تأثیر عقب رفتگی فکین بر زیبایی افراد و نقش ارتودنسی در درمان آن

فک ها چه تأثیری در زیبایی افراد دارند؟

قرار گرفتن فک ها در جای خود و به شکل صحیح، یکی از مسائلی است که علاوه بر زیبایی ظاهری در سلامت فرد نیز تأثیر بسزایی دارد. مسائلی حیاتی همچون جویدن، تنفس و صحبت کردن همگی در گرو استاندارد بودن محل قرارگیری فک ها هستند.

متأسفانه افراد زیادی در دنیا هستند که به بیماری های ناهنجاری فک ها دچارند. این افراد برای غلبه بر مشکلاتی که حاصل از ناهنجاری ها و عیوب فکی است، دائم به دنبال استفاده از راهکارهای مختلف هستند تا از این طریق بتوانند ناهنجاری های فکین خود را مورد اصلاح قرار دهند. عقب بودن فک ها مشکلات و عوارض دیگری برای بیمار ایجاد می کند که برای دچار نشدن به آن ها بهتر است هرچه زودتر برای اصلاح آن اقدام کنید. این مشکلات عبارتند از ساییدگی مینای دندان ها، احتمال جرم گرفتگی و از بین رفتن لثه، بالا رفتن احتمال پوسیدگی دندان، کاهش اعتماد به نفس، رشد نامرتب دندان ها و… که هرکدام می توانند مسائل جدی تری را برای فرد ایجاد کنند و تأثیرات مخرب بر سلامتی او بگذارند.

اگر تشخیص ناهنجاری های فکی به موقع و پیش از کامل شدن فرآیند رشد اجزای صورت اتفاق بیافتد، نتایج بسیار خوبی در کنار حداقل عوارض برای بیمار به دست می آید.

در حال حاضر شیوه های درمانی متعددی برای اصلاح عقب رفتگی فک ها وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار و شدت اختلال درمان مورد نظر را برای بیمار تجویز می کند.

تأثیر عقب رفتگی فکین بر زیبایی افراد و نقش ارتودنسی در درمان آن  تأثیر عقب رفتگی فکین بر زیبایی افراد و نقش ارتودنسی در درمان آن

ارتودنسی چگونه باعث زیبایی فک ها و اصلاح عیوب آن ها می شود؟

از قدیمی ترین و معمول ترین شیوه های درمان عیوب فک و دهان جراحی است. جراحی علی‌رغم بازخوردها و خروجی های خوبی که پس از انجام به بیماران می دهد، برای خیلی ها مطلوب و ایده آل نیست؛ زیرا عوارض زیادی دارد و مراقبت های ویژه ای باید صورت بگیرد. این اتفاق موجب شد تا پزشکان به دنبال شیوه های کم عارضه تری باشند تا علاوه بر این که نتایج ممکن را عاید آن ها می کنند، درد، خونریزی و عوارض جراحی را در پی نداشته باشند.

یکی از درمان هایی که به منظور اصلاح عیوب فک ها کاربرد رایجی دارد، ارتودنسی است. این درمان به دلیل عوارض و مشکلات کمی که برای بیماران ایجاد می کند، مطلوبیت بسیار زیادی دارد و امروزه افراد بسیاری با آرزوی داشتن فک های سالم، استاندارد و زیبا به آن روی می آورند.

ارتودنسی نوعی درمان دندانپزشکی است که به افراد کمک می کند تا دندان هایی زیبا و سالم داشته باشند. در درمان عقب رفتگی فک ها با توجه به صلاح‌دید ارتودنتیست و شدت درجه عقب رفتگی، می توان از ارتودنسی های معمول، کاموفلاژ و یا از ترکیب جراحی و ارتودنسی استفاده کرد. در کیس های حاد باید از ارتودنسی به عنوان درمان تکمیلی برای جراحی استفاده کرد. البته انتخاب هر کدام از این شیوه ها بر عهده ارتودنتیست است.

حتی درمان ارتودنسی نیز می تواند به صورت ترکیبی انجام شود؛ به طور مثال فردی که در سنین رشد برای درمان عقب رفتگی فکین اقدام می کند، ابتدا برای مدتی کوتاه باید تحت درمان ارتودنسی متحرک بوده تا استخوان های فک او در مسیر درستی قرار بگیرند و سپس برای تثبیت وضعیت استخوان های فک در این بیمار از ارتودنسی ثابت بهره گرفته می شود.

یکی از معمول ترین انواع ارتودنسی که برای درمان عقب رفتگی فک ها استفاده می شود، ارتودنسی کاموفلاژ است که البته کاربرد آن به عنوان درمان قطعی تنها در کیس های خفیف و حاد بسیار عالی است. در مورد کیس های حاد به جراحی و به دنبال آن درمان ارتودنسی کاموفلاژ نیاز است تا نتیجه بهینه حاصل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید