براکت ارتودنسی چیست؟

دانستنی هایی راجع به براکت های ارتودنسی

براکت ارتودنسی چیست؟

براکت ها از تجهیزات بسیار  کوچک و کاربردی هستند که در درمان ارتودنسی به روش ثابت مورد استفاده قرار می گیرند. براکت ها پس از اتصال به سیم های ارتودنسی بر روی دندان ها قرار داده می شوند تا نیروی لازم به منظور جای دادن دندان ها در فضای مورد نظر را فراهم سازند. پس به طور کلی می توان گفت  این ابزارهای کوچک نقش به سزا و مهمی در ایجاد لبخند زیبای بیماران بر عهده دارند.

 با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع متنوعی از براکت ها به بازار عرضه شده است که رایج ترین آن ها از جنس استیلنس استیل، پلاستیک و سرامیک می باشند که با توجه به تشخیص و تجویز متخصص به منظور درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرند. از زمان تولید براکت ها برای درمان ارتودنسی بالغ بر 100 سال است که می گذرد! این ابزار دندان پزشکی طی سالیان متمادی دست خوش تغییرات و تنوعی گسترده شده است. بسیاری از افراد به دلیل موقعیت کاری و محدودیت های سنی، از برخی روش های درمان ارتودنسی استقبال نمی کنند. با روی کار آمدن طیفی از تجهیزات و انواع درمان های ارتودنسی، انتخاب تا حدودی برای متخصصین و بیماران راحت تر شده است. امروزه براکت ها دراضلاع و اشکال مختلفی هم چون: مستطیلی، مربعی و متوازی الاضلاعی به بازار عرضه می شوند که متخصصین  با توجه نوع درمان بیمار و درخواست او، بهترین گزینه را تجویز خواهند کرد. هر کدام از این براکت ها در ابعاد و حجم های متنوع نیز قابل دسترسی می باشند؛ گفتنی است که تا کنون بیماران از براکت های حجیم استقبال چندانی نداشته اند؛ زیرا در صورت استفاده از براکت های بزرگ و حجیم، نحوه قرارگیری لب و شمایل آن  کمی مختل خواهد شد.

انواع براکت های مورد استفاده در ارتودنسی ثابت

  • براکت های فلزی
  • براکت های سرامیکی
  • براکت های نامرئی
  • براکت های لینگوال
  • براکت های سلف لیگیت

براکت ارتودنسی چیست؟  براکت ارتودنسی چیست؟

براکت های فلزی

در ساخت این براکت ها از فولاد ضد زنگ استفاده می شود که به منظور افزایش استحکام  به آن ، یون هایی چون: نیکل و کبالت افزوده می شود. به دلیل حساسیت برخی از بیماران به مواد فوق، برای درمان از براکت هایی از جنس تیتانیوم استفاده می شود که در مقایسه با براکت های فولادی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. این براکت ها از رایج ترین براکت های مصرفی در درمان ارتودنسی به روش ثابت به حساب می آیند. براکت های فلزی برای درمان کودکان بسیار مناسب هستند و می توان برای ایجاد شور و علاقه در آنها، از اورینگ های رنگی استفاده نمود.

براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی که به آن ها براکت های شفاف نیز گفته می شود، جایگزینی مناسب برای براکت های فلزی هستند. این نوع براکت ها غالبا از جنس سرامیک یا پلاستیک هستند. مهم ترین مزیت براکت های شفاف در مقایسه با براکت های فلزی، عدم جلب توجه آن می باشد؛ زیرا این نوع از تجهیزات با رنگ دندان هم خوانی معقولی دارند. به منظور هر چه کمتر دیده شدن براکت های سرامیکی از گره های فلزی  سفید و گره های الاستیک شفاف استفاده می شود. اما ان چه که باید به آن توجه داشت این است که براکت های سرامیکی به نسبت براکت های فلزی حساس تر و شکننده تر هستند ؛ از همین رو خارج نمودن آن از دهان قدری زمان بر خواهد بود.

براکت های نامرئی

در این روش، پس از بررسی وضعیت دندانی بیمار از سوی متخصص،  پلاک هایی شفاف ساخته می شود که منحصرا به منظور درمان همان شخص، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

براکتهای لینگوال

براکت های لینگوال،از دیگر انواع براکت ها می باشند که بر خلاف سایر براکت ها در قسمت داخلی دندان ها قرار می گیرند.  براکت های لینگوال عموما برای افرادی که تمایلی به دیده شدن ارتودنسی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد، از معایب بارز این براکت ها می توان به کم شدن قدرت مانور پزشک در درمان و بروز اختلال در تکلم بیمار اشاره کرد.

براکت های سلف لیگیت

براکت های سلف لیگیت یکی از تازه ترین تجهیزات درمان ارتودنسی هستند که با استفاده از آن ها می توان مدت زمان درمان و درد ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. این براکت ها نیازی به گره های الاستیکی ندارند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید