استفاده از مسواک بین دندانی

شاید تا کنون نام مسواک‌های بین دندانی به گوشتان خورده باشد. اگر این چنین است اما اطلاعات کافی در مورد کارایی و عملکرد این مسواک‌ها ندارید، توصیه می‌کنیم در این مقاله ما را دنبال کنید. زیرا در ادامه ضمن یک توضیح اجمالی در مورد مسواک‌های بین دندانی، کارایی و مزیت‌های آن را توضیح خواهیم داد.

مسواک بین دندانی چیست؟

در صورتی که ارتودنسی انجام داده باشید، به مسواک‌های بین دندانی نیاز خواهید داشت. زیرا با کمک این مسواک‌ها می‌توانید مابین دندان‌هایی که تحت درمان ارتودنسی قرارگرفته‌اند را تمیز کنید.  شاید باورتان این باشد که برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده از مسواک‌های معمول کفایت می‌کند. اما باید بگوییم که این باور کاملاً غلط است. زیرا مسواک‌های معمولی تنها قادرند تا سطوح جلو و عقبی دندان را پاک کنند. لذا برای پاک کردن سطوح مابین دندان‌ها به مسواک‌های بین دندانی نیاز خواهد بود.

این مسواک‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که به راحتی به سطوح مابین دندانی دسترسی پیدا کنند. این روزها مسواک‌های بین دندانی به یک وسیله شناخته شده و پرکاربرد در نزد بیماران ارتودنسی تبدیل شده‌اند.

چه زمانی باید از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنیم؟

  • به طور کلی افراد معمولی و بیماران ارتودنسی می‌توانند به‌منظور حفظ بهداشت دهان و دندان خود از این مسواک‌ها بهره ببرند. در صورتی که شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به طور مادرزادی و یا بر اثر از دست رفتن برخی از دندان‌هایتان دارای فاصله مابین دندان‌ها هستید، می‌توانید به‌منظور پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی دندان از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنید. زیرا به طور معمول پلاک‌ها در سطوح مابین دندان‌ها ایجاد می‌شوند و در صورت عدم توجه مناسب به بهداشت دهان و دندان باعث بوی بد دهان، التهاب لثه و پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که مسواک‌های بین دندانی برای بهداشت دندان‌ها کافی نیستند و حتماً باید در کنارش از مسواک‌های معمولی نیز استفاده شود. مسواک‌های بین دندانی عملکرد مناسبی برای از بین بردن پلاک‌های بین سطوح دندان‌ها دارند.
  • همان طور که پیش تر هم گفته شد، مسواک‌های بین دندانی کاربرد بسیار زیادی در ارتودنسی دارند. این روزها اغلب بیماران ارتودنسی با این مسواک‌ها سر و کار دارند. از این مسواک‌ها به‌منظور تمیز کردن براکت ها، نواحی زیرین سیم‌های قوس‌دار مورد استفاده در درمان ارتودنسی و پاک کردن سطوح مابین دندان‌های تحت درمان قرار گرفته استفاده می‌شود.
  • افرادی که به تازگی ایمپلنت انجام داده اند، می‌توانند به‌منظور ماساژ لثه از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنند. با این کار خون رسانی به لثه بیشتر خواهد شد و مقاومت و قدرت ایمپلنت در برابر حمله باکتری‌ها بیشتر می‌شود. پاک‌سازی پیچ‌های ایمپلنت و بخش زیرین پروتز از قابلیت‌های دیگر مسواک‌های بین دندانی به شمار می‌رود.
  • افرادی که به تحلیل لثه دچار شده‌اند، می‌توانند به‌منظور نظافت ریشه دندان‌های آشکار شده از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنند. با این کار می‌توان از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و عفونت‌ها محافظت نمود.

چه زمانی نباید از مسواک‌های بین دندانی استفاده کرد؟

در صورت تشخیص و توصیه پزشک می‌توان از نخ دندان به جای مسواک‌های بین دندانی استفاده کرد. یادتان باشد در صورتی که در زمان استفاده از مسواک‌های بین دندانی به خونریزی لثه دچار می‌شوید، استفاده از این مسواک را متوقف کنید و در اولین فرصت این مسئله را با دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید. در صورتی که به التهاب لثه دچار باشید باید تا زمان برطرف شدن مشکل استفاده از این مسواک‌ها را به تعویق بیندازید.

با نحوه استفاده از مسواک بین دندانی آشنا شوید

مسواک‌های بین دندانی دارای 9 سایز مختلف هستند که دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی بهترین گزینه را به بیمار پیشنهاد خواهد داد. پس از تهیه این مسواک‌ها می‌توان دست کم روزی یک مرتبه از آنها استفاده کرد. یادتان باشد در زمان استفاده از این مسواک به دندان‌ها فشار وارد نکنید تا مینای دندان آسیب نبیند. برای فک بالا مسواک را به آرامی از بالا به پایین حرکت دهید و برای فک پایین جهت حرکت دست را از پایین به بالا تغییر دهید.

برای تمیز کردن مابین دندان‌ها باید دسته مسواک را در زاویه 90 درجه قرار دهید و با فشار بسیار اندکی مسواک را به مابین دندان‌ها هدایت کنید و پس از کشیدن آن به سطوح کناری دندان‌ها، مسواک را از دهان خارج کنید.

ما توصیه می‌کنیم در صورتی که تا به حال از مسواک‌های بین دندانی استفاده نکرده اید، در مورد نحوه صحیح استفاده از این مسواک‌ها از یک دندان‌پزشک ماهر و یا یک متخصص ارتودنسی کمک بگیرید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید