ناگفته‌هایی از هزینه‌های درمان ارتودنسی

هزینه های درمان ارتودنسی به چه صورت است؟

عوامل و متغیرهای زیادی در هزینه‌های درمان ارتودنسی مؤثر هستند و به همین دلیل است که پیش بینی آن پیش از شروع درمان خیلی ممکن است درست از آب درنیاید.

ارتودنسی از درمان‌های گران‌ قیمت و پرهزینه است که همین مسئله موجب می‌شود که برخی افراد با ناهنجاری‌های دهانی نتوانند برای درمان اقدام کنند و از پس هزینه‌های آن بربیایند. به همین دلیل، افرادی که قصد دارند برای درمان ارتودنسی اقدام کنند دوست دارند بدانند که تا پایان درمان چقدر باید هزینه بکنند. این پیش بینی را تنها فرد متخصص و دندانپزشک معالج می‌تواند انجام دهد.

به طور کل، مراحل و درمان ارتودنسی برای هر بیماری منحصر به خود فرد می‌شود. مقدار اصلاحاتی که ارتودنتیست روی دهان و دندان انجام می‌دهد، تأثیر بسیاری بر هزینه‌های نهایی این درمان دارد. مهم‌ترین عواملی که بر درمان ارتودنسی تأثیر دارند در ادامه آورده شده است.

ناگفته‌هایی از هزینه‌های درمان ارتودنسی  ناگفته‌هایی از هزینه‌های درمان ارتودنسی

عوامل مؤثر بر هزینه‌های درمان ارتودنسی کدام است؟

افراد درباره نحوه تنظیم و اصلاح ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک‌های خود حق انتخابی ندارند، تنها در برخی موارد است که می‌توانید با مشورت با ارتودنتیست و با توجه به روش درمانی خود انتخابی داشته باشید که هزینه شما را کاهش دهد.

امروزه گزینه‌ها و انتخاب‌های زیادی برای نوع براکت‌هایی مانند لینگوآل، ارتودنسی سرامیکی و نامرئی وجود دارند که جایگزین‌ براکت‌های فلزی قدیمی هستند. براکت‌های سرامیکی از فلزی‌ها پرهزینه‌تر هستند. بعضی افراد نیز با گذاشتن براکت‌های فلزی روی دندان‌های پایینی و سرامیکی روی دندان‌ها بالایی هزینه‌های ارتودنسی را تعدیل می‌کنند.

کارهای ابتدایی و پایه‌ای که باید قبل از ارتودنسی روی دندان‌ها انجام شوند، از تأثیرگذارترین عوامل بر هزینه‌های درمان ارتودنسی هستند. اگر لازم باشد دندان‌های شیری، عقل یا سایر دندان‌ها کشیده شوند، هزینه ارتودنسی تغییر خواهد کرد و افزایش خواهد یافت. هزینه ارتودنسی به سن نیز بستگی دارد و در سن بالا با سن‌های دیگر تفاوت دارد.

اینکه دندان‌های شما به چه مقدار صاف شدن و مرتب شدن نیاز داشته باشد، بر هزینه سیم‌کشی دندان‌ها تأثیرگذار است. همچنین، تنظیم فک‌ها بر هزینه‌ها بی‌تأثیر نیست.

عامل دیگر که هزینه‌های ارتودنسی را تغییر می‌دهد، براکت‌های فلزی هستند. از عوامل مهم دیگر مدت زمانی است که هر فردی به ارتودنسی نیاز خواهد داشت و هر چه زمان استفاده طولانی‌تر باشد به مراقبت بیشتری هم نیاز خواهد داشت و در نتیجه هزینه بیشتری هم باید پرداخت شود.

هزینه ارتودنسی‌های نامرئی نیز به دستمزد متخصص، شدت ناهنجاری یا مشکل و طرح درمان وابسته است. البته حق مشاوره و دستمزد دندانپزشکان هم با هم فرق دارند و برخی از آنها مشاوره و ارزیابی را بدون دریافت هزینه انجام می‌دهند. دندانپزشکان طرح‌های مختلفی را برای پرداخت قیمت ارتودنسی نامرئی پیشنهاد می‌کنند و در بیشتر مواقع لازم نیست کل هزینه یک جا پرداخت شود.

نکاتی برای کاهش هزینه‌های ارتودنسی

  • پیروی دقیق از دستورات و توصیه‌های ارتودنتیست
  • پرهیز از خوردن شکلات، سبزیجات و غذاهای سفت و چسبنده و همچنین مصرف سودا و نوشابه‌های ورزشی در طی درمان ارتودنسی
  • تعمیر سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی در صورت لزوم
  • استفاده از کش‌های لاستیکی
  • پیگیری درمان طبق برنامه مورد نظر

مشاوره با یک ارتودنتیست بهترین شیوه برای تعیین دقیق قیمت ارتودنسی است. قیمت ارتودنسی ثابت و متحرک نیز با هم تفاوت دارند. اگر ارتودنسي ثابت و تقبل هزینه آن براي سلامتي فرد ضروري تشخيص داده شود، فرد باید این هزینه را متقبل شود و در مواردی ممکن است بیمه مبلغی بابت آن پرداخت کند. سیاست بیمه‌ها و پرداخت‌های آنها با هم فرق دارند و اگر می‌خواهید از بیمه استفاده کنید باید پیش از هر اقدامی تحقیقات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که درمان شما مشمول بیمه شما می‌شود یا خیر. به طور معمول، بیمه‌ها هزینه‌ای بابت درمان‌های زیبایی پرداخت نمی‌کنند، اما اگر فرد دچار ناهنجاری‌های فکی باشد، ممکن است مشمول پرداخت بیمه شود.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید