آیا درمان ارتودنسی پایدار است؟

دندان‌های زیبا و مرتب علاوه بر تأثیرگذاری بر چهره به داشتن لبخندی جذاب و گیرا کمک می‌کند. در مقابل دندان‌های نامرتب، با فاصله و یا بد رنگ از زیبایی چهره و لبخند می‌کاهد و می‌تواند تأثیرات منفی بر اعتماد به نفس افراد داشته باشد.  نکته اینجاست که نامرتبی دندان‌ها تنها چهره و اعتماد به نفس را هدف قرار نمی‌گیرند. بلکه با ایجاد اختلال در کارکرد دندان‌ها، مشکلات عدیده‌ای را در جویدن، بلع و هضم غذا به وجود خواهد آورد که این مسئله موجب تأثیرات منفی بر دستگاه‌های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش خواهد شد.  

برای اینکه بتوان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد، باید از درمان ارتودنسی کمک گرفت. با این درمان می‌توان چیدمانی ایده آل و متناسب برای دندان‌های فک بالا و پایین به وجود آورد و بدین ترتیب به عملکرد دندان‌ها، جویدن، بلع و هضم سامان بخشید.

آیا مشکلات دهان و دندان با ارتودنسی رفع می‌شود؟

آیا می‌توان با کمک درمان ارتودنسی به تمامی مشکلات دهان و دندان پایان داد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که: به طور معمول درمان ارتودنسی با نتایج موفقیت آمیز همراه است و اکثر بیماران از نتایج دائمی ان رضایت دارند. البته ناگفته نماند که این درمان پایدار به میزان قابل توجهی به مهارت و دانش ارتودنتیست و همچنین همکاری بیمار مربوط می‌شود.  در صورتی که بیمار در طول درمان به توصیه‌های متخصص ارتودنسی توجه ویژه داشته باشد و از نگهدارنده ها کمک بگیرد، می‌تواند ریسک درمان را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از بازگشت مشکلات ارتودنسی پس از درمان هراس دارید، باید این را بگوییم: در صورتی که در انتخاب متخصص ارتودنسی خود وسواس به خرج دهید و به توصیه‌های وی توجه داشته باشید، ریسک این درمان به کمتر از 5 درصد خواهد رسید.

مشکلات ارتودنسی در چه حالت‌هایی باز می‌گردند؟

اگرچه بازگشت مشکلات ارتودنسی در حالت معمول کمتر از  5 درصد است، اما می‌تواند در این درصد اندک نیز در حالت‌های مختلفی بروز پیدا کند. این مشکلات عبارتند از:

  • به وجود آمدن فضای باز در میان دندان‌های کشیده شده
  • بازگشت حالت کجی و نامرتبی دندان‌ها
  • بازگشت بیماری ها و مشکلات فکی

به وجود آمدن فضای باز در میان دندان‌های کشیده شده پس از درمان چگونه است؟

ممکن است برخی از بیماران پس از درمان به فضای خالی به وجود آمده مابین دندان‌هایشان پی ببرند. این مسئله که از کشیدن دندان‌ها نشات می‌گیرد، یکی از مشکلات ارتودنسی پس از درمان به شمار می‌رود. متخصص ارتودنسی برای درمان این مشکل اندازه دندان‌های بیمار و همچنین میزان فضای باز به وجود آمده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری می‌نماید. این تصمیم گیری می‌تواند شامل بازسازی اندازه طبیعی دندان‌ها و یا شروع درمانی جدید باشد.

بازگشت حالت کجی و نامرتبی دندان‌ها پس از درمان ارتودنسی

تعداد زیادی از بیماران از بازگشت حالت نامرتبی و کجی دندان‌ها پس از درمان هراس دارند. به‌طورکلی این دست از مشکلات در اکثر  بیماران در سال‌های پس از درمان دیده نمی‌شود. اما در تعداد محدودی از بیماران این مشکلات پس از گذشت 6 ماه از درمان ظاهر می‌شود.

سؤال اینجاست که بازگشت نامرتبی دندان‌ها چه ریشه‌ای دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت: عمدتاً این مشکل به تصمیم متخصص ارتودنسی باز می‌گردد. در صورتی که ارتودنتیست بخواهد از دندان‌ها و زیبایی هرچه تمام تر آنها محافظت کند، به بیمار پیشنهاد می‌دهد که درمان را بدون کشیدن دندان‌ها برنامه ریزی نماید. لذا در صورتی که این پیشنهاد کارساز باشد، بیمار با کمترین میزان آسیب به بهترین نتیجه خواهد رسید. البته متخصص ارتودنسی موظف است که پیش از طرح ریزی درمان بیمار را از عواقب این کار آگاه سازد و به وی اطلاع دهد در صورت بازگشت نامرتبی دندان‌ها پس از ارتودنسی، درمان مجددی را در نظر خواهد گرفت. در صورتی که بیمار با تصمیم متخصص ارتودنسی موافق باشد، می‌توان به امید بهترین نتیجه، درمان کم عارضه ای را آغاز کرد.

بازگشت بیماری ها و مشکلات فکی پس از درمان ارتودنسی چگونه است؟

توصیه ما این است که هیچ گاه درمان ارتودنسی پیش و یا در حین بلوغ انجام نشود. زیرا در چنین حالتی ریسک درمان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. حتی در صورتی که در این دوره درمان در نزد کار بلدترین متخصصان نیز انجام شود، امکان بازگشت مشکلات فکی وجود خواهد داشت.

لذا به والدین توصیه می‌شود در زمان درمان فرزندان دلبندشان به توصیه‌ها و هشدارهای متخصص ارتودنسی دقت نمایند و در صورت امکان درمان را تا به اتمام رسیدن دوران بلوغ به تعویق بیندازند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید