آشنایی با درمان‌های اورژانس ارتودنسی

اورژانس ارتودنسی

درمان اورژانسی به این معنا است که مشکلی برای فرد پیش بیاید که سریع مجبور باشد برای رفع آن اقدام کند. اگر شما از بیماران تحت درمان ارتودنسی هستید و مجبورید وسایل و براکت‌های ارتودنسی را در دهان خود داشته باشید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. در هر صورت براکت‌ها یک وسیله اضافی هستند که تا فرد به وجود آنها در دهان خود عادت کند به زمان نیاز دارد.

برخی از مشکلات ممکن است طوری باشند که بتوان تا وقت تعیین شده بعدی برای مراجعه آن را تحمل کرد، اما در مواردی هم آسیب‌ها جدی هستند و عواقب بدی را به همراه خواهند داشت. ایجاد درد و ناراحتی نیز از عوامل مهمی هستند که مراجعه بیمار را تسریع می‌کنند.

  

حوادث، مهم‌ترین دلیل مراجعات اورژانسی

اگر بیمار تحت درمان ارتودنسی در اثر حادثه یا تصادف به فک و دندان‌های او آسیب وارد شود باید هر چه سریع‌تر به دکتر معالج خود مراجعه کند. البته ممکن است در زمان تصادف قسمت‌های دیگر بدن نیز آسیب دیده باشد. می‌تواند در زمان مراجعه برای درمان، تلفنی با مطب دندانپزشک در تماس باشد و از او برای انجام اقدامات لازم کمک بگیرد. احتمال ایجاد حوادث برای کودکان و نوجوانان بیشتر است که والدین باید مراقب آنها باشند.

در روزهای ابتدایی بیمار با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد؟

  • ایجاد حساسیت و وجود درد در دندان‌ها

درمان: وجود درد در روزهای اول درمان ارتودنسی کاملاً طبیعی است. در حالت معمول این درد تا دو روز دوام خواهد داشت و بعد کم کم بر طرف می‌شود. اگر درد خارج از تحمل شود، می‌توان آن را با استفاده از قرص‌های مسکن آرام کرد.

  • زخم شدن دهان

درمان: ممکن است در روزهای ابتدایی در اثر تماس براکت‌ها با دهان زخم‌هایی در داخل لب یا گونه‌ها ایجاد شود. بافت داخل دهان توانایی تطابق با براکت‌ها را ندارد، اما کم کم مقاوم می‌شود و خود را با آنها وفق می‌دهد. برای کاهش درد باید در محل تماس از موم یا پنبه استفاده کرد. زخم‌ها چند روز بعد التیام می‌یابند. از خوردن غذاهای تند و ترش که تحریک کننده هستند خودداری شود. استفاده از دهان شویه یکی از راه‌های درمان این زخم‌ها است. اما اگر با هیچ کدام از این شیوه‌ها زخم‌ها خوب نشوند، باید برای معالجه به مطب رفت. 

اقدام لازم برای رفع مشکلات براکت‌ها و وسایل ارتودنسی

  • شکستن و لق شدن براکت‌ها

درمان: اگر این مشکل برای شما درد و ناراحتی ایجاد کند باید برای مراجعه اورژانسی با مطب تماس بگیرید. اگر اتصال براکت با سیم قطع نشده باشد، با آن کاری نداشته باشید و اگر لازم شد روی آن را با موم بپوشانید. در صورت خارج شدن براکت‌ها باید اورژانسی به مطب مراجعه شود.

  • لق شدن بندهای براکت‌ها

درمان: اگر لازم باشد برای چسباندن بندها باید به مطب مراجعه شود. وجود درد یکی از مواردی است که شما را مجبور به مراجعه نا به هنگام می‌کند. اگر بند به طور کامل از روی دندان جدا شده باشد، هر چه زودتر باید برای ویزیت وقت گرفت.

  • گم کردن کش دور براکت

درمان: گم شدن یک یا دو کش براکت مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد و بیمار می‌تواند تا مراجعه بعدی صبر کند. اما در صورتی که این تعداد از دو کش بیشتر شود، باید برای مراجعه زودتر از موعد اقدام شود.

  • بیرون آمدن سیم‌های فلزی اطراف براکت‌ها

درمان: گاهی سیم‌های فلزی نازک هستند و ممکن است تغییر شکل بدهند. این تغییر با درد و ناراحتی برای بیمار همراه خواهد بود. اگر نتوانستید سیم را به سر جای خود برگردانید، روی آن موم بگذارید و به مطب مراجعه کنید.

  • بیرون آمدن سیم ارتودنسی

درمان: بعضی سیم‌های ارتودنسی انعطاف پذیرند و ممکن است از روی براکت‌ها در بیایند. در صورتی که انتهای سیم از داخل دستگاه بیرون بزند، می‌توان با استفاده از پنس یا موچین آن را به سر جایش برگرداند. اگر هم نتوانستید این کار را انجام دهید، با استفاده از موم روی آن را بپوشانید و با مطب تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید