ارتودنسی در کودکان چگونه است؟

ارتودنسی در کودکان 

ارتودنسی در واقع ردیف کردن دندان‌ها به منظور زیبایی آنها است. بهترین زمان برای انجام درمان ارتودنسی در زمان کودکی است. بیشتر متخصصان ارتودنسی دلایل زیادی را می‌آورند که ارتودنسی در زمان کودکی نتایج بهتری برای بیمار دارد. ناهنجاری‌ها و اختلالات دندانی ممکن است عوامل ارثی داشته باشد. برای رفع این مشکلات دلیلی جز درمان ارتودنسی وجود ندارد. خیلی از والدین بر این تصور هستند که ممکن است این مشکلات خود به خود رفع شوند، ولی این احتمال وجود ندارد.

والدین موظف هستند کودک 7 ساله خود را برای معاینه نزد ارتودنتیست ببرند. در این زمان رشد فک هنوز ادامه دارد و درمان در زمان کمتر انجام می‌شود. دندانپزشک متخصص از این رشد در جهت جا به جایی و حرکت دندان‌ها بهره می‌برد. احتمال موفقیت این درمان بعد از کامل شدن رشد و شکل گرفتن ساختمان صورت هم زمان با هم بیشتر است.

چرا کودکان باید برای ارتودنسی مراجعه کنند؟

اهمیت قائل شدن برای دندان‌های شیری از دلایل مهم مراجعه به دندانپزشک کودکان است. کودکان همان طور که اشاره کردیم به ناهنجاری‌های دندانی و فکی دچار می‌شوند. ناهنجاری‌هایی مثل کجی دندان‌ها، اختلال در هم پوشانی دندان‌ها، به هم فشردگی دندان‌ها و قرار نگرفتن درست فکین روی هم از مهم‌ترین دلایلی‌ هستند که کودکان را ترغیب به انجام این درمان می‌کند.

آنها ممکن است با مشکلاتی مانند اختلال در جویدن و بلع و همچنین در گفتار و ادای کلمات مواجه شوند و از همه مهم‌تر در تنفس مشکل داشته باشند. درنهایت نیز پوسیدگی دندان‌ها از دیگر گرفتاری‌هایی است که بسیار باید مراقب بود تا در پی این اختلالات بروز نکنند.

عادت غلط مکیدن انگشت نیز از دیگر مواردی است که باید توسط دندانپزشک تحت نظر و درمان قرار گیرد. همچنین، برخی کودکان عادت دارند زبان خود را به سمت جلوی دهان و دندان فشار دهند که مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

  آیا ارتودنسی متحرک برای من مناسب است؟

ارتودنسی کودکان چطور انجام می‌شود؟

در ابتدا دندان‌های کودک مورد معاینه قرار می‌گیرد و رادیوگرافی در زمانی که احتمال وجود دندان نهفته می‌رود، به طور قطع باید انجام شود تا تشخیص درست برای روند درمان برای کودک داده شود.

سپس ارتودنتیست با فشار ماده‌ای خمیر مانند به دندان‌های فک بالا و پایین از آنها یک قالب تهیه می‌کند. وقتی قالب در بیرون دهان، خشک و سفت شد، الگویی از دندان‌های کودک به دست می‌آید که می‌تواند در نحوه تصمیم گیری برای درمان دندانپزشک را یاری کند.

مهم‌ترین ویژگی پزشکی که با کودکان کار می‌کند این است که طرز رفتار و مدارا کردن با آنها را بداند. بیشتر بچه‌ها به دلیل الگوهای غلط رفتاری یا سن کم ممکن است از دندانپزشکی ترس داشته باشند که در این مورد دندانپزشک موظف است از ترفندهایی برای کاهش ترس آنها استفاده کند.

یکی از کارها شاد کردن محیط دندانپزشکی با استفاده از رنگ‌ها و چیزهایی است که کودکان به آنها علاقه دارند. همچنین، برای ارتودنسی کودکان از براکت‌های رنگی استفاده می‌شود.

علاوه بر براکت‌ها و سیم‌ها، ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که برای تکمیل درمان و رسیدن به نتیجه درمان به وسایل دیگری مانند هدگیر نیز نیاز دارد. وسایلی که برای کودکان در نظر گرفته می‌شوند با این پیش بینی هستند که کودکان کمترین همکاری را در درمان خواهند داشت.

مدت زمان درمان ارتودنسی در کودکان به میزان مشکلات آنها وابسته است. بعد از پایان درمان که در مواردی ممکن است تا ۲ سال طول بکشد، استفاده از قالب نگهدارنده کوچک برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ها توصیه می‌شود.

البته یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در روند و طول درمان، نحوه مراقبت از براکت‌ها و دیگر وسایل است. مسواک زدن بعد از غذا و استفاده از نخ دندان باید به کودک آموزش داده شود. در این موارد این والدین هستند که باید کودکان را کمک کنند تا از پوسیدگی‌های احتمالی پیشگیری شود. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید