آیا ارتودنسی بر زیبایی چهره تأثیر گذار است؟

آیا در درمان ارتودنسی دندان‌ها لق می‌شوند؟

یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران در طول درمان ارتودنسی لق شدن دندان‌هاست. برخی از بیماران که تحت درمان قرار گرفته اند، احساس شل شدن دندان‌هایشان را دارند و به همین جهت به متخصص ارتودنسی خود مراجعه می‌کنند.

اگر شما هم تصمیم به درمان ارتودنسی داشته باشید، شاید این سؤال در ذهنتان نقش ببندد که آیا لق شدن دندان‌ها در زمان ارتودنسی امکان دارد؟ اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ کوتاه دهیم، باید بگوییم که خیر. لق شدن دندان‌ها در زمان ارتودنسی امکان پذیر نیست.

اگر تمایل دارید در این زمینه بیشتر بدانید، با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

نگران حس لق شدگی دندان‌هایتان نباشید

به طور کلی براکت های کار گذاشته شده بر سطح دندان‌ها، بستر مناسبی را برای حرکت صحیح دندان‌ها در مکان مطلوبشان فراهم می‌سازند. در واقع این براکت ها وظیفه هدایت و حرکت دندان‌ها را بر عهده دارند. افرادی که به تازگی براکت ها را بر سطح دندان‌هایشان گذاشته اند، باید توقع حرکت کردن و شاید اندکی درد را در روزهای نخستین درمان داشته باشند. زیرا فشارکنترل شده ای که از سوی دستگاه‌های ارتودنسی به دندان‌ها وارد می شود، ریشه، تاج و استخوان‌های اطراف دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است بیماران در همان روزهای نخست احساس کنند که دندان‌هایشان شل شده است. اما این احساس واقعی نیست. در واقع دندان‌ها در حال حرکت به مکان درست هستند، اما این وضعیت از دید بیمار شل شدگی دندان‌ها تعبیر می شود.

البته ناگفته نماند توضیحات مناسب ارتودنتیست پیش از آغاز درمان می‌تواند تأثیر به سزایی بر روشن کردن فکر بیمار و کاستن از دل نگرانی های وی در روزهای نخست پس از درمان داشته باشد.

احساس لقی دندان‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

به طور کلی وارد شدن فشار به دندان‌ها به عنوان نیروی محرکه برای حرکت آنها، تحت نظارت متخصص ارتودنسی انجام می‌پذیرد. به همین جهت نیروی وارد شده به دندان‌ها کاملاً کنترل شده، استاندارد و مناسب خواهد بود. به طور کلی دندان‌ها باید در طول درمان حداکثر 1 میلی‌متر در ماه حرکت داشته باشند. لازم به ذکر است که سن بیمار و همچنین جنسیت وی در تعیین سرعت حرکت دندان‌ها تأثیرگذار خواهد بود. 

وجود احساس لقی دندان‌ها برای برخی از بیماران بسیار آزاردهنده است. به همین جهت تمایل دارند تا بدانند که این حس تا چه زمانی با آنها همراه است. در این مورد باید گفت که با تمام شدن دوره درمان دیگر خبری از احساس لقی دندان‌ها نخواهد بود. زیرا با اتمام درمان، دندان‌ها در مکان مناسب خود جای گرفته اند و دیگر فشاری به آنها وارد نمی‌شود که حس شل شدگی دندان را در بیمار القا نماید. پس از اتمام درمان ارتودنسی بازسازی استخوان متوقف می شود. اما برای اینکه بتوان پس از به پایان رسیدن دوره درمان ارتودنسی از وضعیت دندان‌ها و استخوان محافظت نمود، باید برای مدتی مشخص از نگهدارنده ها استفاده کرد.

بیماری لثه خود را جدی بگیرید!

در صورتی که به بیماری‌های لثه دچار هستید و قصد درمان ارتودنسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز درمان ارتودنسی، مشکلات لثه‌ای خود را درمان کنید. زیرا برای اینکه درمان ارتودنسی با بیشترین میزان اثرگذاری همراه باشد باید از بافت لثه‌ای مناسب برخوردار باشید.

در صورتی که بافت لثه سالم نباشد، امکان لق شدن دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی به وجود خواهد آمد. ضعیف شدن استخوان و یا از دست رفتن آن از اصلی‌ترین علل لق شدن دندان‌ها در بیمارانی است که دچار بیماری‌های لثه هستند و درمان ارتودنسی انجام داده‌اند.

اگر دندان‌های متراکمی دارید، صبرتان را بیشتر کنید!

در صورتی که دندان‌های متراکم و فشرده دارید، باید با صبر بیشتری نسبت به سایرین درمان ارتودنسی را آغاز کنید. زیرا برای اینکه به دندان‌هایی مرتب و لبخندی زیبا برسید به مدت زمان بیشتری نسبت به سایرین نیاز خواهید داشت. طولانی‌تر شدن دوره درمان با طولانی‌تر شدن احساس شل شدگی دندان‌ها همراه خواهد بود.

در دسته افرادی که دندان‌های متراکمی دارند، باید فشار بیشتری به دندان‌ها وارد شود که این مسئله با شدت گرفتن احساس لق شدگی دندان‌ها همراه خواهد بود. اما خوشبختانه هیچ گونه آسیب و خطری برای دندان‌های بیمار وجود نخواهد داشت و تنها یک حس درونی است که پس از اتمام دوره درمان پایان خواهد یافت. 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید