مراقبت‌های پیش و پس از ارتودنسی

مراقبت‌های پیش و پس از ارتودنسی

چرا ارتودنتیست درمان ارتودنسی را تجویز می‌کند؟

ارتودنسی نوعی درمان اصلاحی زیبایی است که توسط ارتودنتیست برای افرادی که دچار ناهنجاری های فک و دندان هستند، تجویز می‌شود. ارتودنسی ممکن است به عنوان یک درمان قطعی و یا تکمیلی برای حل مشکلات بیمار استفاده شود، اما نکته‌ای که باید مد نظر داشت این است که درمان ارتودنسی تنها راه حل این دسته از مشکلات نیست.

یکی از مطلوبیت های درمان ارتودنسی این است که محدودیت سنی برای انجام آن وجود ندارد. این عدم محدودیت باعث می‌شود تا شروع درمان در خردسالی موجب پیشگیری از خیلی مشکلات دهانی و دندانی در نوجوانی و بزرگسالی شود.

زمانی که دانش ارتودنسی به عنوان شاخه‌ای از دندانپزشکی توسط متخصصان این رشته پایه‌گذاری شد، هیچ کس تصور نمی‌کرد که بتوان از پتانسیل های آن استفاده های زیادی در مسائل درمانی مرتبط با دهان و دندان کرد. زمانی ارتودنسی تنها کارکردهای زیبایی داشت و کسی فکر نمی‌کرد که به وسیله این درمان عملکرد دندان‌ها، تنفس و بحث تغذیه بهبود پیدا کند. امروزه با توجه به این‌که برای هیچ کدام از درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی حد و مرزی وجود ندارد، ارتودنسی نیز قادر است تا بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای، گوارشی و تنفسی را به واسطه حل ناهنجاری های دهانی و دندانی برطرف کند.

مراقبت‌های پیش و پس از ارتودنسی  مراقبت‌های پیش و پس از ارتودنسی

آیا لازم است پیش از شروع درمان ارتودنسی کارهایی انجام دهیم؟

مانند تمام درمان‌های پزشکی که در سراسر دنیا انجام می‌شوند، ارتودنسی نیاز به پیش زمینه هایی دارد که با مشورت با ارتودنتیست و به تجویز او می توان آن‌ها را انجام داد. برای این‌که بتوان عوارض درمان ارتودنسی را به حداقل رساند، باید پیش از شروع فرآیند درمان اقداماتی انجام داد. یکی از این مراقبت‌ها انجام جرمگیری دندان‌ها پیش از قرار دادن براکت‌ها است. این جرمگیری علاوه بر این‌که ظاهر و مینای دندان را تا حدودی حفاظت می‌کند، در مراقبت از لثه‌ها و جلوگیری از تحلیل رفتن آن‌ها بسیار مؤثر است.

یکی دیگر از کارهایی که پیش از درمان ارتودنسی باید انجام گیرد تا از گسترش پوسیدگی‌های دهانی جلوگیری شود، پر کردن و یا برطرف کردن پوسیدگی‌های عمیق و یا جزئی در دندان‌ها است. به دلیل این‌که ابزارهای ارتودنسی احتمال پوسیدگی را در دندان بالا می‌برند، بهتر است پیش از آن که چنین مسئله ای برای دندان‌ها پیش بیاید، مقدمات این اتفاق از بین برود تا در حین درمان شاهد حجم کمتری از پوسیدگی باشیم.

مراقبت‌های پس از درمان ارتودنسی شامل چه چیزهایی هستند؟

درمان ارتودنسی عوارضی به همراه دارد که اگر توسط یک ارتودنتیست کارآزموده انجام بگیرد، شاهد به حداقل رسیدن مشکلات و عوارض پس از درمان خواهیم بود. علاوه بر نقش ارتودنتیست، رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار و مراقبت های پس از تکمیل درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. به دلیل وضعیت خاص دندان ها و فکین، در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی و ایمنی پس از درمان ممکن است نتایج لازم برای بیمار حاصل نشود و این یعنی هدر رفتن زمان و هزینه‌ای که بیمار برای درمان پرداخته است.

یکی از مراقبت هایی که ارتودنتیست ها به صورت مادام العمر استفاده از آن را توصیه و تجویز می‌کنند، به کار بردن ریتینرها در دندان پس از اتمام درمان ارتودنسی است. این ریتینرها که در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارند، موجب جلوگیری از به هم ریختگی ردیف دندان‌ها می‌شود. البته استفاده از ریتینر در یک دوره یک تا سه ساله نیز تا حدود زیادی از بازگشت تأثیرات درمان جلوگیری می‌کند. صلاح دید ارتودنتیست در این موضوع بر همه ملاحظات ارجحیت دارد. مورد مهمی که درباره ریتینرها باید لحاظ شود، رعایت بهداشت آن‌ها است، چرا که اگر این کار انجام نشود با توجه به طولانی بودن مدت زمان قرارگیری ریتینر در دندان بیمار با پوسیدگی‌های دندانی وسیعی مواجه می‌شود. نوع ریتینر با توجه به تشخیص ارتودنتیست انتخاب می شود. این ابزارها به طور کلی در دو دسته ثابت و متحرک در بازار یافت می شوند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید