از مینی اسکرو بیشتر بدانیم

مینی اسکرو چیست؟

مینی اسکرو نوعی مینی ایمپلنت است. مینی اسکرو ابزاری بسیار کوچک و شبیه پیچ یا میخ است که در استخوان فک کار گذاشته می‌شود و در درمان ارتودنسی به کار می‌رود. با این ابزار ارتودنتیست می‌تواند به کمک آن دندان‌ها را به طرف درستشان هدایت کند. جنس آن از تیتانیوم است و بدن به خوبی با آن سازش پیدا می‌کند.

این وسیله مثل لنگر محکمی عمل می‌کند که از یک سمت روی استخوان ثابت و از سمت دیگر به دندان وصل می‌شود و به سادگی دندان را حرکت و موقعیت آن را بهبود می‌بخشد.

این ابزار سه بخش دارد. بخشی به نام سر که برای اتصال بسیار از سیستم کشش دندان طراحی شده است، گردن که به شکل زاویه دار طراحی شده که مینی اسکرو با آن درون دندان فرو می‌رود و بدنه که برای افزایش سطح تماس با استخوان و بالا رفتن ثبات طراحی شده است.

چه زمانی از مینی اسکرو استفاده می‌شود؟

از مینی اسکرو در درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. اما زمانی این ابزار به کار می‌رود که به انکوریج ارتودنسی بسیار پایدار و حرکت دندان در اطراف آن نیاز باشد. در کل می‌‌توان گفت از مینی اسکرو برای کم کردن فاصله بین دندان‌ها، به وجود آوردن فضای لازم میان دندان‌ها با عقب کشیدن دندان‌های آسیاب، بهبود و اصلاح مشکلات و اختلالاتی مانند اوپن بایت و یا حتی درست و صاف کردن یک دندان کج است.

ارتودنسی با این ابزار باید توسط دندانپزشک متخصص با توجه به شرایط دندان‌ها تشخیص داده شود. اما کودکانی که دندان شیری دارند و تازه دندان‌های دائمی آنها شروع به رشد کرده‌اند، نباید از این درمان استفاده کنند. یکی دیگر از موارد منع استفاده از مینی اسکرو برای افراد سیگاری است و ممکن است با وجود سیگار کشیدن نتیجه لازم حاصل نشود.

از مینی اسکرو بیشتر بدانیم  از مینی اسکرو بیشتر بدانیم

فواید استفاده از مینی اسکرو

  • ارزان‌تر از ایمپلنت معمولی است.
  • فوری قابل نصب است.
  • درمانی با حداقل تهاجم است.
  • در آوردن آن از دهان آسان است.

مینی اسکرو چگونه نصب می‌شود؟

پیش از نصب مینی‌ اسکرو باید از دندان‌ها عکس رادیوگرافی گرفته شود تا محل قرار گرفتن آن نسبت به ریشه دندان‌ها ارزیابی شود. برای نصب این ابزار استخوان باید سوراخ شود. برای انجام کار در محل از کرم بی حسی استفاده می‌شود. بعد از آن مینی اسکرو را با پیچ گوشتی داخل سوراخ فرو می‌کنند. البته بدون سوراخ کردن استخوان نیز می‌توان آن را کار گذاشت. به این ترتیب که مانند زمانی که استخوان سوراخ شده است، با یک پیچ گوشتی دستی یا برقی در داخل استخوان جای می‌گیرد.

نصب مینی اسکرو باید به آرامی و به تدریج انجام شود تا مشکلی در زمان کار به وجود نیاید. ثبات آن باید بعد از تمام شدن کار بررسی شود و در صورت مشاهده هر گونه لقی باید برداشته شود. اگر در زمان نصب مینی اسکرو با ریشه دندان برخورد کند و ارتودنتیست همان لحظه متوجه شود، باید جهت آن را تغییر دهد.

برای درمان ایده‌ آل ارتودنسی با مینی اسکرو باید پس از آن مراقبت‌های ویژه‌ای از دندان‌ها و این ابزار شود. برای پیشگیری از عفونت باید اقداماتی انجام شود. پس از نصب نباید با انگشت یا زبان آن را لمس کرد، زیرا ثبات آن کاهش می‌یابد. مسواک زدن باید مانند گذشته بعد از غذا انجام شود. باید مینی اسکرو را از جرم و پلاک تمیز کرد. می‌توان با یک پنبه آغشته به دهان شویه آن را پاک کرد. استفاده از دهان شویه تا 7 روز بعد از نصب توصیه می‌شود.

هر زمان که ارتودنتیست تشخیص دهد که دیگر به مینی اسکرو نیازی نیست برداشته می‌شود. برداشتن آن کار راحتی است و تنها با زدن کرم بی حسی قابل انجام است. این کار به طور حتم تنها باید توسط متخصص انجام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید