ارتودنسی و ورزش

اگر اهل ورزش باشید و روزانه ساعتی را برای ورزش اختصاص می دهید لذت وصف ناپذیر نشاطی که بر اثر انجام ورزش به دست می آورید را به خوبی درک می کنید، لذتی که سلامتی را با خود به همراه می آورد و فرد ورزشکار را از یک روحیه سالم در کنار بدنی سالم برخوردار می کند.

ورزشی که در هر سن می توان آن انجام داد و از آن بیشترین بهره را برد حتی اگر یک پیاده روی روزانه باشد.

اما گاه فرد به دلیل ناهنجاری ها و عدم نظم در فک و دندان ها مجبور می شود تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد و مدت زمانی که شاید طولانی هم باشد را از تجهیزات ارتودنسی استفاده کند و قطعا این اجزاء تشکیل دهنده ی ارتودنسی باید تحت مراقب های مختلف قرار بگیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اما آیا حساسیت مراقبت از درمان ارتودنسی برای آنان که لذت ورزش کردن را چشیده اند و نمی توانند هیچ کدام از این دو موضوع ورزش و ارتودنسی را کنار بگذارند چگونه با هم جمع می شود و آیا فردی که درمان ارتودنسی را انجام داده است باید برای مدتی ورزش را کنار بگذارد؟

این مطلب ان گاه اهمیت پیدا می کند که برای این درمان هزینه های زیادی پرداخت می شود و البته زمان زیادی صرف می شود و فرد با یک بی احتیاطی، حاصل هزینه ها و مدت ها تحمل زمان درمان را از دست می دهد.

در گذشته افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گرفتند را تا مدتها از انجام هرگونه فعالیت ورزشی منع می کردند و به او اجازه ی ورزش را نمی دادند.

اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور انواع مختلف درمان ارتودنسی این امکان ایجاد شد که فرد بتواند این دو مهم ( ورزش و ارتودنسی ) را با هم داشته باشد و گاه با خارج کردن انواعی از ارتودنسی که حالت ثابت ندارند به ورزش مشغول شود و پس از پایان ورزش آن را در دهان قرار دهد.

نکته ای که قابل ذکر است این که به هرحال به دلیل حساسیت تجهیزات ارتودنسی فرد می بایست از ورزش هایی که باعث می شود به سر و صورت و فک ضربه وارد شود اجتناب کند و به ورزش هایی بپردازد که آسیبی به تجهیزات ارتودنسی وارد نمی کند.

یک خبر خوب:

در سال های اخیر علاوه بر انواع ارتودنسی که ثابت نیستند و قابلیت خارج کردن از دهان در هنگام ورزش را دارند، راه حل های دیگری نیز اندیشیده شده است و آن استفاده از گاردهای دهانی یا محافظ های دهانی می باشد.

محافظ های دهانی:

محافظ های دهانی با قرار گرفتن دردهان از اصابت ضربات سنگین و ناگهانی به دندانهای بیمار جلوگیری کرده و از آسیب دیدن زبان لب ها و بافت نرم دهان مانند داخل گونه و لب ها جلوگیری میکند. در ادامه به معرفی انواع محافظ ها ی دهانی و نحوه عملکرد آنها می پردازیم که عبارتند از:

  • محافظ دهانی آماده
  • محافظ بویل اند بایت
  • محافظ دندان سفارشی

محافظ دهانی آماده: ساده ترین و در دسترس ترین از انواع محافظ هاست که در 3 سایز در داروخانه ها موجود است اما اشکال آن این است که کمترین محافظت را دارند و البته اختصاصی برای سایز دندان شما طراحی نشده است.

محافظ بویل اند بایت: این نوع از محافظ با ساختار جالب خود دقیقا سایز دندان های شما می شود. به این صورت که قالب آن را از داروخانه تهیه می کنید و در منزل در درون ظرف آبی که جوش آمده قرار می دهید و مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه صبر می کنید و بعد از آب جوش خارج می کنید و صبر می کنید تا دمای آن به حد قابل تحمل برسد و بعد درون دهان قرار می دهید و 30 ثانیه محکم فشار میدهید و سپس از دهان خارج کرده و زیر آب سرد می گذارید. اگر با قالب به دست امده احساس راحتی نداشتید می توانید دوباره این مراحل را طی کنید تا قالب مورد دلخواه خود را به دست آورید.

محافظ دندان سفارشی: این نوع محافظ تنها نوعی است که به صورت سفارشی در کلینیک های تخصصی ارتودنسی برای هر شخص تهیه می شوند. محافظ های دندان سفارشی موثرترین محافظ دندانها و غالبا راحت ترین آنهاست. معمولا این نوع محافظ ها در طول درمان نیاز به تعویض دارند و بیمار ممکن است چند بار نیاز به قالبگیری مجدد داشته باشد تا کاملا با محافظ خود احساس راحتی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید