در مورد پلاک‌های ثابت ارتودنسی بیشتر بدانیم

دستگاه‌های ارتودنسی را بشناسید

امروزه اهمیت داشتن لبخندی زیبا و دلنشین تا جایی پیش رفته است که افراد با نامنظمی‌های اندک دندان هم به فکر راه چاره می افتند. ارتودنسی یک درمان ایده آل برای تمامی افرادی است که به زیبایی و سلامت دندان‌های خود می‌اندیشند. متخصص ارتودنسی با توجه به ویژگی‌های بیمار، خواسته وی و بر طبق بررسی‌های دقیق وضعیت دندان‌ها یکی از دستگاه‌های ارتودنسی را برایش در نظر می‌گیرد. دستگاه‌های ارتودنسی با وارد کردن نیرو بر دندان‌ها زمینه سازی حرکت آن‌ها را فراهم می‌سازند. البته لازم به ذکر است که این اعمال نیرو به دندان‌ها کاملاً حساب شده و بر طبق بررسی‌های دقیق ارتودنتیست انجام می‌گیرد.

به طور کلی دستگاه‌های ارتودنسی را می‌توان به 4 دسته مختلف تقسیم نمود:

  • دستگاه ثابت
  • دستگاه متحرک
  • سیستم لینگوال
  • ارتودنسی شفاف

با دستگاه ارتودنسی ثابت بیشتر آشنا شوید

بیمارانی که برای درمان خود از  دستگاه‌های ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند، نیازی ندارند تا دستگاه‌ها را در طول دوره درمان از دهانشان خارج کنند. سیم‌ها و براکت ها از اجزای اصلی دستگاه ارتودنسی ثابت به شمار می‌روند. حتماً تا کنون افرادی را در اطراف خود دیده اید که به اصطلاح عامیانه دندان‌هایشان را سیم کشیده اند. این افراد از ارتودنسی ثابت استفاده کرده اند. همان طور که گفته شد، ارتودنسی ثابت سیم‌ها و براکت ها را شامل می‌شود. براکت ها همان قطعه‌های ریزی هستند که ارتودنتیست با استفاده از چسب‌های به خصوص بر سطح دندان‌ها می‌چسباند. عموماً براکت ها از جنس فلز هستند. اما در صورتی که جنبه زیبایی برای بیمار مهم باشد، می‌توان از براکت های سرامیکی استفاده کرد.

در صورتی که برای درمان خود از ارتودنسی ثابت استفاده کنید، باید به طور جدی به بهداشت دهان و دندانتان توجه داشته باشید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که دستگاه ارتودنسی ثابت با بیشترین میزان اثرگذاری در مقایسه با سایر دستگاه‌های ارتودنسی همراه هستند.

با دستگاه ارتودنسی متحرک آشنا شوید

دستگاه متحرک همان طور که از نامش پیداست، قابلیت خارج شدن از دهان را دارد. بدین ترتیب می‌توان دستگاه متحرک را در زمان خوردن و یا آشامیدن از دهان خارج کرد. البته بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی زمان خارج کردن دستگاه متحرک می‌تواند بیشتر و یا کمتر هم باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های ارتودنسی متحرک این است که رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در این دستگاه بسیار آسان‌تر خواهد بود.

با سیستم لینگوال آشنا شوید

سیستم لینگوال از دیگر دستگاه‌های ارتودنسی به شمار می‌رود. در این سیستم، ارتودنسی در پشت دندان‌ها انجام می‌شود. برای افرادی که تمایل به ظاهر شدن دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و متحرک در دهانشان ندارند، سیستم لینگوال بهترین گزینه خواهد بود. در این روش براکت ها در سطح پشتی دندان‌ها قرار داده می‌شوند. البته افرادی که علاقه دارند تا به‌منظور مرتب‌سازی دندان‌هایشان از سیستم لینگوال استفاده کنند، باید این نکته را مدنظر داشته باشند که این سیستم می‌تواند بر قدرت بلع و تکلم آن‌ها تأثیرات منفی داشته باشد. زیرا براکت ها در سطح پشتی دندان‌ها و در نزدیکی زبان به کار برده می‌شوند و به طبع می‌تواند عملکرد زبان را تحت تأثیر قرار دهد.

با ارتودنسی شفاف آشنا شوید

اگر در میان کیس هایی با مسائل خفیف جای داشته باشید و علاقه ای هم به دستگاه‌های ثابت ارتودنسی نداشته باشید، ارتودنسی شفاف یکی از پیشنهادات ارتودنتیست به شما خواهد بود. ارتودنسی شفاف که زیر مجموعه‌ای از ارتودنسی متحرک به حساب می‌آید، به نسبت سایر دستگاه‌های ارتودنسی کمتر در دهان دیده می‌شود. این روزها بیماران بزرگسال زیادی که به مشکلات جدی دهان و دندان دچار نیستند، از ارتودنسی شفاف یا نامرئی استفاده می‌کنند.

در این روش قاب‌های پلاستیکی شفافی وظیفه حرکت دادن دندان‌ها را بر عهده خواهند داشت که برای تعویض آن‌ها باید هر دوهفته یک بار به ارتودنتیست مراجعه شود. اگر بخواهید در مورد دستگاه ارتودنسی نامرئی بیشتر بدانید، باید بگوییم که این دستگاه شباهت بسیار زیادی به گاردهای محافظت کننده دندان‌ها دارد.

ما در این مقاله دستگاه‌های ارتودنسی را به تفکیک توضیح دادیم. در صورتی که قصد انجام درمان ارتودنسی دارید، می‌توانید توقعات و انتظارات خود را با ارتودنتیست در میان بگذارید تا وی با توجه به خواسته و شرایط دهان و دندان شما بهترین راه درمان را برگزیند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید