ارتودنسی به همراه جراحی فک

ارتودنسی به همراه جراحی فک

آیا امکان درمان ارتودنسی و جراحی فک در یک بازه زمانی وجود دارد؟

لبخند زیبا در صورت، هدیه ای است که خداوند به برخی از انسان ها داده است. برای داشتن لبخندی زیبا، مرتب بودن دندان ها و زیبایی لب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متاسفانه برخی از افراد از نامرتبی دندان هایشان رنج می برند. همین امر باعث می شود لبخند خود را از دید دیگران پنهان کنند. اعتماد به نفس در این افراد به شدت کاهش می یابد. از این رو همیشه با لبخندهای کوتاه و لبان بسته، پاسخ اطرافیانشان را می دهند. ارتودنسی روشی است که به این افراد کمک می کند تا با اعتماد به نفس کافی، لبخند زیبایی را در صورت خود به نمایش بگذارند.

در درمان های ارتودنسی، استخوان فکین و دندان ها مد نظر دندانپزشک قرار می گیرد. در صورتی که ساختار فک ها مشکل داشته باشد، پزشک، به ارتودنسی همراه با جراحی فک می پردازد. ارتودنسی و جراحی فک، فقط به زیبایی فرد کمک نمی کند بلکه در عمل بلع غذا، پیشگیری از مشکلات معده و صحبت کردن فرد تاثیر گذار است.

ارتودنسی به همراه جراحی فک  ارتودنسی به همراه جراحی فک

فک طبیعی چه فکی است؟

در حالتی که فک سالم باشد، دندان آسیای فک بالا و فک پایین به صورت مناسب در هم فرو می روند.

دندان های جلویی بالا، روی دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرند. به گونه ای که دندان فک بالا حدود یک تا دو میلی متر از دندان های فک پایین جلوتر است.

ارتودنسی به همراه جراحی فک چه زمانی انجام می شود؟

ممکن است دندان های شخصی، اوپن بایت باشد و روی هم قرار نگیرد. این افراد به دلیل عدم همرسی دندان های بالا و پایین، در بلع و جویدن غذا مشکلات زیادی خواهند داشت. در این صورت پزشک ابتدا با ارتودنسی سعی در مرتب کردن دندان ها و قرار گرفتن آن ها روی هم می کند و بعد از ارتودنسی، به جراحی فک می پردازد.

شاید در مسئله اوپن بایت بودن دندان ها، مشکلات فکی در ظاهر فرد مشخص نباشد و فقط یک پزشک بتواند این موضوع را تشخیص دهد اما در مواردی که مشکلات فکی، شدید باشد، این مشخصه در ظاهر فرد نمایان می شود. به طور کلی درمان در افرادی که مشکلات دندان و فک دارند بدین صورت است که ابتدا درمان ارتودنسی برای بیمار انجام می شود تا دندان هایش مرتب شود و رابطه مناسبی بین دندان های بالا و پایین شکل بگیرد و سپس در اتاق عمل، جراحی فک صورت می گیرد.

بعد از این که عمل جراحی به اتمام رسید، مرحله ی بعدی درمان ارتودنسی آغاز می شود. این درمان حدود 6 تا 9 ماه طول می کشد. درواقع ارتودنسی اول، برای رفع مشکلات دندان ها و منظم کردن آن ها خواهد بود که پیش نیاز یک جراحی موفق است و ارتودنسی دوم، برای هماهنگی بیشتر دو فک جراحی شده و تثبیت درمان جراحی، به کار برده می شود.

مدت زمان استراحت بیمار در جراحی فک

پس از جراحی فک، دندان ها با کمک کش و سیم به هم متصل می شوند تا استخوان های فک، جوش بخورند. دراین عمل جراحی سنگین، حدود 4 تا 6 هفته، فک ها بسته می شوند و فقط از طریق نی، بیمار می تواند مایعات را بنوشد. ( در این مدت هیچ غذایی را بیمار نمی تواند بجود و فقط می تواند از غذاهای میکس شده آبکی استفاده کند.)

بعد از طی 6 هفته، بیمار می تواند غذاهای نرم را بدون فشار به فکین، بخورد.

عوارض ارتودنسی همراه با جراحی فک

در برخی افراد ممکن است داروی بیهوشی سبب مشکلات پوستی نظیر جوش های متعدد شود.

از آن جایی که فرد حدود یک ماه و نیم، فقط از مایعات آبکی تغذیه می کند، در این مدت با کاهش وزن شدیدی روبرو می شود، به همین دلیل قبل از انجام عمل جراحی بهتر است کمی خود را تقویت کند.

بیمار بعد از جراحی تا حداقل یک هفته صورت باد کرده خواهد داشت

در اطراف گوش های بیمار و محل اتصال فکین، ممکن است کبودی هایی به وجود بیاید که  بعد از یک هفته از بین می رود.

پزشک جراح نقش مهمی در چگونگی روند بهبودی شما دارد. در صورتی که این عمل جراحی را به پزشک متخصص محول نکرده باشید، حتی یک میلی متر برش اضافه فک، امکان دارد که چهره فرد را نازیبا کند.

 

 

1 دیدگاه دربارهٔ «ارتودنسی به همراه جراحی فک»

  1. با سلام و ممنون از مطلب مفیدتون
    یه سوالی داشتم بنده یکی از دندون هامو ایمپلنت کردم و الان تصمیم به ارتدونسی و جراحی دارم که میگن ارددونسی زیاد تاثیر نداره می خواستم ببین چیکار باید بکنم چون فکم واقعا احتیاج به جراحی داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید