آشنایی با رایج‌ترین عارضه‌های ارتودنسی

رایج‌ترین عارضه‌های ارتودنسی کدامند؟

ارتودنسی یکی از شیوه‌های درمانی است که به دلیل طولانی بودن دوره آن این ذهنیت را در افراد ایجاد می‌کند که عارضه‌هایی را ایجاد خواهد کرد. به دلیل وجود این تفکر که قرار است یک دستگاه روی دندان‌ها قرار بگیرد، حتماً به مراقبت‌های ویژه نیاز دارد که ممکن است در غیر این صورت عارضه‌هایی ایجاد خواهد شد و فرد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. اما خود درمان ارتودنسی به خودی خود عوارضی ندارد، اما عواملی هستند که در طی درمان عوارضی را در فرد به وجود می‌آورند که گاهی برخی از آنها غیر قابل جبران نیز هستند.

ایجاد عارضه‌های ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در به وجود آوردن عارضه‌ها در طول درمان ارتودنسی به مهارت ارتودنتیست وابسته است. اگر دندانپزشک در این حیطه تخصص نداشته باشد، ممکن است در مرحله تشخیص و حین درمان و توضیح مراقبت‌های ویژه دچار خطا شود. به طور قطع، این خطاها عارضه‌هایی را برای افراد به وجود خواهد آورد که گاهی جبران ناپذیر هستند.

این خطاها به ناتوانی ارتودنتیست در خواسته‌های بیمار، کشیدن نادرست دندان، به هم خوردن نیم رخ بیمار، پوسیدگی دندان‌ها، ایجاد بیماری‌های لثه و کوتاه شدن ریشه دندان‌ها منجر خواهد شد. حتی در برخی موارد ممکن است فرد به جراحی فک نیز نیاز داشته باشد. در اولین مرحله فرد باید بتواند خواسته خود را به طور کامل و واضح برای ارتودنتیست توضیح دهد. متخصص نیز اگر نمی‌تواند آنها را برآورده کند، باید در ابتدای کار نداشتن مهارت خود را اعلام کند.

آشنایی با رایج‌ترین عارضه‌های ارتودنسی  آشنایی با رایج‌ترین عارضه‌های ارتودنسی

یکی از نگرانی‌هایی که در این درمان وجود دارد ایجاد پوسیدگی دندان و همچنین بیماری‌های لثه است. با بودن وسایل و براکت‌های ارتودنسی روی دندان‌ها ممکن است در زمان غذا خوردن قطعاتی به حاشیه آنها گیر کند. این وسایل ممکن است جایگاه باکتر‌ی‌ها شود. به این ترتیب بهداشت دهان و دندان بسایر مؤثر خواهد بود. مسواک نزدن و استفاده نکردن مرتب از نخ دندان و برس بین دندان‌ها در بیماران دارای ارتودنسی موجب بروز پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه یا تغییر رنگ آنها خواهد شد.

یکی دیگر از نگرانی‌ها که ممکن است افراد را به خود مشغول کند، پوسیدگی زیر وسایل ارتودنسی است. اما این مشکل اصلاً وجود ندارد و باقی مانده غذاها فقط اطراف براکت‌ها جمع می‌شوند و رعایت نکردن بهداشت خطر پوسیدگی را در همین ناحیه به وجود می‌آورد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک ارتودنتیست باید انجام دهد که از ایجاد عارضه‌ها پیشگیری کند یاد دادن اصول بهداشت دهان و دندان است. اگر بهداشت درست رعایت نشود، اولین علامت آن این است که در زمان مسواک زدن در کنار لثه‌ها خونریزی اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از عارضه‌ها که در درمان ارتودنسی ممکن است ایجاد شود مشکل کوتاه شدن طول ریشه‌ها است که البته احتمال خیلی کمی دارد. حرکت دندان‌ها در استخوان با توجه به مکانیزم تحلیل استخوان ایجاد می‌شود که در این پروسه احتمال دارد که قطعات میکروسکوپیک ریشه هم برداشته شوند که دوباره ساخته خواهند شد.

بین درمان ارتودنسی و ایجاد یا رفع مشکلات فکی هیچ ارتباطی نیست. در بیمارانی که در ابتدای درمان مشکلات فکی هستند، درمان ارتودنسی موجب بهبود آنها می‌شود، اما به تنهایی کافی نخواهد بود و به درمان‌های دیگر نیز نیاز است.

به طور معمول درمان ارتودنسی 18 تا 24 ماه است. اما ممکن است به دلایلی این دوره تغییر کند. در اثر همکاری نکردن بیمار با پزشک و آسیب دیدن وسایل ممکن است بیمار مجبور باشد زمان بیشتری تحت درمان باشد.

در کل، می‌توان گفت با مراجعه به یک ارتودنتیست که تخصص کافی را در درمان ارتودنسی داشته باشد و توصیه‌های لازم را در زمینه رعایت بهداشت بدهد، مشکل و عارضه خاصی برای بیشتر بیماران پیش نخواهد آمد و دوره را به خوبی پشت سر خواهند گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید