چه کسانی نیاز به درمان ارتودنسی دارند؟

ضرورت انجام ارتودنسی

همان طور که همه می دانیم، دندان ها سهم بسیار زیادی در لبخند و چهره اشخاص دارند؛ از همین رو داشتن دندان هایی زیبا، سفید و مرتب تصویری دلنشین را از ما در ذهن اطرافیان حک می کند.

عدم زیبایی دندان ها و مشکلات فکی و دهانی از جمله شایع ترین اختلالاتی است که بیماران به منظور درمان آن، به متخصصین ارتودنسی مراجعه می نمایند. افتادن دندان های شیری پیش از موعد مقرر، افتادن دندان ها بر اثر سانحه و تصادف، نامرتبی دندان ها و… از مهم ترین اختلالات دهان و دندان به حساب می آیند که باید با مشورت و تجربه متخصص رفع شود. در ادامه مقاله شایع ترین علل ناهنجاری های دهان که منجر به انجام ارتودنسی می شود را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.

پیش آمدگی دندان های موجود در فک بالایی در مقایسه با دندان های فک پایین از اختلالاتی است که با درمان ارتودنسی رفع می شود. در بیماران مبتلا به این اختلال، فک بالا کمی جلوتر از فک پایین قرار گرفته است که این عارضه ضمن مغایر بودن با موارد زیبایی شناسی، آسیب پذیری دندان های فک بالا را به میزان چشم گیری افزایش می دهد.

پیش آمدگی فک پایین در مقایسه با فک بالا را می توان از دیگراختلالات دهان و دندانی دانست که می توان پس از مشورت با یک متخصص ارتودنسی جهت درمان اقدام نمود.

داشتن فضای اضافی مابین دندان ها از دیگر عارضه هایی است که بر اثرمشکلاتی از قبیل: کوچکی دندان ها ،بزرگی فک ها و یا حتی تلفیقی از هردوی ان ها حاصل می شود. این اختلال نیز با مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسی قابل درمان خواهد بود.

نامرتبی و ایجاد ازدحام در خط دندان ها از دیگر مواردیست که حق داشتن لبخند زیبا را از افراد می گیرد! برای رفع این مشکل می توان پس از استفاده از تجربیات و مشورت های متخصصین حاذق در این عرصه، بهترین راه درمان را برگزید. این عارضه موجب پوسیدگی دندان ها و ایجاد ناراحتی های لثه خواهد شد. لذا توصیه می شود که خیلی زود به منظور درمان به مراکز ارتودنسی مراجعه شود.

پیدایش مشکلات عرضی در دندان ها از دیگر مواردیست که در صورت عدم توجه، منجر به ایجاد عدم قرینگی در صورت خواهد شد. در این دسته از بیماران، بخشی از دندان های فک بالا درون فک پایین جای می گیرند.

ناقرینگی دندان ها از مشکلاتی است که ضمن ایجاد لبخندی نامتقارن، روابط دندانی را نیز مختل می نماید و موجب ایجاد اشکال در جویدن غذا خواهد شد.

چه کسانی نیاز به درمان ارتودنسی دارند؟  چه کسانی نیاز به درمان ارتودنسی دارند؟

توصیه هایی به پدر و مادرها:

متخصصین ارتودنسی به مادر و پدرها توصیه می کنند تا پس از رشد و  تکمیل شدن دندان های شیری فرزندان دلبندشان، ساختار دندانی آن ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهند. کودکانی که دندان های شیری انها در مجاورت نزدیک با یکدیگر رشد کرده است و فضای خالی زیادی مابین آن ها وجود ندارد، امکان بروز نامرتبی دندانی در سنین بزرگسالی در آنها شدت می پذیرد؛ زیرا دندان های دائمی در مقایسه با دندان های شیری از اندازه بزرگتری برخوردار هستند و برای رویش، به فضای بیشتری احتیاج خواهند داشت.

از دیگر مواردی که متخصصین ارتودنسی آن را به والدین گوشزد می کنند، بررسی ساختار صورتی فرزندان است. همان طور که می دانید صورت انسان به سه قسمت به نام های: یک سوم فوقانی، یک سوم میانی و یک سوم تحنانی تقسیم می شود که بر طبق قاعده و در حالت ایده ال،  این سه قسمت باید از اندازه ای یکسان برخوردار باشند(در برخی افراد یک سوم تحتانی به نسبت دو قسمت دیگر کمی بزرگ تر است). در صورتی  که صورت کودکان از این ویژگی برخوردار نباشند، احتمال وجود اختلالات فک و صورت شدت می گیرد که در این مواقع مراجعه به متخصصین ارتودنسی امری واجب و ضروری تلقی می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید