آیا با وجود عصب کشی دندان‌ها می‌توان اقدام به درمان ارتودنسی کرد؟

آیا با وجود عصب کشی دندان‌ها می‌توان اقدام به درمان ارتودنسی کرد؟

انجام ارتودنسی با وجود دندان عصب کشی شده امکان پذیر است؟

عصب کشی دندان در واقع درمان ریشه دندان است. بیشتر افراد در اثر عوامل مختلفی مجبور می‌شوند دندان‌های خود را عصب کشی کنند. بنابراین، کمتر کسی است که دندان عصب کشی شده در دهان خود نداشته باشد. افرادی هم که برای ارتودنسی اقدام می‌کنند، دندان عصب کشی دارند. این افراد پیش از ارتودنسی این سؤال برایشان مطرح می‌شود که با وجود این دندان‌ها می‌توانند دندان خود را عصب کشی کنند؟

در زمان معاینه دندان‌ها و مشاوره پیش از درمان ارتودنسی، دندانپزشک متخصص تمام توضیحات را به بیمار خواهد داد و در صورت داشتن عوارض آن را بیان خواهد کرد و چگونگی تأثیر براکت‌ها و وسایل ارتودنسی را روی دندان‌های عصب کشی در نظر خواهد داشت.

آیا با وجود عصب کشی دندان‌ها می‌توان اقدام به درمان ارتودنسی کرد؟ آیا با وجود عصب کشی دندان‌ها می‌توان اقدام به درمان ارتودنسی کرد؟

تأثیر براکت‌های ارتودنسی بر روی عصب کشی دندان‌ها  

بیماران تحت درمان ارتودنسی نباید نگران دندان‌های عصب کشی شده باشند، زیرا این کار امکان پذیر است و مانعی برای درمان محسوب نمی‌شود. البته به این شرط که دندان‌ها درد و علائمی مانند ترشح یا لقی نداشته باشند که در این صورت این موارد پیش از شروع ارتودنسی باید رفع شوند.

البته ارتودنتیست دندان‌ها را پیش از درمان از هر نظر مورد معاینه قرار می‌دهد و در صورتی که احساس کند که دندان به عصب کشی نیاز دارد فرد را به متخصص ارجاع می‌دهد. حتی در برخی موارد این احتمال وجود دارد که عصب کشی دندان کامل انجام نشود، اما با تشخیص ارتودنتیست درمان ارتودنسی را برای او شروع کند.

برخی معتقد هستند که با انجام عصب کشی دندان‌ ضعیف می‌شود و تحمل فشار براکت‌های ارتودنسی را نخواهد داشت. اما این مسئله تأثیری روی دندان‌ها نخواهد داشت و افراد می‌توانند بدون نگرانی برای ارتودنسی اقدام کنند.

البته در مواردی که ارتودنتیست تشخیص دهد و لازم به نظر برسد، از براکت‌های مخصوص و طراحی شده که دندان‌ها را به خوبی جا به جا کند استفاده می‌شود.

حتی با وجود براکت‌ روی دندان‌ها هم کار عصب کشی قابل انجام است. در واقع براکت‌ها روی دندان‌ها هستند و تنها کارشان حرکت دادن دندان‌‌ها و منظم کردن دندان‌ها است و با کارهایی که در داخل دندان انجام می‌شود کاری ندارند و تداخلی به وجود نخواهد آمد. البته به نوع براکت‌هایی که روی دندان‌ها وجود دارند نیز بستگی دارد که در زمان عصب کشی دندانپزشک می‌تواند براکت‌ را از دهان خارج کند.

اما به طور کلی می‌توان گفت انجام عصب کشی دندان‌ها پیش، در حین و پس از ارتودنسی و کار گذاشتن براکت‌ها انجام پذیر است.

مورد دیگری که بیمار متقاضی ارتودنسی باید به آن توجه داشته باشند این است که گاهی در طی درمان ارتودنسی در اثر رعایت نکردن بهداشت ممکن است دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند. به همین دلیل در حین ارتودنسی درمان‌های دیگر نیز برای فرد باید انجام شود.

در هر صورت درست است که ارتودنسی در بیشتر موارد با هدف زیبایی انجام می‌شود، اما هیچ فرد متخصصی زیبایی را به سلامت دندان‌ها ترجیح نخواهد داد و مهم‌ترین مسئله حفظ سلامتی دندان‌ها در درجه اول است که به طور قطع باید مد نظر قرار بگیرد.

در چه مواردی از براکت روی دندان عصب کشی استفاده نمی‌شود؟

در برخی موارد خاص هم وجود دارد که ارتودنتیست با معاینه و بررسی‌ها تشخیص دهد که وجود براکت‌ها روی دندان‌ها ممکن است موجب شکستن دندان شود. در صورت شکننده بودن دندان عصب کشی شده، ارتودنتیست پیشنهاد دیگری به بیمار می‌دهد. به این ترتیب که با به کار بردن حلقه‌هایی به نام بند که دندان را در بر می‌گیرد، کار حرکت دندان‌ها و نظم بخشیدن به آنها را انجام می‌دهد. در واقع این شیوه درمان هم نوعی ارتودنسی است که بدون براکت انجام می‌شود. تشخیص این موارد بسیار تخصصی است و تنها متخصصان صلاحیت آن را دارند درباره آن تصمیم بگیرند.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید