پیشگیری از ناهنجاری های فک و صورت چگونه است؟

پیشگیری از ناهنجاری های فک و صورت چگونه است؟

آشنایی با ناهنجاری های فک و صورت

ناهنجاری های فک و صورت از اختلالاتی به حساب می آیند که علاوه بر تاثیرات منفی که بر چهره و جذابیت افراد خواهند گذاشت، موجب بروز اختلال و بیماری در سایر قسمت های بدن نیز خواهد شد. غالبا ناهنجاری های فک و دهان، پوسیدگی دندان ها و بروز اختلال در تکلم و صحبت کردن بیمار را در پی خواهد داشت.

علل بروز ناهنجاری های فک و صورت کدامند؟

  • مشکلات مادرزادی و یا بروز اختلال در دوره تکامل جنین در شکم مادر
  • ژنتیک و عوامل موروثی
  • وارد شدن ضربه به فک در دوران کودکی
  • رشد فک پایین به صورت یک طرفه
  • نهفته ماندن برخی از دندان ها
  • استاندارد نبودن سایز دندان ها و عدم هم خوانی آن ها با اندازه فک
  • رویش دندان های مازاد و اضافه در دهان
  • از دست رفتن پیش از موعد دندان های شیری
  • پیروی از عادات اشتباه در دوران کودکی

ناهنجاری های فک و صورت  ناهنجاری های فک و صورت

چگونه از بروز ناهنجاری و اختلال در فک و دهان جلوگیری کنیم؟

همان طور که گفته شد، ناهنجاری های فک و دهان  علل مختلفی را شامل می شوند؛ در اکثر مواقع می توان با رعایت برخی نکات و اصول، امکان بروز این دسته از اختلالات را کنترل کرد. اگر چه مشکلات جنینی، مادرزادی و موروثی قابل کنترل نیستند اما در سایر مواقع می توان با نظارت به موقع، از بسیاری از اختلالات جلوگیری کرد. در ادامه برخی از نکات قابل توجه که می توان با رسیدگی به آن، امکان بروز چنین اختلالاتی را کاهش داد، بیان خواهیم کرد.

شاید بتوان دوران کودکی را مهم ترین دوران در شکل گیری وضعیت دهان و دندان دانست. بسیاری از اختلالات و ناهنجاری هایی که در سنین بزرگسالی بروز پیدا میکنند ریشه ای در کودکی بیمار دارند. توجه به عادات کودکان و دندان های شیری آن ها بر سلامت دهان و دندان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شاید از دیدگاه برخی از افراد، دندان های شیری از اهمیت بالایی در رویش صحیح و اصولی دندان های دائمی برخوردار نباشند و این دسته از دندان ها را، دندان هایی سطحی با میزان ارزش و اهمیت پایین قلمداد کنند؛ در صورتی که حقیقت چیزی خلاف تصور این دسته از افراد است؛ دندان های شیری نقش موثری در رویش صحیح و اصولی دندان های دائمی بر عهده دارند و در صورت بی توجهی به آن ها،  پیش از زمان مقرر از دست خواهند رفت که این وضعیت، رویش دندان های دائمی را با چالش جدیدی رو به رو خواهد کرد. به همین علت، مطلوب است تا از همان دوران کودکی، به فرزندمان طریقه درست مسواک زدن و نگهداری صحیح از دندان ها را آموزش دهیم تا ریسک مشکلات و ناهنجاری هایی که ممکن است در سنین بزرگسالی با آن ها مواجه شود را به حداقل برسانیم.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید به آن توجه شود، مراجعه به دندان پزشک پس از رویش نخستین دندان های دائمی است. با مراجعه به یک دندان پزشک حاذق می توان وضعیت دندان ها و فکین را به خوبی مورد بررسی قرار داد. در صورتی که دندان پزشک ناهنجاری خاصی را در وضعیت دهان مشاهده نماید، می توان به منظور درمان هرچه زودتر ناهنجاری ها به ارتودنتیست مراجعه کرد.

والدین می توانند با نظارت صحیح، از بروز بسیاری از ناهنجاری ها در فرزندان دلبند خود جلوگیری نمایند. عادات اشتباه برخی از کودکان، زمینه بروز بسیاری از ناهنجاری های فک و دندان را فراهم می کند که می توان با نظارت به موقع، آن ها را اصلاح کرد. مکیدن انگشتان، جویدن ناخن، فشار دادن زبان به دندان ها از جمله شایع ترین عادات غلطی هستند که بی توجهی به آن و ادامه دار شدن آن ها، شکل گیری ناهنجاری های دندان و فک را به دنبال خواهد داشت. بی درنگ می توان گفت درمان چنین اختلالاتی در سنین کودکی نیاز به هزینه و زمان  کمتری خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید