراجعه به یک ارتودنسیت انجام داد، تهیه عکس رادیوگرافی پانورامیک از وضعیت کلیه دندان‌ها است. متخصص ارتودنسی بر مبنای عکس‌های رادیوگرافی، وضعیت دندان‌ها را بررسی نموده و اقدامات لازم و اولیه درمان را مشخص می‌نماید. کشیدن دندان‌های اضافه، رفع پوسیدگی دندان‌ها و برطرف نمودن فاصله میان آن‌ها ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از اعمال بریس باید به آن پرداخته شود. مهم‌ترین مرحله در درمان ارتودنسی، قرار دادن بریس بر روی دندان‌ها می‌باشد که پس از رفع سایر ناهنجاری‌های دندانی انجام می‌شود. در این مرحله، ارتودنسیت پس از پاک‌سازی دندان‌ها، اسیدهای به خصوصی را به‌منظور اتصال سیم‌های براکت به دندان استفاده می کند. پس‌ازآن، از نور پلاسمای قوی برای اتصال براکت ها به دندان استفاده می‌شود. سپس، سیم‌های نگهدارنده به‌صورت قوسی شکل از میان براکت ها عبور داده می‌شود؛ (درصورتی‌که پس از اعمال سیم‌های نگهدارنده بر روی دندان‌ها، فشار و دردی در ناحیه گونه‌ها حس شد؛ حتماً به ارتودنسیت اطلاع داده شود). سپس کش های کوچکی بر روی براکت ها گذاشته خواهد شد که باکمی درد همراه خواهد بود. لازم به ذکر است که قرار دادن براکت ها دردهان بیمار به‌صورت تخمینی نزدیک به 120 دقیقه به طول خواهد انجامید. بیمار موظف است پس از اعمال تجهیزات ارتودنسی بر روی دندان‌ها، به‌صورت میانگین بین 3 الی 5 هفته یک‌بار، به‌منظور بررسی وضعیت ارتودنسی خود، به متخصص مراجعه نماید. تعویض بریس دندان‌ها، کش های براکت ها و بعضاً سیم‌های براکت از اقداماتی است که در مراجعه‌های ماهانه صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که این اقدامات باکمی درد همراه خواهد بود. پس از طی شدن دوره درمان، بریس ها توسط متخصص از دهان خارج خواهند شد و ماده پلاستیکی موجود در سطح دندان‌ها که باهدف اتصال براکت بر روی سطح دندان ایجادشده بود، با استفاده دستگاه، پولیش زده خواهد شد. آخرین مرحله در ارتودنسی که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، پلاک نمودن دندان‌ها است. پلاک شدن دندان‌ها از به‌هم‌ریختگی آن‌ها پس از درمان جلوگیری می‌نماید؛ در صورت بی‌توجهی به این بخش از درمان، احتمال به‌هم‌ریختگی مجدد دندان‌ها به میزان چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید