ارتودنسی در سنین بالا چگونه انجام می‌پذیرد؟

ارتودنسی در سنین بالا چگونه انجام می‌پذیرد؟

آیا امکان درمان ارتودنسی در سنین بالا وجود دارد؟

داشتن دندان‌های ردیف در هر سن و سالی که باشید لبخند شما را زیباتر می‌کند و چهره شما را زیباتر جلوه می‌دهد. چهره افراد مسن نیز با لبخند زیبا و دندان‌های ردیف دوست‌داشتنی‌تر و در ذهن ماندگاتر است، البته اگر دندان‌های خود را سالم نگه داشته و دندان مصنوعی را جایگزین آنها نکرده باشند.

درمان ارتودنسی مناسب‌ترین راه مرتب کردن بی‌نظمی دندان‌ها در هر سنی است. یکی از نکات مورد توجه این است که افراد اطلاعات چندانی درباره سن ارتودنسی ندارند. در گذشته ارتودنسی معمولاً روی دندان کودکان انجام می‌شد. ولی امروزه مشخص شده است که دندان‌ها در هر سنی ممکن است حرکت کنند و شیوه حرکت دادن‌ها آنها در تمام رده‌های سنی یکسان است.

ارتودنسی در افراد با سن بالا

اگر لثه سلامت باشد، در هر سنی حتی در افراد مسن می‌توان برای درمان اقدام کرد. درمان در افراد با سن بالا ممکن است با خطرات و محدودیت‌هایی همراه باشد که تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند آن را ارزیابی کند و تشخیص دهد.

گاهی ناهنجاری‌های خفیف در فک افراد با سن بالا فقط با درمان ارتودنسی برطرف می‌شوند. در مواردی که ناهنجاری شدید باشد، علاوه بر ارتودنسی به جراحی فک نیز نیاز است. در این موارد ابتدا طی 6 تا 12 ماه تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند و پس از مرتب شدن دندان‌ها جراحی فک انجام می‌شود.

برای اینکه متوجه شویم لثه دچار بیماری است یا خیر می‌توانیم با ماساژ ملایم لثه‌ها با یک مسواک نرم یا نخ دندان متوجه شد لثه‌ها خونریزی می‌کنند یا نه. اگر لثه‌ها خونریزی داشتند، ابتدا باید به یک متخصص لثه مراجعه کنید. هر نوع انحراف دندان‌ها از موقعیت طبیعی باعث ایجاد اختلالاتی می‌شود که می‌توان با درمان ارتودنسی دندان‌ها را سر جای خود برگرداند. ارتودنسی تنها به ردیف کردن دندان‌ها محدود نیست و با آن می‌توان استخوان‌های فک بالا و پایین را هدایت کرد.

یک متخصص ارتودنسی باید با استفاده از روش‌های جدید و جراحی در افراد مسن بین اجزای صورت هماهنگی برقرار کند. ردیف شدن دندان‌ها علاوه بر زیبایی، به بهبود صحبت کردن، جویدن و کاهش استرس‌های روانی نیز منجر خواهد شد.

ارتودنسی در سنین بالا چگونه انجام می‌پذیرد؟  ارتودنسی در سنین بالا چگونه انجام می‌پذیرد؟

ارتودنسی و مرتب شدن دندان‌ها و تغییر ظاهر در فرد، موجب بالا رفتن اعتماد به نفس این افراد می‌شود. درضمن، ممکن است نامرتب بودن و روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها و فک بالا و پایین سبب از میان رفتن استخوان و لثه و سایش بین دندان‌ها و حتی گاهی سردرد یا مشکلات مفصلی شوند. در صورت وجود این نشانه‌ها بهتر است سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.

بعضی افراد به دلیل مراقبت درست از دندان‌ها یا داشتن جنس خوب دندان حتی تا 50 سالگی هم پیش می‌آید که  دندان‌های سالم دارند و این افراد با داشتن لثه‌های سالم می‌توانند برای ردیف کردن دندان‌ها ارتودنسی انجام دهند و از مزایای آن سود ببرند.

البته باید این نکته را مد نظر داشت که با بالا رفتن سن استخوان‌ها محکم‌تر می‌شوند و ریشه‌ دندان‌‌ها شکل پیدا می‌کنند. به این ترتیب، جابه‌جایی دندان‌ها در دهان سخت‌تر صورت می‌گیرد و این عوامل باعث می‌شوند که طول مدت درمان بیشتر و نتیجه دلخواه در طولانی‌مدت حاصل ‌شود.

از مزایای ارتودنسی در سنین پایین این است که دندان‌ها به‌آسانی جابه‌جا می‌شوند و طول مدت درمان کوتاه‌تر خواهد بود و ریشه‌های دندان‌ها هم کمتر دچار آسیب می‌شوند. اگر به فکر بالا بردن اعتماد به نفس کودک خود هستید و او دندان‌های نامرتبی دارد، بهتر است هرچه زودتر برای درمان آنها اقدام کنید. اگر ارتودنسی در سنین پایین انجام شود، فضای کافی برای رشد دندان‌ها به وجود خواهد آمد و همچنین از طریق هدایت رشد دندان‌ها می‌توان از همان ابتدای کودکی در چهره تناسب ایجاد کرد. به علاوه ریسک شکستن دندان‌ها کم می‌شود و احتمال نیاز به جراحی نیز کاهش می‌یابد.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «ارتودنسی در سنین بالا چگونه انجام می‌پذیرد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید