آیا ارتودنسی متحرک برای من مناسب است؟

آیا ارتودنسی متحرک برای من مناسب است؟

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی دارای انواع مختلفی است. ارتودنسی متحرک و ثابت دو دسته اصلی دستگاه‌های ارتودنسی هستند. هر کدام از این دو نوع دستگاه دارای مزایا و معایبی هستند که با تشخیص ارتودنتیست برای فرد تجویز می‌شوند. اگر فرد می‌خواهد از درمان ارتودنسی نتیجه مطلوب بگیرد، باید به دستورات و پیشنهادات دندانپزشک معالج خود به خوبی گوش دهد.

آیا ارتودنسی متحرک برای من مناسب است؟  آیا ارتودنسی متحرک برای من مناسب است؟

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک از یک صفحه پلاستیکی با سیم تشکیل شده است که دندان را با فشار ملایم و کم کم حرکت می‌دهد. ارتودنسی متحرک دستگاهی است که بیمار می‌تواند آن را خودش از دهان خارج کند، برعکس ارتودنسی ثابت که تنها ارتودنتیست می‌تواند آن را نصب کند و بردارد.

بیمار می‌تواند ارتودنسی متحرک را در مواقعی مانند غذا خوردن از دهان خود در بیاورد و دوباره آن را سر جایش بگذارد. به دلیل دسترسی که بیمار به دستگاه ارتودنسی دارد، نقش او در درمان بیشتر از ارتودنسی ثابت است. ارتودنسی متحرک را در مواردی که نیاز به اصلاح جزئی فک و دندان است تجویز می‌کنند. ممکن است این دستگاه برای هر دو فک یا فقط فک بالایی استفاده شود.

یکی از مزایای مهم ارتودنسی متحرک آسان بودن رعایت بهداشت دهان و دندان با وجود آنها است. زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و عفونت با ارتودنسی ثابت وجود دارد. در زمان مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می‌توان آن را از دهان بیرون آورد.

طول درمان با این ارتودنسی نیز کوتاه‌تر از ثابت است. حداقل زمان برای گرفتن نتیجه از ارتودنسی متحرک 6 ماه است، البته زمان دقیق آن تنها توسط ارتودنتیست قابل تشخیص است. گاهی نیز ممکن است بیمار بعد از پایان دوره درمان با ارتودنسی ثابت برای تکمیل مجبور به استفاده از ارتودنسی متحرک شود تا دندان‌ها دوباره حرکت نکنند.

ارتودنسی متحرک برای چه افرادی مناسب است؟

ارتودنسی متحرک برای تمام گروه‌های سنی مناسب است، اما برای همه قابل تجویز نیست. وقتی فردی برای ارتودنسی نزد ارتودنتیست می‌رود، در جلسه مشاوره برای او تمام گزینه‌های انتخابی و درمان‌ها توضیح داده خواهد شد. اگر ارتودنسی متحرک مناسب او باشد، پزشک توضیحات آن را خواهد داد.

بیشترین استفاده از ارتودنسی متحرک برای حرکت دادن افقی دندان‌ها است؛ یعنی به طرف چپ یا راست. اما افرادی که نیاز به چرخش دندان‌ها به داخل یا خارج دارند، با این پلاک‌ها به نتیجه نمی‌رسند. همچنین افرادی که اختلالات شدید فک یا ازدحام زیاد در دندان‌های خود دارند و بی نظمی دندان‌ها بسیار زیاد است، باید از ارتودنسی ثابت استفاده کنند. زیرا ارتودنسی ثابت کنترل بیشتری روی حرکت دندان‌ها دارد.

ارتودنسی متحرک بیشتر برای افرادی که فک بالای آنها مشکل دارد تجویز می‌شود. افرادی که سن پایین دارند یعنی زیر 14 سال هستند و هنوز فک به اندازه کافی رشد نداشته است، ارتودنتیست می‌تواند از همین پدیده رشد فک برای درمان اختلالات استفاده کند. خیلی از نواقص و مشکلات فکی و دندانی در سنین پایین با هزینه و دردسر کمتر و بدون جراحی درمان پذیر هستند. همه افراد بالای 7 سال می‌توانند به طور متوسط 6 تا 9 ماه از ارتودنسی متحرک استفاده کنند.

مراقبت از ارتودنسی متحرک

پلاک‌های ارتودنسی متحرک خیلی ظریف هستند و به مراقبت نیاز دارند، زیرا ممکن است در اثر بی‌مبالاتی آسیب ببینند. وقتی پلاک متحرک روی دندان‌ها است باید از خوردن غذاهای سفت و چسبناک و خیلی شیرین خودداری شود. برای تمیز کردن پلاک‌ها نباید آنها را در آب جوش گذاشت ممکن است پلاستیک آن ذوب شود. برای تمیز کردن پلاک‌ها کافی است هفته‌ای یک بار آنها را داخل محلول شستشو قرار دهید. استفاده از مسواک و نخ دندان نیز به طور حتم دو بار در روز ضروری است. همان طور که گفتیم فردی که ارتودنسی متحرک دارد، باید به طور جدی توصیه‌های پزشک را اجرا کند تا بتواند در پایان دوره درمان به نتیجه برسد.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید